237
سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد اول

۲۱۷.المعجم الكبير ـ به نقل از ابن عبّاس ـ : عيادت از بيمار در روز اوّل، سنّت و پس از آن، مستحب است .۱

ر . ك : ج ۴ ص ۳۳۹ (سيره پيامبر صلى اللّه‏ عليه و آله در رفتار با يارانش / شيوه پيامبر صلى اللّه‏ عليه و آله در عيادت از بيمار) .

۴ / ۳۹

در كفن كردن

۲۱۸.الكافى ـ به نقل از زراره و محمّد بن مسلم ـ : به امام باقر عليه السلام گفتيم : عمامه براى مرده ، جزء كفن است ؟
فرمود : «نه . كفن واجب ، سه جامه است و دست كم، جامه‏اى كامل۲ كه همه پيكرش را بپوشاند ، و هر چه بيشتر از سه جامه باشد ، تا پنج جامه، سنّت (مستحب) است و بيش از پنج جامه ، بدعت است و عمامه سنّت است» .
و فرمود : «پيامبر صلى اللّه‏ عليه و آله دستور داد كه عمامه برايش ببندند و بر سر پيكر پيامبر صلى اللّه‏ عليه و آله عمامه نهادند» و هنگامى كه ابو عبيده حذّاء در گذشت ، ما در مدينه بوديم كه بزرگ راستگو۳ يك دينار برايمان فرستاد و به ما فرمان داد كه براى او حنوط۴و عمامه بخريم و خريديم .

۲۱۹.الكافى ـ به نقل از على بن ابراهيم، از پدرش كه حديث را به معصوم مى‏رساند ـ : [امام عليه السلام] فرمود : «سنّت در وزن حنوط ، حدّ اكثر سيزده و يك‏سوم درهم است» .۵
و فرمود : «جبرئيل براى پيامبر خدا صلى اللّه‏ عليه و آله مقدارى حنوط به وزن چهل درهم آورد . پيامبر خدا صلى اللّه‏ عليه و آله آن را به سه بخش تقسيم كرد : بخشى براى خودش ، بخشى براى على عليه السلام و بخشى هم براى فاطمه عليها السلام» .

ر . ك : ج ۲ ص ۴۹۷ (سيره پيامبر صلى اللّه‏ عليه و آله در رفتار با مردگان / شتاب در آماده كردن مردگان براى خاك سپارى) .

1.اهل سنّت ، امر مستحب را فروتر از سنّت مى‏شمرند . (م)

2.در فقه شيعه ، كفن ، دست كم، سه جامه است. از اين رو ، اين نسخه صحيح نيست و يا حمل بر تقيّه مى‏شود ، همان گونه كه برخى شارحان و فقيهان گفته‏اند . گفتنى است برخى نسخه‏ها ، عبارت «جامه‏اى كامل» را ندارند كه صحيح مى‏نمايد . (م)

3.مقصود، امام صادق عليه السلام است و اين تعبير ، احتمال تقيّه‏اى بودن حديث را تقويت مى‏كند . (م)

4.حنوط ، مادّه خوش‏بويى است كه به كفن يا اجساد مردگان مى‏زنند .

5.درهم، واحد وزن نيز بوده و تقريبا برابر با سه گرم است . (م)


سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد اول
236

۲۱۷.المعجم الكبير عن ابن عبّاس : عِيادَةُ المَريضِ أوَّلُ يَومٍ سُنَّةٌ ، وبَعدَ ذلِكَ تَطَوُّعٌ .۱

راجع : ج ۴ ص ۳۳۸ (سيرة النبيّ صلى اللّه عليه و آله مع أصحابه / أدبه في عيادة المريض) .

۴ / ۳۹

فِي الكَفَنِ

۲۱۸.الكافي عن زرارة و محمّد بن مسلم : قُلنا لِأَبي جَعفَرٍ عليه السلام : العِمامَةُ لِلمَيِّتِ مِنَ الكَفَنِ ؟ قالَ : لا ، إنَّمَا الكَفَنُ المَفروضُ ثَلاثَةُ أثوابٍ وثَوبٌ تامٌّ لا أقَلَّ مِنهُ يُواري جَسَدَهُ كُلَّهُ ، فَما زادَ فَهُوَ سُنَّةٌ إلى أن يَبلُغَ خَمسَةَ أثوابٍ ، فَما زادَ فَهُوَ مُبتَدَعٌ ، وَالعِمامَةُ سُنَّةٌ .
وقالَ : أمَرَ النَّبِيُّ صلى اللّه عليه و آله بِالعِمامَةِ ، وعُمِّمَ النَّبِيُّ صلى اللّه عليه و آله ، وبَعَثَ إلَينَا الشَّيخُ الصّادِقُ عليه السلام ونَحنُ بِالمَدينَةِ لَمّا ماتَ أبو عُبَيدَةَ الحَذّاءُ بِدينارٍ ، وأَمَرَنا أن نَشتَرِيَ لَه حَنوطا۲وعِمامَةً ، فَفَعَلنا .۳

۲۱۹.الكافي عن عليّ بن إبراهيم عن أبيه رفعه : السُّنَّةُ فِي الحَنوطِ ثَلاثَةَ عَشَرَ دِرهَما وثُلُثٌ أكثَرُهُ . وقالَ : إنَّ جَبرَئيلَ عليه السلام نَزَلَ عَلى رَسولِ اللّهِ صلى اللّه عليه و آله بِحَنوطٍ وكانَ وَزنُهُ أربَعينَ دِرهَما ، فَقَسَمَها رَسولُ اللّهِ صلى اللّه عليه و آله ثَلاثَةَ أجزاءٍ : جُزءٌ لَهُ ، وجُزءٌ لِعَلِيٍّ ، وجُزءٌ لِفاطِمَةَ عليها السلام . ۴

راجع : ج ۴ ص ۴۹۶ (سيرة النبيّ صلى اللّه عليه و آله مع الأموات / التعجيل في تجهيز الموتى) .

1.المعجم الكبير : ج ۱۱ ص ۹۲ ح ۱۱۲۱۰ ، المعجم الأوسط : ج ۸ ص ۱۷۳ ح ۸۳۱۰ ، مجمع الزوائد : ج ۳ ص ۲۰ ح ۳۷۶۳ .

2.الحنوط والحناط : هو ما يخلط من الطيب لأكفان الموتى وأجسامهم خاصّة (النهاية : ج ۱ ص ۴۵۰ «حنط») .

3.الكافي : ج ۳ ص ۱۴۴ ح ۵ ، تهذيب الأحكام : ج ۲۱ ص ۲۹۲ ح ۸۵۴ ، منتقى الجمان : ج ۱ ص ۲۵۷ ، وسائل الشيعة : ج ۲ ص ۷۲۶ ح ۲۷۶۸ وراجع : كتاب من لايحضره الفقيه : ج ۱ ص ۱۵۲ ح ۴۱۸ .

4.الكافي : ج ۳ ص ۱۵۱ ح ۴ ، تهذيب الأحكام : ج ۱ ص ۲۹۰ ح ۸۴۵ ، علل الشرائع : ص ۳۰۲ ح ۱ ، بحار الأنوار : ج ۲۲ ص ۵۰۴ ح ۳ .

  • نام منبع :
    سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد اول
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    7
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9447
صفحه از 523
پرینت  ارسال به