نكته
مىدانيم كه درهم ، همان نقره ريخته شده و مسكوك است . از اين رو بر پايه ظاهر ابتدايى حديث ، اين پرسش رخ مىنمايد كه : چه تفاوتى ميان درهم و نقره هست كه توزين موى نوزاد ، تنها با درهم ، سنّت است ؟
در پاسخ مىگوييم : دست كم ، دو احتمال متصوّر است :
احتمال نخست ، آن كه پاسخ امام عليه السلام را تأييد كار راوى و نه ردّ او بشمريم؛ زيرا درهم از نقره ريخته مىشود و بدين جهت نيز نقره و درهم بر هم اطلاق مىشوند ، همان گونه كه در زبان پارسى ، مقصود از زر و سيم ، گاه همان سكّه پول طلا و نقره است . به سخن ديگر ، امام عليه السلام فرموده است : تو كار درستى كردهاى كه هموزن موى نوزاد را به درهم دادهاى و نبايد هموزن آن را جز نقره و طلا كه قيمتى هستند ، داد .
احتمال دوم ، اين كه چون پيامبر صلى اللّه عليه و آله موى نوزاد را تنها با نقره غير مسكوك ، توزين مىنموده است ، محافظت تام و تمام بر اين سنّت ، اقتضا مىنمايد كه با چيز ديگرى توزين نشود ، هر چند در اصل مادّه همسان باشند .
گفتنى است كه احتمال نخست ، مقبولتر مىنمايد ؛ زيرا حديث ۱۸۰ همين باب