113
سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد اول

مى‏شود كه به معناى سيره و روش همان فرد است . براى نمونه ، در دعاى صبح كه از امام باقر عليه السلام و امام صادق عليه السلام روايت شده ، آمده است :
أصبَحتُ بِاللّه‏ِ مُؤمِنا عَلى دِينِ مُحَمَّدٍ و سُنَّتِهِ و دِينِ عَلىٍّ و سُنَّتِهِ و دِينِ الأوصياءِ و سُنَّتِهِم .۱
روز خود را در حالى آغاز كردم كه به خدا ايمان دارم و بر آيين و سنّت محمّد و آيين و سنّت على ، و آيين و سنّت اوصيايم .

۲ . سنّت به معناى عمل مستحب

گاهى «سنّت» در معناى مطلق عمل مستحب به كار مى‏رود و در برابر فرض ، فريضه يا مكتوبه (به معناى عمل واجب) قرار مى‏گيرد . در بسيارى از روايات ، اين معنا از سنّت ، مورد توجّه قرار گرفته است . براى نمونه ، امام باقر عليه السلام يا امام صادق عليه السلام در باره لزوم نماز جماعت مى‏فرمايد :
الصَّلَواتُ فَريضَةٌ وَ لَيسَ الاِجتِماعُ بِمَفروضٍ فِى الصَّلاةِ كُلِّها وَ لكِنَّها سُنَّةٌ .۲
نمازها[ى يوميّه] واجب هستند ؛ ولى جماعت خواندن نماز ، واجب نيست ؛ بلكه مستحب است .

امام رضا عليه السلام نيز در باره غسل جمعه و فطر و اضحى فرموده است :
سُنَّةٌ وَ لَيسَ بِفَريضَةٍ .۳
سنّت (مستحب) است و واجب نيست .

۳ . سنّت به معناى واجب غير قرآنى

برخى از احكام واجب ، در قرآن ذكر شده‏اند كه در اصطلاح روايى و فقهى ، «فرض

1.الكافى : ج ۲ ص ۵۲۲ ح ۴ .

2.ر . ك : ص ۱۲۰ ح ۱۰ .

3.ر . ك : ص ۱۸۸ ح ۱۳۹ .


سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد اول
112

۱ . سنّت در برابر بدعت

در اين كاربرد ، مراد از «سنّت» ، چيزى است كه از پيامبر صلى اللّه‏ عليه و آله يا امام معصوم صادر شده باشد .۱

سنّت بدين معنا ، يكى از ادلّه اربعه و به عنوان حجّت شرعى ، شمرده مى‏شود و در مقابل «بدعت» قرار مى‏گيرد . مراد از بدعت ، چيزى است كه بدون استناد به منبع وحيانى ، به عنوان شريعت لحاظ شود .

در برخى از احاديث ، اين معنا از سنّت مورد توجّه قرار گرفته است :
جاءَ رَجُلٌ إلى أميرِ المُؤمِنينَ عليه السلام فَقالَ : أخبِرنى عَنِ السُّنَّةِ وَ البِدعَةِ ... فَقالَ أميرُ المُؤمِنينَ عليه السلام : السُّنَّةُ ما سَنَّ رَسولُ اللّه‏ِ صلى اللّه‏ عليه و آله ، وَ البِدعَةُ ما اُحدِثَ مِن بَعدِهِ .۲
شخصى نزد امير مؤمنان عليه السلام آمد و گفت : مرا از سنّت و بدعت ... خبر ده . امير مؤمنان عليه السلام فرمود : سنّت چيزى است كه پيامبر خدا صلى اللّه‏ عليه و آله بنيان نهاده است و بدعت ، چيزى است كه پس از ايشان [و به نام دين] ، پديد آمده باشد .

سنّت بدين معنا ، هم در بردارنده اعمال واجب و هم در بردارنده اعمال مستحب است .

امير مؤمنان عليه السلام در تبيين اين معناى «سنّت» فرموده است :
السُّنَّةُ سُنَّتانِ : سُنَّةٌ فى فَريضَةٍ، الأَخذُ بِها هُدىً وَ تَركُها ضَلالَةٌ ، وَ سُنَّةٌ فى غَيرِ فَريضَةٍ ، الأَخذُ بِها فَضيلَةٌ وَ تَركُها غَيرُ خَطيئَةٍ .۳
سنّت ، دو گونه است : سنّت واجب كه عمل به آن ، موجب هدايت است و ترك آن گم‏راهى ، و سنّت غير واجب كه عمل به آن ، فضيلت است و ترك آن ، گناه نيست .

در دانش حديث ، «سنّت» به گونه مطلق و بدون اضافه شدن به فردى ، ناظر به روشن پيامبر صلى اللّه‏ عليه و آله است . سنّت ، گاه به اشخاص ديگر بويژه اهل بيت عليهم السلام نيز اضافه

1.«ما يصدر من النبى صلى اللّه‏ عليه و آله أو مطلق المعصوم من قول أو فعل أو تقرير» (دراسات فى علم الدراية : ص ۱۳ . نيز ، ر . ك : الاُصول العامّة للفقه المقارن : ص ۱۲۲ ، فتح البارى : ج ۱۳ ص ۱۹۱) .

2.ر . ك : ص ۱۱۶ ح ۳ .

3.ر . ك : ص ۱۱۸ ح ۸ .

  • نام منبع :
    سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد اول
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    7
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9571
صفحه از 523
پرینت  ارسال به