151
سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد اول

۵۵.امام صادق عليه السلام : همسر عثمان بن مظعون ، نزد پيامبر صلى اللّه‏ عليه و آله آمد و گفت : اى پيامبر خدا ! عثمان ، كارش اين شده كه روزها را روزه بگيرد و شب‏ها را به عبادت بگذراند .
پيامبر خدا صلى اللّه‏ عليه و آله كفش‏هايش را به دست گرفت و خشمناك ، بيرون رفت تا نزد عثمان آمد . او را مشغول نماز خواندن يافت . عثمان با ديدن پيامبر خدا صلى اللّه‏ عليه و آله نمازش را [به پايان رساند و] سلام داد . پيامبر صلى اللّه‏ عليه و آله به او فرمود : «اى عثمان ! خداوند متعال ، مرا با رهبانيت نفرستاده ؛ بلكه با آيين حق‏گرا و ساده و آسان ، فرستاده است . من ، هم نماز مى‏خوانم ، هم روزه مى‏گيرم و هم با همسرم مى‏آميزم . پس هر كه آيين مرا دوست دارد ، بايد از سنّت من پيروى كند ، و آميختن با همسر، از سنّت من است» .

۲ / ۷

نظم

۵۶.امام على عليه السلام ـ در باره زندگى درونى پيامبر خدا صلى اللّه‏ عليه و آله ـ : هر گاه به خانه مى‏رفت ، وقت خود را سه قسمت مى‏كرد : يك قسمت براى خداوند متعال ، يك قسمت براى خانواده ، و يك قسمت براى خود . سپس قسمت خود را بين خود و مردم ، تقسيم مى‏كرد و خواص را مى‏پذيرفت و به وسيله آنان، علوم و آداب و مسائل را به عموم مردم انتقال مى‏داد۱ و چيزى از وقت خود را از مردم ، دريغ نمى‏نمود و در مورد قسمت امّت ، روش او اين گونه بود كه اهل فضل را با اجازه دادن به آنها به اندازه فضلشان در دين ، بر ديگران ترجيح مى‏داد . بعضى از آنان (مردم) ، يك حاجت داشتند ، بعضى دو حاجت ، و بعضى بيشتر .

1.يا پس از فراغت از جلسه با خواص، به كارهاى عموم مردم رسيدگى مى‏نمود . اين دو معنا را شيخ صدوق در معانى الأخبار (ص ۸۸ ـ ۸۹) آورده است . احتمال هم دارد حديث بدين معنا باشد : در اين وقت ، به صدور دستور به خواص براى رسيدگى به امور مردم مى‏پرداخت .


سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد اول
150

۵۵.الإمام الصادق عليه السلام : جاءَتِ امرَأَةُ عُثمانَ بنِ مَظعونٍ إلَى النَّبِيِّ صلى اللّه عليه و آله فَقالَت : يا رَسولَ اللّهِ ، إنَّ عُثمانَ يَصومُ النَّهارَ ويَقومُ اللَّيلَ !
فَخَرَجَ رَسولُ اللّهِ صلى اللّه عليه و آله مُغضَبا يَحمِلُ نَعلَيهِ ، حَتّى جاءَ إلى عُثمانَ فَوَجَدَهُ يُصَلّي ، فَانصَرَفَ عُثمانُ حينَ رَأى رَسولَ اللّهِ صلى اللّه عليه و آله ، فَقالَ لَهُ : يا عُثمانُ ، لَم يُرسِلنِي اللّهُ تَعالى بِالرَّهبانِيَّةِ ، ولكِن بَعَثَني بِالحَنيفِيَّةِ السَّهلَةِ السَّمحَةِ ، أصومُ واُصَلّي وأَلمِسُ أهلي ، فَمَن أحَبَّ فِطرَتي فَليَستَنَّ بِسُنَّتي ، ومِن سُنَّتِيَ النِّكاحُ . ۱

۲ / ۷

النَّظمُ

۵۶.الإمام عليّ عليه السلام ـ في بَيانِ مَدخَلِ رَسولِ اللّهِ صلى اللّه عليه و آله ـ : فَإِذا أوى إلى مَنزِلِهِ جَزَّأَ دُخولَهُ ثَلاثَةَ أجزاءٍ : جُزءا للّه‏ِ ، وجُزءا لِأَهلِهِ ، وجُزءا لِنَفسِهِ . ثُمَّ جَزَّأَ جُزأَهُ بَينَهُ وبَينَ النّاسِ ، فَيَرُدُّ ذلِكَ بِالخاصَّةِ عَلَى العامَّةِ۲ ، ولا يَدَّخِرُ عَنهُم مِنهُ شَيئا ، وكانَ مِن سيرَتِهِ في جُزءِ الاُمَّةِ إيثارُ أهلِ الفَضلِ بِإِذنِهِ ، وقَسَمَهُ عَلى قَدرِ فَضلِهِم فِي الدّينِ ، فَمِنهُم ذُو الحاجَةِ ، ومِنهُم ذُو الحاجَتَينِ ، ومِنهُم ذُو الحَوائِجِ . ۳

1.الكافي : ج ۵ ص ۴۹۴ ح ۱ عن ابن القدّاح ، بحار الأنوار : ج ۲۲ ص ۲۶۴ ح ۳ وراجع : سنن أبي داود : ج ۲ ص ۴۸ ح ۱۳۶۹ وعيون الأخبار لابن قتيبة : ج ۱ ص ۴۴۸ .

2.قال الشيخ الصدوق رحمه اللّه : قوله : «ثمّ يردّ ذلك بالخاصّة على العامّة» معناه : أنّه كان يعتمد في هذه الحال على أنّ الخاصّة ترفع إلى العامّة علومه وآدابه وفوائده . وفيه قول آخر : فيردّ ذلك بالخاصّة على العامّة [أي] أن يجعل المجلس للعامّة بعد الخاصّة (معاني الأخبار : ص ۸۸ و ۸۹) .

3.معاني الأخبار : ص ۸۱ ح ۱ ، عيون أخبار الرضا عليه السلام : ج ۱ ص ۳۱۷ ح ۱ كلاهما عن إسماعيل بن محمّد بن إسحاق عن الإمام الرضا عن آبائه عن الإمام الحسن عن الإمام الحسين عنه عليهم السلام ، بحار الأنوار : ج ۱۶ ص ۱۵۰ ح ۴ ؛ المعجم الكبير : ج ۲۲ ص ۱۵۷ ح ۴۱۴ ، الثقات لابن حبّان : ج ۲ ص ۱۴۷ ، شعب الإيمان : ج ۲ ص ۱۵۶ ح ۱۴۳۰ كلّها عن ابنٍ لأبي هالة عن الإمام الحسن عن الإمام الحسين عنه عليهم السلام ، كنز العمّال : ج ۷ ص ۱۶۵ ح ۱۸۵۳۵ .

  • نام منبع :
    سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد اول
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    7
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9357
صفحه از 523
پرینت  ارسال به