193
سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد اول

۱۴۳.امام على عليه السلام : از سنّت است كه روز عيد به نماز [عيد] بروى .

۱۴۴.امام صادق عليه السلام : نمازِ دو عيد فطر و قربان را با امام خواندن ، سنّت است .

۱۴۵.امام على عليه السلام : بيرون [و به صحرا] رفتن در دو عيد فطر و قربان ، از سنّت است و تنها ناتوان و بيمار [براى خواندن نماز عيد و به جاى صحرا] به مسجد مى‏آيند .

۱۴۶.امام صادق عليه السلام : سنّت بر اهالى شهرها اين است كه در دو روز عيد فطر و قربان از شهرهايشان بيرون بروند، جز اهل مكّه كه در همان مسجد الحرام نماز عيد را مى‏خوانند .

۱۴۷.امام على عليه السلام : از سنّت است كه پياده به [نماز] عيد بروى ... و سپس در بازگشت ، سواره باز گردى .

۱۴۸.امام على عليه السلام : از سنّت، آن است كه مرد ، پياده به سوى مصلاّ۱برود .

ر . ك : ج ۵ ص ۳۱۷ (سيره پيامبر صلى اللّه‏ عليه و آله در رفتن براى نماز عيد فطر و قربان) .

1.مصلاّ ، جايى وسيع است كه مى‏تواند جمعيت فراوانى را در خود جاى دهد و براى برگزارى نمازهايى مانند نماز عيد فطر و قربان استفاده مى‏شود . با توجّه به كاربردهاى فراوان اين واژه در متون فقهى و سيره ، مى‏توان گفت كه مصلاّ ، جايى غير از مسجد و به طور معمول در حومه شهر بوده است (ر . ك : الخلاف : ج ۱ ص ۶۵۴ ش ۴۲۷ ، تذكرة الفقهاء : ج ۴ ص ۱۴۱ ش ۴۵۰ ، السنن الكبرى : ج ۳ ص ۲۸۱ و ۳۱۰ ، كنز العمّال : ج ۸ ص ۶۳۹ ـ ۶۴۰) .


سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد اول
192

۱۴۳.الإمام عليّ عليه السلام : مِنَ السُّنَّةِ أن تَأتِيَ الصَّلاةَ يَومَ العيدِ .۱

۱۴۴.الإمام الصادق عليه السلام : صَلاةُ العيدَينِ مَعَ الإِمامِ سُنَّةٌ۲ .۳

۱۴۵.الإمام عليّ عليه السلام : الخُروجُ يَومَ العيدَينِ مِنَ السُّنَّةِ ، ولا يَخرُجُ إلَى المَسجِدِ إلاّ ضَعيفٌ أو مَريضٌ .۴

۱۴۶.الإمام الصادق عليه السلام : السُّنَّةُ عَلى أهلِ الأَمصارِ أن يَبرُزوا مِن أمصارِهِم فِي العيدَينِ ، إلاّ أهلَ مَكَّةَ فَإِنَّهُم يُصَلّونَ فِي المَسجِدِ الحَرامِ .۵

۱۴۷.الإمام عليّ عليه السلام : مِنَ السُّنَّةِ أن تَأتِيَ العيدَ ماشِيا . . . ثُمَّ تَركَبَ إذا رَجَعتَ .۶

۱۴۸.عنه عليه السلام : مِنَ السُّنَّةِ أن يَمشِيَ الرَّجُلُ إلَى المُصَلّى .۷

راجع : ج ۵ ص ۳۱۶ (سيرة النبيّ صلى اللّه عليه و آله في الخروج إلى صلاة العيدين) .

1.المصنّف لعبد الرزّاق : ج ۳ ص ۲۹۹ ح ۵۷۰۷ عن الحارث .

2.قال الشيخ الطوسي : فالوجه في هذه الرواية أن نحمل قوله : «إنّها سنّة مع الإمام» أنّ فَرضَها عُلِمَ مِن جهة السُّنّة ، دون أن يكون ذلك غير واجب ، وقد استوفينا ذلك في كتابنا الكبير ، ونفرد باباً أنّه لا يجب إلاّ بحضور الإمام (الاستبصار : ج ۱ ص ۴۴۴) .

3.تهذيب الأحكام : ج ۳ ص ۱۲۹ ح ۲۷۷ عن زرارة ، كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۱ ص ۵۰۶ ح ۱۴۵۴ عن زرارة عن الإمام الباقر عليه السلام ، وسائل الشيعة : ج ۵ ص ۹۵ ح ۹۷۴۳ .

4.السنن الكبرى : ج ۳ ص ۴۳۵ ح ۶۲۶۱ عن الحارث الأعور ، معرفة السنن : ج ۵ ص ۵۴ ح ۶۸۲۶ وليس فيه ذيله ،المعجم الأوسط : ج ۴ ص ۲۲۴ وفيه : «الخروج إلى الجبّان في العيدين من السنّة» ، كنز العمّال : ج ۸ ص ۶۳۹ ح ۲۴۵۱۵ .

5.الكافي : ج ۳ ص ۴۶۱ ح ۱۰ ، تهذيب الأحكام : ج ۳ ص ۱۳۸ ح ۳۰۷ ، كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۱ ص ۵۰۸ ح ۱۴۶۶ عن حفص بن غياث عن الإمام الصادق عن أبيه عليهما السلام ، بحار الأنوار : ج ۹۰ ص ۳۷۹ ح ۲۸ .

6.السنن الكبرى : ج ۳ ص ۳۹۸ ح ۶۱۴۷ ، معرفة السنن : ج ۵ ص ۵۷ ح ۶۸۳۵ كلاهما عن الحارث ، كنز العمّال : ج ۸ ص ۶۳۹ ح ۲۴۵۱۶ ؛ عوالي اللآلي : ج ۲ ص ۲۲۱ ح ۲۱ من دون إسناد إلى أحدٍ من أهل البيت عليهم السلام .

7.السنن الكبرى : ج ۳ ص ۴۳۵ ح ۶۲۶۱ عن الحارث الأعور ، كنز العمّال : ج ۸ ص ۶۳۹ ح ۲۴۵۱۵ .

  • نام منبع :
    سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد اول
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    7
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9709
صفحه از 523
پرینت  ارسال به