143
سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد اول

حديث

۴۰.پيامبر خدا صلى اللّه‏ عليه و آله : هان ! هر عبادتى جوش و خروشى دارد كه سرانجام فروكش مى‏كند . پس هر كس جوش و خروش عبادتش به سنّت من آرام گيرد ، هدايت شده است و هر كه با سنّت من مخالفت ورزد ، گم‏راه شده و عملش بر باد رفته است . بدانيد كه من نماز مى‏خوانم ، مى‏خوابم ، روزه مى‏گيرم ، افطار مى‏كنم ، مى‏خندم و مى‏گريم . پس هر كه از روش و سنّت من روى گرداند ، از من نيست .

۴۱.امام على عليه السلام ـ در توصيف پيامبر خدا صلى اللّه‏ عليه و آله ـ : شيوه‏اش ، ميانه‏روى و كارش راه‏نمايى بود .

۴۲.امام على عليه السلام ـ در توصيف پيامبر خدا صلى اللّه‏ عليه و آله ـ : روشش ميانه‏روى و شيوه‏اش راه‏نمايى بود .

۴۳.امام على عليه السلام : راه ما [اهل بيت] ، ميانه و در فرمان ما،۱ بالندگى است .

۴۴.امام على عليه السلام : راست و چپ، گم‏راهى اند و راه ميانه ، راه اصلى است . كتاب جاويد خدا و سنّت بر جاى مانده پيامبر صلى اللّه‏ عليه و آله به آن راه‏نماست و رسيدن به سنّت، از اين راه ميسّر است .

۴۵.عوالى اللآلى : حديثى روايت شده كه پيامبر صلى اللّه‏ عليه و آله رو به روى مردم نشست و از قيامت سخن گفت و بر بيم آنان افزود . دل‏هاى مردمان نرم شد و گريستند . آن گاه ده تن از ياران پيامبر صلى اللّه‏ عليه و آله در خانه عثمان بن مظعون گرد آمدند و هم‏داستان شدند كه روزها را روزه بگيرند و شب‏زنده‏دارى كنند و با زنان نزديكى نكنند و بوى خوش به كار نبرند و پلاس بپوشند و تارك دنيا شوند و به سان راهبان، سر به بيابان بگذارند و ترك خانه و كاشانه كنند و خود را عقيم نمايند .
اين خبر به پيامبر صلى اللّه‏ عليه و آله رسيد . به خانه عثمان رفت ؛ امّا او را نيافت . به همسر او فرمود : «آيا خبرى كه به من رسيده، حقيقت دارد ؟».
آن زن، نه مى‏خواست به پيامبر صلى اللّه‏ عليه و آله دروغ گفته باشد و نه مى‏خواست كار شوهرش را افشا كند . از اين رو گفت : اگر عثمان به شما خبر داده ، راست گفته است .
پيامبر خدا صلى اللّه‏ عليه و آله باز گشت . عثمان به خانه‏اش آمد . همسرش خبر آمدن پيامبر صلى اللّه‏ عليه و آله را به او داد . وى و همراهانش ، خدمت پيامبر صلى اللّه‏ عليه و آله رسيدند . پيامبر صلى اللّه‏ عليه و آله به آنان فرمود : «آيا به من خبر داده نشده است كه شما هم‏داستان شده‏ايد ؟».
گفتند : ما جز در پى نيكى نبوده‏ايم .
پيامبر صلى اللّه‏ عليه و آله فرمود : «من به اين، فرمان نيافته‏ام» . آن گاه فرمود : «جان‏هايتان بر شما حقّى دارند . روزه بگيريد و افطار هم بكنيد . شب‏زنده‏دارى كنيد و گاه نيز بخوابيد ، كه من روزه مى‏گيرم و افطار هم مى‏كنم (برخى روزها روزه نمى‏گيرم) ، شب‏زنده‏دارى مى‏كنم و مى‏خوابم . گوشت و چربى مى‏خورم و با همسرانم آميزش مى‏كنم . پس هر كس از سنّت من روى بگرداند ، از من نيست» .
سپس مردم را گرد آورد و برايشان سخنرانى كرد و فرمود : «چه شده است كه گروهى ، زن و عطر و خواب و لذّت‏هاى دنيا را بر خود حرام كرده‏اند ؟ ! من امّا به شما فرمان نمى‏دهم كه كشيش و راهب باشيد . به هيچ روى در دين من ، گوشت نخوردن ، كناره گرفتن از زنان و گوشه عزلت گزيدن در كنج صومعه نيست . گشت و گذار امّت من، در روزه ، و رهبانيت آنها، در جهاد است . خدا را بپرستيد و چيزى را شريك او نگيريد ، حج و عمره بگزاريد ، نماز بخوانيد ، زكات بدهيد ، ماه رمضان را روزه بگيريد و راست و پايدار بمانيد تا [همه چيز] برايتان راست بماند، كه پيشينيان شما به خاطر سختگيرى ، هلاك شدند . [در امر دينشان] بر خود سخت گرفتند و خداوند هم بر آنها سخت گرفت و باقى‏ماندگان آنها در ديرها و صومعه‏ها به سر مى‏برند» .

1.در غرر الحكم به جاى عبارت «در فرمان ما» ، عبارت «روش ما» آمده است .


سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد اول
142

الحديث

۴۰.رسول اللّه‏ صلى اللّه عليه و آله : ألا إنَّ لِكُلِّ عِبادَةٍ شِرَّةً۱ ثُمّ تَصيرُ إلى فَترَةٍ ، فَمَن صارَت شِرَّةُ عِبادَتِهِ إلى سُنَّتي فَقَدِ اهتَدى ، ومَن خالَفَ سُنَّتي فَقَد ضَلَّ وكانَ عَمَلُهُ في تَبابٍ ، أما إنّي اُصَلّي وأَنامُ ، وأَصومُ واُفطِرُ ، وأَضحَكُ وأَبكي ، فَمَن رَغِبَ عن مِنهاجي وسُنَّتي فَلَيسَ مِنّي . ۲

۴۱.الإمام عليّ عليه السلام ـ في وَصفِ رَسولِ اللّهِ صلى اللّه عليه و آله ـ : سُنَّتُهُ القَصدُ ، وفِعلُهُ الرُّشدُ .۳

۴۲.عنه عليه السلام ـ في وَصفِ رَسولِ اللّهِ صلى اللّه عليه و آله ـ : سيرَتُهُ القَصدُ ، وسُنَّتُهُ الرُّشدُ .۴

۴۳.عنه عليه السلام : طَريقُنَا القَصدُ ، وفي أمرِنَا الرُّشدُ .۵

۴۴.عنه عليه السلام : اليَمينُ وَالشِّمالُ مَضَلَّةٌ ، وَالطَّريقُ الوُسطى هِيَ الجادَّةُ ، عَلَيها باقِي الكِتابِ وآثارُ النُّبُوَّةِ ، ومِنها مَنفَذُ السُّنَّةِ .۶

۴۵.عوالي اللآلي : رُوِيَ فِي الحَديثِ أنَّ النَّبِيَ صلى اللّه عليه و آله جَلَسَ لِلنّاسِ ووَصَفَ يَومَ القِيامَةِ ، ولَم يَزِدهُم عَلَى التَّخويفِ ، فَرَقَّ النّاسُ وبَكَوا . فَاجتَمَعَ عَشَرَةٌ مِنَ الصَّحابَةِ في بَيتِ عُثمانَ بنِ مَظعونٍ ، وَاتَّفَقوا عَلى أن يَصومُوا النَّهارَ ويَقومُوا اللَّيلَ ، ولا يَقرَبُوا النِّساءَ ولاَ الطّيبَ ، ويَلبَسُوا المُسوحَ ويَرفُضُوا الدُّنيا ، ويَسيحوا فِي الأَرضِ ويَتَرَهَّبوا ، ويَخصُوا المَذاكيرَ .
فَبَلَغَ ذلِكَ النَّبِيَ صلى اللّه عليه و آله فَأَتى مَنزِلَ عُثمانَ فَلَم يَجِدهُ ، فَقالَ لاِمرَأَتِهِ : أحَقٌّ ما بَلَغَني ؟ فَكَرِهَت أن يُكذَبَ رَسولُ اللّه‏ صلى اللّه عليه و آله ، وأَن تَبتَدِيَ عَلى زَوجِها ، فَقالَت : يا رَسولَ اللّهِ ، إن كانَ أخبَرَكَ عُثمانُ فَقَد صَدَقَكَ . وَانصَرَفَ رَسولُ اللّهِ صلى اللّه عليه و آله .
وأَتى عُثمانُ مَنزِلَهُ ، فَأَخبَرَتهُ زَوجَتُهُ بِذلِكَ ، فَأَتى هُوَ وأَصحابُهُ إلَى النَّبِي صلى اللّه عليه و آله فَقالَ لَهُم : ألَم اُنبَأ أنَّكُمُ اتَّفَقتُم ؟ فَقالوا : ما أرَدنا إلاَّ الخَيرَ ، فَقالَ : إنّي لَم اُومَر بِذلِكَ . ثُمَّ قالَ :
إنَّ لِأَنفُسِكُم عَلَيكُم حَقّا ؛ فَصوموا وأَفطِروا ، وقوموا وناموا ؛ فَإِنّي أصومُ واُفطِرُ ، وأَقومُ وأَنامُ ، وآكُلُ اللَّحمَ وَالدَّسَمَ ، وآتِي النِّساءَ ، فَمَن رَغِبَ عَن سُنَّتي فَلَيسَ مِنّي .
ثُمَّ جَمَعَ النّاسَ وخَطَبَهُم ، وقالَ :
ما بالُ قَومٍ حَرَّمُوا النِّساءَ وَالطّيبَ وَالنَّومَ وشَهَواتِ الدُّنيا ؟ ! وأَمّا أنَا فَلَستُ آمُرُكُم أن تَكونوا قِسّيسينَ ورُهبانا ، إنَّهُ لَيسَ في ديني تَركُ اللَّحمِ وَالنِّساءِ ، وَاتِّخاذُ الصَّوامِعِ ، إنَّ سِياحَةَ اُمَّتي فِي الصَّومِ ، ورَهبانِيَّتَهَا الجِهادُ . اُعبُدُوا اللّهَ ولا تُشرِكوا بِهِ شَيئا ، وحُجّوا وَاعتَمِروا ، وأَقيمُوا الصَّلاةَ ، وآتُواالزَّكاةَ ، وصوموا شَهرَ رَمَضانَ ، وَاستَقيموا يَستَقِم لَكُم ، فَإِنَّما هَلَكَ مَن قَبلَكُم بِالتَّشديدِ ؛ شَدَّدوا عَلى أنفُسِهِم فَشَدَّدَ اللّهُ عَلَيهِم ، فَاُولئِكَ بَقاياهُم فِي الدِّياراتِ وَالصَّوامِعِ .۷

1.الشِّرَّةُ : النشاط والرغبة ؛ ومنه الحديث الآخر : لكل عابد شِرَّةٌ (لسان العرب : ج ۴ ص ۴۰۱ «شرر») .

2.الكافي : ج ۲ ص ۸۵ ح ۱ عن سلام بن المستنير عن الإمام الباقر عليه السلام ، مشكاة الأنوار : ص ۲۶۶ ح ۷۸۹ عن الإمام الباقر عليه السلام وفيه صدره إلى «فقد اهتدى» نحوه ، بحار الأنوار : ج ۷۱ ص ۲۱۱ ح ۲ ؛ مسند ابن حنبل : ج ۲ ص ۶۶۱ ح ۶۹۷۶ ، صحيح ابن خزيمة : ج ۳ ص ۲۹۴ ح ۲۱۰۵ كلاهما عن ابن عمر وفيهما صدره إلى «فقد اهتدى» ، المعجم الكبير : ج ۲ ص ۲۸۵ ح ۲۱۸۶ عن جعدة بن هبيرة وكلّها نحوه ، كنز العمّال : ج ۳ ص ۶۷۰ ح ۸۴۱۵ .

3.غرر الحكم : ج ۴ ص ۱۵۴ ح ۵۶۴۸ .

4.نهج البلاغة : الخطبة ۹۴ ، غرر الحكم : ج ۱ ص ۳۸۸ ح ۱۵۰۱ بزيادة «المؤمن» قبل «سيرته» ، بحار الأنوار : ج ۱۶ ص ۳۷۹ ح ۹۱ وراجع : المزار الكبير : ص ۶۴ .

5.الخصال : ص ۶۲۷ ح ۱۰ عن أبي بصير ومحمّد بن مسلم عن الإمام الصادق عن آبائه عليهم السلام ، تحف العقول : ص ۱۱۶ ، تفسير فرات : ص ۳۶۸ ح ۴۹۹ ، غرر الحكم : ج ۴ ص ۲۵۴ ح ۶۰۰۸ وفيه «سنّتنا» بدل «في أمرنا» .

6.نهج البلاغة : الخطبة ۱۶ ، الكافي : ج ۸ ص ۶۸ ح ۲۳ عن يعقوب السرّاج عن الإمام الصادق عنه عليهما السلام وليس فيه «ومنها منفذ السنّة» ، الإرشاد : ج ۱ ص ۲۳۹ عن ابن عبيدة معمر بن المثنّى نحوه ، بحار الأنوار : ج ۷۰ ص ۱۲ ح ۱۴ وراجع : المناقب لابن شهرآشوب : ج ۳ ص ۷۴ .

7.عوالي اللآلي : ج ۲ ص ۱۴۹ ح ۴۱۸ ، مجمع البيان : ج ۳ ص ۳۶۴ نحوه ، مستدرك الوسائل : ج ۱۶ ص ۵۴ ح ۱۹۱۲۶ ؛ أسباب النزول : ص ۲۰۸ ح ۴۱۱ ، تفسير الآلوسي : ج ۷ ص ۸ كلاهما نحوه وراجع : المناقب لابن شهرآشوب : ج ۲ ص ۱۰۰ و تفسير الطبري : ج ۵ الجزء ۷ ص ۹ وبحار الأنوار : ج ۴۰ ص ۳۲۸ ح ۱۰ .

  • نام منبع :
    سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد اول
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    7
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9902
صفحه از 523
پرینت  ارسال به