پيمودن راه آنان ترغيب مىنمايد . از اين رو ، معرّفى الگوهاى نيكو و مطالعه سيره و روش زندگى شخصيتهاى برجسته و فرهيخته ، يكى از سياستهاى بسيار مهمّ تربيتىِ اسلام است كه بايد مورد توجّه جدّى متصدّيان امر تعليم و تربيت در جوامع اسلامى قرار گيرد .۱
بر اين اساس و با توجّه به اين كه پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله در بالاترين درجات كمالات انسانى قرار دارد ، سيره زندگى آن بزرگوار ، بهترين و سازندهترين الگوى تربيتى است . در حديثى، پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله مىفرمايد:
خَيرُ السُّنَنِ سُنَّةُ مُحَمَّدٍ .۲
بهترينِ سنّتها ، سنّت محمّد است .
و در حديثى از امير مؤمنان عليه السلام آمده است :
اِقتَدوا بِهَدى نَبِيِّكُم فَإنَّهُ أفضَلُ الهَدى ، وَ استَنّوا بِسُنَّتِهِ فَإنَّها أهدَى السُّنَنِ .۳
به روش پيامبرتان اقتدا كنيد ؛ چرا كه بهترين روش است ، و سنّت (راه و رسم) او را در پيش بگيريد ؛ چرا كه راهبَرترينِ سنّتهاست .
و در حديثى ديگر مىفرمايد :
وَ لَقَد كانَ فى رَسولِ اللّهِ صلى اللّه عليه و آله كافٍ لَكَ فِى الاُسوَةِ .۴
[زندگى] پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله ، خود ، براى تو الگويى بسنده است .
اين سخن، بدين معناست كه سيره پيامبر خاتم صلى اللّه عليه و آله مبدأ همه الگوهاى شايسته و سازنده است و جامعه بشر با الگو قرار دادن سيره نبوى ، در زندگى، نياز به الگوى
1.ر . ك : دانشنامه قرآن و حديث : ج ۴ ص ۱۷۰ ـ ۲۴۹ .
2.تفسير القمّى : ج ۱ ص ۲۹۱ ، كنز الفوائد : ج ۱ ص ۲۱۶ ، الاختصاص : ص ۳۴۲ ، بحار الأنوار : ج ۲۱ ص ۲۱۱ ح ۲ و ج ۷۷ ص ۱۳۳ ح ۴۳ ؛ تاريخ دمشق : ج ۵۱ ص ۲۴۰ ح ۱۰۸۷۴ ، البداية و النهاية : ج ۵ ص ۱۳ ، الدرّ المنثور : ج ۲ ص ۶۹۲ ، كنز العمّال : ج ۱۵ ص ۹۱۹ ح ۴۳۵۸۷ .
3.نهج البلاغة : خطبه ۱۱۰ ، غرر الحكم : ج ۲ ص ۲۵۸ ح ۲۵۴۶ در اين منبع ، به جاى «أفضل الهَدى (بهترين روش)» ، «أصدق الهدى (راستترين هدايت)» آمده ، بحار الأنوار : ج ۲ ص ۳۶ ح ۴۵ .
4.نهج البلاغة : خطبه ۱۶۰ ، بحار الأنوار : ج ۱۶ ص ۲۸۴ ح ۱۳۶ .