وصله بر تن مىكرد ، به گونهاى كه گاه مورد اعتراض قرار گرفته است ؛۱ ولى ديگر امامان اهل بيت عليهم السلام ، از لباسهاى متعارف عصر خود استفاده مىكردند و گاه لباسهاى فاخر و گرانقيمت مىپوشيدند .
اين اختلاف رفتار ، به روشنى نشان مىدهد كه عنصر زمان در انتخاب جنس لباس و كيفيت پوشيدن آن نقش دارد . بنا بر اين نمىتوان گفت كه سبك لباس پوشيدن پيامبر صلى اللّه عليه و آله يا امام على عليه السلام يا ساير امامان ، الگوى انتخاب لباس براى همه جوامع و در همه دورانهاست ؛ بلكه بايد روح حاكم بر سيره نبوى و اهل بيت عليهم السلام را در سبك لباس پوشيدن يافت تا بتوان در همه زمانها و مكانها از آن الگو گرفت .
خوشبختانه اين نكته در سخن امام صادق عليه السلام بيان شده است ، آن جا كه سفيان ثورى۲ جامه فاخر را بر تن امام عليه السلام تاب نياورد و آن را متفاوت از پوشش پدران و نياكان ايشان پنداشت . امام عليه السلام در پاسخ فرمود :
يا ثَورىُّ ! كانَ ذلِكَ زَمانَ افتِقارٍ وَ إقتارٍ ، وَ كانوا يَعمَلونَ عَلى قَدرِ إقتارِهِ وَ افتِقارِهِ ، وَ هذا زَمانٌ قَد أسبَلَ كُلُّ شَىءٍ عَزالِيَهُ .۳
اى ثورى ! آن روزگار ، زمانه فقر و تنگدستى بود و آنان به فراخور آن تنگنا و فقر، عمل مىكردند ؛ ولى امروز ، روزگارى است كه همه چيز به وفور يافت مىشود .
در احاديثى ديگر نيز با بيانهاى گوناگون، بر اين معنا تأكيد گرديده است .۴
1.نهج البلاغة : خطبه ۱۶۰ ، إرشاد القلوب : ص ۱۹ ، غرر الحكم : ج ۵ ص ۳۳ ح ۷۳۴۵ .
2.سفيان بن سعيد بن مسروق ثورى ، در سال ۹۷ ق ، در زمان خلافت سليمان بن عبد الملك به دنيا آمد و در سال ۱۶۱ ق ، در زمان خلافت مهدى در بصره در گذشت . ابن عيينه گفته : اصحاب حديث ، سه نفرند : ابن عبّاس در زمان خودش ، شعبى در زمان خودش ، و ثورى در زمان خودش (ر . ك : سير أعلام النبلاء : ج ۷ ص ۲۲۹ ش ۸۲ ، الطبقات الكبرى : ج ۶ ص ۳۷۱ ، تهذيب التهذيب : ج ۲ ص ۳۵۶ ش ۲۸۶۶) .
3.مطالب السؤول : ص ۸۲ ؛ بحار الأنوار : ج ۴۷ ص ۲۲۱ ح ۷ .
4.دعائم الإسلام : ج ۲ ص ۱۵۵ ح ۵۵۰ ، دنيا و آخرت از نگاه قرآن و حديث : ج ۱ ص ۱۴۶ ح ۲۱۲ ، توسعه اقتصادى بر پايه قرآن و حديث : ج ۱ ص ۳۵۴ ح ۶۳۸ .