421
سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد دوم

۱۱۹۸.إمتاع الأسماعـ به نقل از سلمة بن اكوع ـ: پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله مُشك را بر مى‏گرفت و آن را به سر و ريشش مى‏كشيد.

۱۱۹۹.حلية الاُولياءـ به نقل از قاسم و سالم بن عبد اللّه‏ ـ: پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله چون برايش روغن خوش‏بو مى‏آوردند، از آن به زبان مى‏زد و سپس [به مو يا بدنش] مى‏ماليد.۱

۱۲۰۰. سبل الهدى و الرشاد: دوست‏داشتنى‏ترين عطر نزد پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله، مُشك بود.

۱۲۰۱.مكارم الأخلاق: پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله عطر غاليه۲ مى‏زد و همسرانش، آن را با دست خودشان به او مى‏زدند.

د ـ همه گونه عطرى مى‏زد۳

۱۲۰۲.. امام باقر عليه‏السلام: عطرى بر پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله عرضه نمى‏شد، مگر اين كه آن را به خود مى‏زد و مى‏فرمود: «بويش خوش و وزنش كم است»، و اگر عطر نمى‏زد، انگشترش را در آن عطر مى‏نهاد و به زبان مى‏زد.۴

۱۲۰۳. سنن أبى داوود ـ به نقل از اَنَس ـ: پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله عطردانى داشت كه از آن، عطر بر مى‏گرفت و مى‏زد.

1.. به احتمال فراوان ، مقصود ، روغن‏هاى گياهى مانند روغن بنفشه است . م

2.. غاليه ، تركيبى از چند عطر مانند مشك و عنبر و عود و روغن گياهى بوده و گران‏بها بوده است .

3.. همان گونه كه علاّمه طباطبايى قائل است ، احاديث متعدّدِ عطر زدن پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله ، بر اين دلالت دارند كهايشان همه گونه عطرى استفاده مى‏كرده است .

4.. بايد توجّه داشت كه عطرهاى آن روزگار ، همه طبيعى و برگرفته از گل‏هاى خوش‏بو مانند بنفشه بوده ومانند گلاب ، نوشيدن و خوردن آنها مشكلى نداشته است ر . ك : ح ۱۱۹۹ . (م)


سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد دوم
420

۱۱۹۸.إمتاع الأسماع عن سلمة [بن الأكوع]: كانَ رَسولُ اللّهِ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله يَأخُذُ المِسكَ فَيَمسَحُ بِهِ رَأسَهُ ولِحيَتَهُ.۱

۱۱۹۹.حلية الأولياء عن القاسم وسالم بن عبداللّه‏: إنَّ رَسولَ اللّهِ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله كانَ إذا اُتِيَ بِالدُّهنِ الطَّيِّبِ، لَعِقَ مِنهُ ثُمَّ ادَّهَنَ.۲

۱۲۰۰.سبل الهدى والرشاد: كانَ أحَبَّ الطّيبِ إلى رَسولِ اللّهِ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله، المِسكُ.۳

۱۲۰۱.مكارم الأخلاق: كانَ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله يَتَطَيَّبُ بِالغالِيَةِ۴، تُطَيِّبُهُ بِها نِساؤُهُ بِأَيديهِنَّ.۵

د ـ يَتَطَيَّبُ بِأَصنافِ الطّيبِ

۱۲۰۲.الإمام الباقر عليه‏السلام: كانَ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله لا يُعرَضُ عَلَيهِ طيبٌ إلاّ تَطَيَّبَ بِهِ، ويَقولُ: «هُوَ طَيِّبٌ ريحُهُ، خَفيفٌ مَحمِلُهُ»، وإن لَم يَتَطَيَّب وَضَعَ إصبَعَهُ في ذلِكَ الطّيبِ ثُمَّ لَعِقَ مِنهُ.۶

۱۲۰۳.سنن أبي داود عن أنس: كانَت لِلنَّبِيِّ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله سُكَّةٌ۷ يَتَطَيَّبُ مِنها.۸

1.. إمتاع الأسماع : ج ۷ ص ۱۰۴ ، كنز العمّال : ج ۷ ص ۱۲۳ ح ۱۸۲۹۲ نقلاً عن مسند أبي يعلى .

2.. حلية الأولياء : ج ۲ ص ۱۹۳ الرقم ۱۷۸ ، تاريخ دمشق : ج ۲۰ ص ۶۷ ، كنز العمّال : ج ۷ ص ۱۲۲ ح ۱۸۲۸۹ .

3.. سبل الهدى والرشاد : ج ۷ ص ۳۳۹ وراجع : مستدرك الوسائل : ج ۱ ص ۴۲۰ ح ۱۰۵۴ والطبقات الكبرى : ج ۱ص ۲۹۹ .

4.. الغالِيَةُ : نوع من الطيب مُركَّبٌ من مسكٍ وعنبَرٍ وعودٍ ودُهن النهاية : ج ۳ ص ۳۸۳ «غلا» .

5.. مكارم الأخلاق : ج ۱ ص ۸۲ ح ۱۳۶ ، بحار الأنوار : ج ۱۶ ص ۲۴۸ .

6.. مكارم الأخلاق : ج ۱ ص ۸۳ ح ۱۴۰ ، تارخ اليعقوبي : ج ۲ ص ۸۸ وليس فيه ذيله من «ويقول : . . .» ، بحارالأنوار : ج ۱۶ ص ۲۴۹ .

7.. السُكُّ : ضَربٌ من الطيب ، يُركَّبُ من مسك ورامك ، عَربيّ لسان العرب : ج ۱۰ ص ۴۴۲ «سكك» . وفي عونالمعبود : سُكّة ـ بضمّ السين المهملة وتشديد الكاف ـ : نوعٌ من الطيب عزيز ، وقيل : الظاهر أنّ المراد بها : ظرف فيها طيب ويشعر به ، قوله : «يتطيّب منها» ؛ لأنّه لو أراد بها نفس الطيب لقال : يتطيّب بها (عون المعبود : ج ۱۱ ص ۱۴۷) .

8.. سنن أبي داود : ج ۴ ص ۷۶ ح ۴۱۶۲ ، الشمائل المحمّديّة : ص ۱۰۶ ح ۲۱۸ ، مشكاة المصابيح : ج ۲ ص ۴۹۵ ح ۴۴۴۴ ، كنز العمّال : ج ۷ ص ۱۲۲ ح ۱۸۲۹۰ وراجع : الطبقات الكبرى : ج ۱ ص ۳۹۹ .

  • نام منبع :
    سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    7
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9935
صفحه از 513
پرینت  ارسال به