445
سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد دوم

جبل براى ايشان انگشترى به هديه آورد كه از آهن و روكش آن از نقره بود و پيامبر اكرم آن را به دست نمود.۱ در الكافى نيز حديثى هست كه استفاده موقّت و كوتاه‏مدّت انگشترى از طلا را به پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله نسبت داده است ؛ ولى اين حديث، مشكل سندى دارد۲ و عالمان نيز به مضمون آن عمل ننموده و برخى، آن را منسوخ و مخالف اجماع فقيهان دانسته، و برخى، آن را توجيه كرده‏اند.۳ يكى از توجيه‏ها آن است كه پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله آن را به دست كرد و بيرون آورد تا نشان دهد كه به دست كردن انگشتر طلا براى مردان حرام است.۴ روايت ترمذى به نقل از ابن عمر، مؤيّد خوبى براى اين توجيه است. او مى‏گويد:

۰.إنَّ النَّبِىَّ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله صَنَعَ خاتَما مِن ذَهَبٍ، فَتَخَتَّمَ بِهِ فى يَمينِهِ، ثُمَّ جَلَسَ عَلَى المِنبَرِ، فَقالَ: إنّى كُنتُ اتَّخَذتُ هذَا الخاتَمَ فى يَمينى، ثُمَّ نَبَذَهُ وَ نَبَذَ النّاسُ خَواتيمَهُم.۵

۰.پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله انگشترى از طلا درست كرد و آن را به دست راستش كرد و سپس بر منبر نشست و فرمود: «من، اين انگشتر را پيش‏تر به دست راستم مى‏كردم» و سپس آن را كنار نهاد و مردم نيز كنار نهادند.

گفتنى است كه پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله به انگشتر خود كه نام «اللّه‏» در نقش آن بوده، احترام مى‏نهاد و به گاه رفتن به دستشويى، آن را از دست خود بيرون مى‏آورد.۶

1.. ر . ك : ص ۴۳۳ ح ۱۲۳۱ .

2.. الكافى : ج ۶ ص ۴۷۶ ح ۹ . سند اين حديث ، به دليل اشتمال بر سهل بن زياد ـ كه به غلو متّهم شده ـ و نيز جعفر بن محمّد قمى اشعرى ـ كه توثيق ندارد ـ ، از صحّت اصطلاحى برخوردار نيست .

3.. ر . ك : وسائل الشيعة : ج ۴ ص ۴۱۲ ذيل ح ۵۵۶۷ ، مستند الشيعة ، نراقى : ج ۴ ص ۳۵۸ .

4.. مهذّب الأحكام فى بيان الحلال و الحرام ، عبد الأعلى سبزوارى : ج ۵ ص ۳۰۷ .

5.. سنن الترمذى : ج ۴ ص ۲۲۷ ح ۱۷۴۱ .

6.. ر . ك : ص ۴۴۱ ح ۱۲۵۲ .


سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد دوم
444

تبيين چگونگى استفاده پيامبر صلّی الله علیه و آله از انگشتر۱

بر پايه احاديث متعدّد، پيامبر اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله انگشتر را به دست راست۲ و در انگشت كوچك خود مى‏كرده‏اند.۳ دو حديث نيز گزارش كرده‏اند كه پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله افزون بر دست راست، به دست چپ نيز انگشتر كرده‏اند، گرچه يكى از اين دو خبر، بدون سند،۴ و ديگرى با سند و مضمونى ضعيف است.۵

انگشتر پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله، نگينى از جنس خود انگشتر داشته و بيشتر احاديث، نقش آن را «محمّد رسول اللّه‏» دانسته‏اند.۶ از برخى گزارش‏ها به دست مى‏آيد كه پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله بيش از يك انگشتر و با نقش‏هاى متفاوت داشته۷ و از برخى، تنها براى مُهر كردن نامه‏هاى رسمى خود، استفاده مى‏نموده و آن را به دست نمى‏كرده است.۸

بيشتر گزارش‏هاى موجود، جنس انگشتر ايشان را از نقره دانسته‏اند.۹ يك حديث نيز جنس انگشتر اصلى پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله را از نقره دانسته؛ امّا مى‏گويد: معاذ بن

1.. به قلم فاضل ارجمند ، جناب آقاى عبد الهادى مسعودى .

2.. ر . ك : ص ۴۳۱ و ۴۳۳ ح ۱۲۲۹ ـ ۱۲۳۲ .

3.. ر . ك : ص ۴۳۳ و ۴۳۵ ح ۱۲۳۳ ـ ۱۲۳۵ .

4.. ر . ك : ص ۴۳۳ ح ۱۲۳۱ .

5.. ر . ك : الكافى : ج ۶ ص ۴۷۶ ح ۹ .

6.. ر . ك : ص ۴۳۵ (نقش انگشتر پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله) .

7.. ر . ك : ص ۴۳۳ ح ۱۲۳۱ و ص ۴۳۷ ح ۱۲۴۳ .

8.. ر . ك : ص ۴۴۳ ح ۱۲۵۴ .

9.. ر . ك : ص ۴۳۳ ح ۱۲۳۳ و ص ۴۳۷ ح ۱۲۳۹ ـ ۱۲۴۱ ونيز ، ر . ك : ص ۴۳۵ نقش انگشتر پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله .

  • نام منبع :
    سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    7
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 10047
صفحه از 513
پرینت  ارسال به