417
سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد دوم

۱۱۸۷.امام باقر عليه‏السلام: پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله سه ويژگى داشت كه در هيچ كس ديگرى نبود: سايه نداشت، در هيچ راهى نمى‏رفت مگر اين كه پس از دو يا سه روزِ پس از آن نيز از آن راه كه مى‏رفتند، از بوى خوشش مى‏فهميدند كه پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله از آن راه عبور كرده است،۱ و بر سنگ و درختى نمى‏گذشت، مگر آن كه در برابر پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله سجده مى‏كرد.

۱۱۸۸.امام صادق عليه‏السلام: پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله مُشكدانى داشت كه چون وضو مى‏گرفت، آن را در همان حال كه رطوبت داشت، به دستش مى‏گرفت و چون بيرون مى‏آمد، از بويش مى‏فهميدند كه او پيامبر خداست.

۱۱۸۹.سنن الدارمىـ به نقل از ابو زبير، از جابر ـ: پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله راهى را نپيمود ـ يا راهى را نمى‏پيمايد ـ و كسى در پى او نمى‏رفت، جز آن كه از بوى عطرش يا بوى خوش عرقش مى‏فهميد كه پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله از اين راه رفته است.

۱۱۹۰.مكارم الأخلاق: پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله در شب تاريك، پيش از آن كه ديده شود، از بوى خوشش شناخته مى‏شد و گفته مى‏شد: اين، پيامبر است !

۱۱۹۱.الطبقات الكبرىـ به نقل از اَنَس ـ: ما بيرون آمدن پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله را به وسيله بوى خوشش مى‏فهميديم.

1.. ممكن است بدن مبارك پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله ، خود ، معطّر و خوش‏بو بوده است ، نه آن كه از عطر به كار رفته ايشان مى‏فهميدند و محتمل است كه اعم از هر دو باشد ر . ك : شرح اُصول الكافى : ج ۷ ص ۱۵۱ .


سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد دوم
416

۱۱۸۷.الإمام الباقر عليه‏السلام: كانَ في رَسولِ اللّهِ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله ثَلاثَةٌ لَم تَكُن في أحَدٍ غَيرِهِ: لَم يَكُن لَهُ فَيءٌ، وكانَ لا يَمُرُّ في طَريقٍ فَيُمَرُّ فيهِ بَعدَ يَومَينِ أو ثَلاثَةٍ إلاّ عُرِفَ أنَّهُ قَد مَرَّ فيهِ ؛ لِطيبِ عَرفِهِ۱، وكان لا يَمُرُّ بِحَجَرٍ ولا بِشَجَرٍ إلاّ سَجَدَ لَهُ.۲

۱۱۸۸.الإمام الصادق عليه‏السلام: كانَت لِرَسولِ اللّهِ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله مَمسَكَةٌ۳ إذا هُوَ تَوَضَّأَ أخَذَها بِيَدِهِ وهِيَ رَطبَةٌ، فَكانَ إذا خَرَجَ عَرَفوا أنَّهُ رَسولُ اللّهِ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله بِرائِحَتِهِ.۴

۱۱۸۹.سنن الدارمي عن أبي الزبير عن جابر: إنَّ النَّبِيَّ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله لَم يَسلُك طَريقا ـ أو لا يَسلُكُ طَريقا ـ فَيَتبَعُهُ أحَدٌ، إلاّ عَرَفَ أنَّهُ قَد سَلَكَهُ ؛ مِن طيبِ عَرفِهِ ـ أو قالَ: مِن ريحِ عَرَقِهِ ـ.۵

۱۱۹۰.مكارم الأخلاق: كانَ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله يُعرَفُ فِي اللَّيلَةِ المُظلِمَةِ قَبلَ أن يُرى بِالطّيبِ، فَيُقالُ: هذَا النَّبِيُّ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله.۶

۱۱۹۱.الطبقات الكبرى عن أنس: كُنّا نَعرِفُ خُروجَ النَّبِيِّ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله بِريحِ الطّيبِ.۷

1.. العَرْف : الريح ، طيّبة كانت أو منتنة الصحاح : ج ۴ ص ۱۴۰۰ «عرف» . وقال المازندراني في شرح اُصولالكافي (ج ۷ ص ۱۵۱) : قوله «لطيب عرفه» العَرف بالفتح والتسكين ، الريح طيّبة كانت أم منتنة ، وإن كان أكثر استعمالها في الطيبة ، ولذلك أدرج الطيب لدفع التوهّم وللتصريح بالمقصود ، ثمّ المراد بالعرف ، العرف الذاتي ، ويحتمل الأعم منه ، والأوّل أنسب بالاختصاص .

2.. الكافي : ج ۱ ص ۴۴۲ ح ۱۱ عن سالم بن أبي حفصة العجلي ، مكارم الأخلاق : ج ۱ ص ۸۳ ح ۱۴۰ نحوه وفيه «عرقه» بدل «عرفه» ، بحار الأنوار : ج ۱۶ ص ۳۶۸ ح ۷۹ .

3.. المَمسَكَةُ : ظرف صغير يوضع فيه المسك مجمع البحرين : ج ۳ ص ۱۶۹۸ «مسك» .

4.. الكافي : ج ۶ ص ۵۱۵ ح ۳ عن عبداللّه‏ بن سنان ، مكارم الأخلاق : ج ۱ ص ۱۰۳ ح ۲۰۶ ، بحار الأنوار : ج ۱۶ص ۲۹۰ ح ۱۵۱ وراجع : سنن أبي داود : ج ۴ ص ۷۶ ح ۴۱۶۲ .

5.. سنن الدارمي : ج ۱ ص ۳۶ ح ۶۶ ، التاريخ الكبير : ج ۱ ص ۳۹۹ الرقم ۱۲۷۳ ، دلائل النبوّة للبيهقي : ج ۶ ص ۶۹كلاهما نحوه ؛ مكارم الأخلاق : ج ۱ ص ۶۳ ح ۶۰ ، قصص الأنبياء للراوندي : ص ۲۸۷ ح ۳۵۳ عن الإمام الصادق عليه‏السلاموكلاهما نحوه ، بحار الأنوار : ج ۱۶ ص ۱۷۲ ح ۶ .

6.. مكارم الأخلاق : ج ۱ ص ۸۳ ح ۱۳۸ ، بحار الأنوار : ج ۱۶ ص ۲۴۸ ؛ سنن الدارمي : ج ۱ ص ۳۶ ح ۶۵ ،المصنّف لعبد الرزّاق : ج ۴ ص ۳۲۰ ح ۷۹۳۴ كلاهما عن إبراهيم نحوه .

7.. الطبقات الكبرى : ج ۱ ص ۳۹۸ ، الجامع لأخلاق الراوي : ج ۱ ص ۳۸۸ ح ۹۰۴ .

  • نام منبع :
    سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    7
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 10619
صفحه از 513
پرینت  ارسال به