۲۱۷.المعجم الكبير ـ به نقل از ابن عبّاس ـ : عيادت از بيمار در روز اوّل، سنّت و پس از آن، مستحب است .۱
ر . ك : ج ۴ ص ۳۳۹ (سيره پيامبر صلى اللّه عليه و آله در رفتار با يارانش / شيوه پيامبر صلى اللّه عليه و آله در عيادت از بيمار) .
۴ / ۳۹
در كفن كردن
۲۱۸.الكافى ـ به نقل از زراره و محمّد بن مسلم ـ : به امام باقر عليه السلام گفتيم : عمامه براى مرده ، جزء كفن است ؟
فرمود : «نه . كفن واجب ، سه جامه است و دست كم، جامهاى كامل۲ كه همه پيكرش را بپوشاند ، و هر چه بيشتر از سه جامه باشد ، تا پنج جامه، سنّت (مستحب) است و بيش از پنج جامه ، بدعت است و عمامه سنّت است» .
و فرمود : «پيامبر صلى اللّه عليه و آله دستور داد كه عمامه برايش ببندند و بر سر پيكر پيامبر صلى اللّه عليه و آله عمامه نهادند» و هنگامى كه ابو عبيده حذّاء در گذشت ، ما در مدينه بوديم كه بزرگ راستگو۳ يك دينار برايمان فرستاد و به ما فرمان داد كه براى او حنوط۴و عمامه بخريم و خريديم .
۲۱۹.الكافى ـ به نقل از على بن ابراهيم، از پدرش كه حديث را به معصوم مىرساند ـ : [امام عليه السلام] فرمود : «سنّت در وزن حنوط ، حدّ اكثر سيزده و يكسوم درهم است» .۵
و فرمود : «جبرئيل براى پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله مقدارى حنوط به وزن چهل درهم آورد . پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله آن را به سه بخش تقسيم كرد : بخشى براى خودش ، بخشى براى على عليه السلام و بخشى هم براى فاطمه عليها السلام» .
ر . ك : ج ۲ ص ۴۹۷ (سيره پيامبر صلى اللّه عليه و آله در رفتار با مردگان / شتاب در آماده كردن مردگان براى خاك سپارى) .
1.اهل سنّت ، امر مستحب را فروتر از سنّت مىشمرند . (م)
2.در فقه شيعه ، كفن ، دست كم، سه جامه است. از اين رو ، اين نسخه صحيح نيست و يا حمل بر تقيّه مىشود ، همان گونه كه برخى شارحان و فقيهان گفتهاند . گفتنى است برخى نسخهها ، عبارت «جامهاى كامل» را ندارند كه صحيح مىنمايد . (م)
3.مقصود، امام صادق عليه السلام است و اين تعبير ، احتمال تقيّهاى بودن حديث را تقويت مىكند . (م)
4.حنوط ، مادّه خوشبويى است كه به كفن يا اجساد مردگان مىزنند .
5.درهم، واحد وزن نيز بوده و تقريبا برابر با سه گرم است . (م)