123
سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد اول

۱ / ۳

واجبات غير قرآنى

۱۲.امام باقر عليه السلام : در نوشته على بن حسين (زين العابدين عليه السلام) چنين يافتيم : ««هلا كه به دوستان خدا نه بيمى مى‏رسد و نه اندوهناك مى‏گردند!» [يعنى] اگر مردم واجب‏ها را به جا آورند و سنّت‏هاى پيامبر خدا صلى اللّه‏ عليه و آله را در پيش گيرند» .

۱۳.تهذيب الأحكامـ به نقل از زراره ـ : امام باقر عليه السلام فرمود : «نماز جز به خاطر پنج چيز، دوباره خوانده نمى‏شود : طهارت ، وقت ، قبله ، ركوع و سجود» و سپس فرمود : «قرائت ، سنّت است . تشهّد، سنّت است و سنّت ، فريضه را نمى‏شكند» .۱

۱۴.امام صادق عليه السلام : وقوف در مشعر ، فريضه، و وقوف در عرفه، سنّت است .

1.يعنى ترك قرائت و تشهّد كه از سوى پيامبر صلى اللّه‏ عليه و آله واجب شده است ، در صورت ترك شدن غير معمولى ، نمى‏تواند نماز را كه واجب قرآنى و الهى است ، به گونه‏اى بشكند كه تكرار آن لازم باشد . (م)


سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد اول
122

۱ / ۳

الفَرائِضُ غَيرُ القُرآنِيَّةِ

۱۲.الإمام الباقر عليه السلام : وَجَدنا في كِتابِ عَلِيِّ بنِ الحُسَينِ عليهما السلام : « أَلاَ إِنَّ أَوْلِيَاءَ اللَّهِ لاَ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لاَ هُمْ يَحْزَنُونَ »۱ إذا أدَّوا فَرائِضَ اللّهِ ، وأَخَذوا بِسُنَنِ رَسولِ اللّهِ صلى اللّه عليه و آله . . . .۲

۱۳.تهذيب الأحكام عن زرارة عن الإمام الباقر عليه السلام : لا تُعادُ الصَّلاةُ إلاّ مِن خَمسَةٍ : الطَّهورِ ، وَالوَقتِ ، وَالقِبلَةِ ، وَالرُّكوعِ ، وَالسُّجودِ .
ثُمَّ قالَ : القِراءَةُ سُنَّةٌ ، وَالتَّشَهُّدُ سُنَّةٌ ؛ فَلا تَنقُضُ السُّنَّةُ الفَريضَةَ .۳

۱۴.الإمام الصادق عليه السلام : الوُقوفُ بِالمَشعَرِ فَريضَةٌ ، وَالوُقوفُ بِعَرَفَةَ سُنَّةٌ۴ .۵

راجع : وسائل الشيعة : ج ۲ ص ۱۷۶ ح ۱۰ و ح ۱۱ .

1.يونس : ۶۲ .

2.تفسير العيّاشي : ج ۲ ص ۲۸۰ ح ۱۹۶۶ عن بريد العجلي ، التبيان في تفسير القرآن : ج ۵ ص ۴۶۱ عن الإمام الحسين عليه السلام ، مجمع البيان : ج ۵ ص ۱۸۱ من دون إسناد إلى أحدٍ مِن أهل البيت عليهم السلام وكلاهما نحوه ، بحار الأنوار : ج ۶۹ ص ۲۷۷ ح ۱۱ وراجع : المعجم الأوسط : ج ۴ ص ۲۱۵ ح ۴۰۱۱ .

3.تهذيب الأحكام : ج ۲ ص ۱۵۲ ح ۵۹۷ ، كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۱ ص ۳۳۹ ح ۹۹۱ ، الخصال : ص ۲۸۵ ح ۳۵ عن زرارة عن الإمام الصادق عليه السلام بزيادة «والتكبير سنّة» قبل «فلا تنقض» ، بحار الأنوار : ج ۸۸ ص ۱۳۶ ح ۱ .

4.قال الشيخ الطوسي رحمه اللّه : المراد بهذا الخبر أنّ فرضه عُرِفَ من جهة السنّة دون النصّ من ظاهر القرآن ، وما عرف فرضه من جهة السنّة جاز أن يُطلق عليه الاسم بأنّه سنّة ، وقد بيّنّا ذلك في غير موضع ، وليس كذلك الوقوف بالمشعر ؛ لأنّ فرضه يعلم بظاهر القرآن ، قال اللّه‏ تعالى « فَإِذَا أَفَضْتُم مِّنْ عَرَفَـتٍ فَاذْكُرُواْ اللَّهَ عِندَ الْمَشْعَرِ الْحَرَامِ» فأوجب علينا ذكره عند المشعر الحرام ولم يكن في ظاهر القرآن أمر بالوقوف بعرفات ، فلأجل ذلك اُضيف إلى السنّة (تهذيب الأحكام : ج ۵ ص ۲۸۷ ذيل ح ۹۷۷) .

5.تهذيب الأحكام : ج ۵ ص ۲۸۷ ح ۹۷۷ ، كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۲ ص ۲۱۳ ذيل ح ۲۱۸۹ وص ۳۱۷ ح ۲۵۵۶ ، عوالي اللآلي : ج ۳ ص ۱۶۲ ح ۴۵ ، بحار الأنوار : ج ۱۰ ص ۲۲۶ ح ۱ .

  • نام منبع :
    سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد اول
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    7
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9488
صفحه از 523
پرینت  ارسال به