227
سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد اول

۴ / ۲۹

در قضاى حاجت

۲۰۱.الكافى ـ به نقل از ابو اسامه ـ : نزد امام صادق عليه السلام بودم كه مردى از مُغيريان۱ در باره پاره‏اى آداب ، از ايشان سؤل كرد .
فرمود : «هيچ چيزى نيست كه يكى از افراد آدمى به آن نياز داشته باشد ، مگر آن كه آدابى از جانب خدا و پيامبرش در باره آن وارد شده است . برخى ، آنها را مى‏دانند و برخى نمى‏دانند» .
مردى گفت : سنّت وارد شدن به آبريزگاه چيست ؟
فرمود : «[ اين كه] خدا را ياد كنى و از شيطانِ رانده شده ، به خدا پناه ببرى و هر گاه از تخلّى فارغ شدى ، بگويى : "ستايش ، از آنِ خدايى است كه به آسانى و عافيت ، آنچه مايه آزار من بود ، از من بيرون بُرد"» .
آن مرد مغيرى گفت : پس [ چه طور است] انسان كه در اين حالت به سر مى‏برد ، شكيبايى نمى‏ورزد تا اين كه نگاه مى‏كند ببيند چه از او بيرون مى‏آيد ؟
فرمود : «[ به خاطر] اين كه هيچ انسانى در زمين نيست ، مگر اين كه دو فرشته بر او گماشته شده است . هنگامى كه انسان در حالت تخلّى قرار مى‏گيرد ، گردن او را خم مى‏كنند و به او مى‏گويند : اى آدمى‏زاده ! نگاه كن كه آنچه در دنيا براى آن تلاش مى‏كردى ، به چه چيزى بدل شده است» .

۲۰۲.امام على عليه السلام : سنّت در شستن مخرج ادرار و مدفوع، آغاز كردن به راه پيشاب و سپس ريختن آب به مقعد است و با هم شسته نمى‏شوند .

ر . ك : ج ۳ ص ۹۱ (سيره پيامبر صلى اللّه‏ عليه و آله در قضاى حاجت) .

1.مغيريان، به ياران و پيروان مغيرة بن سعيد عجلى ، از رهبران غاليان در روزگار امام باقر عليه السلام و امام صادق عليه السلام ، گفته مى‏شود . او ادّعا مى‏كرد كه پس از امام باقر عليه السلام، محمّد بن عبد اللّه‏ بن حسن (نواده امام حسن مجتبى عليه السلام)، امام است . (م)


سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد اول
226

۴ / ۲۹

فِي التَّخَلّي

۲۰۱.الكافي عن أبي اُسامة : كُنتُ عِندَ أبي عَبدِ اللّهِ عليه السلام فَسَأَلَهُ رَجُلٌ مِنَ المُغيرِيَّةِ عَن شَيءٍ مِنَ السُّنَنِ ، فَقالَ : ما مِن شَيءٍ يَحتاجُ إلَيهِ أحَدٌ مِن وُلدِ آدَمَ إلاّ وقَد جَرَت فيهِ مِنَ اللّهِ ومِن رَسولِهِ سُنَّةٌ ، عَرَفَها مَن عَرَفَها وأَنكَرَها مَن أنكَرَها .
فَقالَ رَجُلٌ : فَمَا السُّنَّةُ في دُخولِ الخَلاءِ ؟
قالَ : تَذكُرُ اللّهَ ، وتَتَعَوَّذُ بِاللّهِ مِنَ الشَّيطانِ الرَّجيمِ ، وإذا فَرَغتَ قُلتَ : الحَمدُ للّهِ عَلى ما أخرَجَ مِنّي مِنَ الأَذى في يُسرٍ وعافِيَةٍ .
قالَ الرَّجُلُ : فَالإِنسانُ يَكونُ عَلى تِلكَ الحالِ ولا يَصبِرُ حَتّى يَنظُرَ إلى ما يَخرُجُ مِنهُ .
قالَ : إنَّهُ لَيسَ فِي الأَرضِ آدَمِيٌّ إلاّ ومَعَهُ مَلَكانِ مُوَكَّلانِ بِهِ ، فَإِذا كانَ عَلى تِلكَ الحالِ ثَنَيا بِرَقَبَتِهِ ، ثُمَّ قالا : يَابنَ آدَمَ ، اُنظُر إلى ما كُنتَ تَكدَحُ لَهُ فِي الدُّنيا ، إلى ما هُوَ صائِرٌ ؟ !۱

۲۰۲.الإمام عليّ عليه السلام : السُّنَّةُ فِي الاِستِنجاءِ۲ بِالماءِ ، هُوَ أن يُبدَأ بِالفَرجِ۳ ، ثُمَّ يُنزَلَ إلَى الشَّرجِ ، ولا يُجمَعا مَعا۴ .۵

راجع : ج ۳ ص ۹۰ (سيرة النبيّ صلى اللّه عليه و آله في قضاء الحاجة) .

1.الكافي : ج ۳ ص ۶۹ ح ۳ ، علل الشرائع : ص ۲۷۶ ح ۴ نحوه ، المحاسن : ج ۱ ص ۴۳۳ ح ۱۰۰۴ ، بحار الأنوار : ج ۸۰ ص ۱۶۴ ح ۴ .

2.استنجى : مسح موضع النّجوِ [أي الغائط] أو غسله (تاج العروس : ج ۲۰ ص ۲۲۰ «نجو») .

3.المراد بالفرج العورة كما نصّ عليه الجوهري ، فيشمل القُبل والدُبر ، وإن كان إطلاقه على القُبل أغلب (شرح اللمعة : ج ۹ ص ۱۶) والمراد منه هنا القُبُل .

4.وورد في الكافي وغيره عن عمّار الساباطي ، عن أبي عبد اللّه‏ عليه السلام قال : سألته عن الرجل إذا أراد أن يستنجي بأيّهما يبدأ بالمقعدة أو بالإحليل ؟ فقال : بالمقعدة ثمّ بالإحليل (ج۳ ص ۱۷ ح۴) .

5.دعائم الإسلام : ج ۱ ص ۱۰۶ ، مستدرك الوسائل : ج ۱ ص ۲۸۶ ح ۶۲۱ .

  • نام منبع :
    سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد اول
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    7
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9545
صفحه از 523
پرینت  ارسال به