389
سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد دوم

۱۱۲۷.مسند ابن حنبلـ به نقل از ابو رمثه ـ: موى پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله تا شانه‏ها يا دوش‏هايش مى‏رسيد.

۱۱۲۸.المناقب، ابن شهرآشوب ـ به نقل از اُمّ هانى ـ: پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله را ديدم كه چهار گيسوى بافته شده داشت.۱

۱۱۲۹. الموطّأـ به نقل از ابن شهاب ـ: پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله براى مدّتى كه خدا مى‏خواست، موى جلوى پيشانى‏اش را رها مى‏كرد و سپس فرق باز مى‏كرد [و به دو سوى سر مى‏ريخت].

۱۱۳۰.الكافىـ به نقل از ايّوب بن هارون ـ: به امام صادق عليه‏السلام گفتم: آيا پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله فرق باز مى‏كرد ؟ فرمود: «نه. موى پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله هنگامى كه بلند مى‏شد، تا نرمه گوشش مى‏رسيد».

۱۱۳۱.الكافىـ به نقل از عمرو بن ثابت ـ: به امام صادق عليه‏السلام گفتم: آنان (اهل سنّت) روايت مى‏كنند كه فرق باز كردن در مو، سنّت است.
فرمود: «سنّت است ؟ !».
گفتم: ادّعا مى‏كنند كه پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله فرق باز كرد.
فرمود: «نه، پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله و نه پيامبران ديگر، مويشان را بلند نمى‏كردند».

۱۱۳۲.الكافىـ به نقل از ابو بصير ـ: به امام صادق عليه‏السلام گفتم: آيا فرق باز كردن، از سنّت است ؟
فرمود: «نه».
گفتم: آيا پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله فرق باز كرد ؟
فرمود: «آرى».
گفتم: چگونه پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله فرق باز كرد؛ ولى از سنّت نيست ؟
فرمود: «هر كس به همان وضعيت پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله دچار شود و مانند پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله فرق باز كند، به سنّت پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله عمل كرده است، و گرنه، نه».گفتم: اين، چگونه است ؟
فرمود: «پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله به عزم حج، مُحرم شده بود و قربانى هم با خود مى‏بُرد كه [مشركان راهش را بستند و]از زيارت كعبه جلو گرفته شد. خداوند، رؤيايى را در عالم خواب به او نشان داد كه خود در كتابش از آن خبر داده و فرموده است: «بى گمان، خداوند، خواب پيامبرش را به حق تحقّق بخشيد [كه در خواب به او نمايانده بود] كه حتما به خواست خدا، ايمن و سرتراشيده و كوتاه‏مو و بى هراس وارد مسجد الحرام مى‏شويد» و پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله مى‏دانست كه خداوند حتما به آنچه نشانش داده است، وفا مى‏كند. از اين رو، همان مويى را كه در حال احرام بر سر داشت، نگاه داشت و آن را به انتظار تراشيدنش در حرم مكّه، جايى كه خدا وعده‏اش را داده بود، كوتاه نكرد [و از اين رو نيازمند فرق باز كردن گشت]، و هنگامى كه آن را تراشيد، ديگر مويش را بلند و فراوان نكرد و پيش از اين واقعه، نيز بلند نكرده بود».

1.. مؤلّف المناقب ، ابن شهرآشوب ، خود افزوده است : «صحيح ، آن است كه پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله دو گيسوى بافتهشده داشته است» .


سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد دوم
388

۱۱۲۷.مسند ابن حنبل عن أبي رمثة: كانَ شَعرُهُ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله يَبلُغُ كَتِفَيهِ أو مَنكِبَيهِ.۱

۱۱۲۸.المناقب لابن شهرآشوب عن اُمّ هاني: رَأَيتُ رَسولَ اللّهِ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله ذا ضَفائِرَ أربَعٍ۲.۳

۱۱۲۹.الموطّأ عن ابن شهاب: سَدَلَ رَسولُ اللّهِ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله ناصِيَتَهُ ما شاءَ اللّهُ، ثُمَّ فَرَقَ بَعدَ ذلِكَ.۴

۱۱۳۰.الكافي عن أيّوب بن هارون عن الإمام الصادق عليه‏السلام، قال: قُلتُ لَهُ: أكانَ رَسولُ اللّهِ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله يَفرُقُ شَعرَهُ ؟ قالَ: لا، إنَّ رَسولَ اللّهِ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله كانَ إذا طالَ شَعرُهُ كانَ إلى شَحمَةِ اُذُنِهِ.۵

۱۱۳۱.الكافي عن عمرو بن ثابت عن الإمام الصادق عليه‏السلام: قُلتُ: إنَّهُم يَروونَ أنَّ الفَرقَ مِنَ السُّنَّةِ، قالَ: مِنَ السُّنَّةِ ؟ ! قُلتُ: يَزعُمونَ أنَّ النَّبِيَّ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله فَرَقَ. قالَ: ما فَرَقَ النَّبِيُّ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله، ولا كانَ الأَنبِياءُ عليهم‏السلام تُمسِكُ الشَّعرَ.۶

۱۱۳۲.الكافي عن أبي بصير: قُلتُ لِأَبي عَبدِ اللّهِ عليه‏السلام: الفَرقُ مِنَ السُّنَّةِ ؟ قالَ: لا. قُلتُ: فَهَلَ فَرَقَ رَسولُ اللّهِ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله ؟ قالَ: نَعَم. قُلتُ: كَيفَ فَرَقَ رَسولُ اللّهِ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله ولَيسَ مِنَ السُّنَّةِ ؟ قالَ: مَن أصابَهُ ما أصابَ رَسولَ اللّهِ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله يَفرُقُ كَما فَرَقَ رَسولُ اللّهِ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله، فَقَد أصابَ سُنَّةَ رَسولِ اللّهِ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله، وإلاّ فَلا.
قُلتُ لَهُ: كَيفَ ذلِكَ ؟
قالَ: إنَّ رَسولَ اللّهِ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله حينَ صُدَّ عَنِ البَيتِ وقَد كانَ ساقَ الهَديَ وأَحرَمَ، أراهُ اللّهُ الرُّؤيَا الَّتي أخبَرَهُ اللّهُ بِها في كِتابِهِ، إذ يَقولُ: «لَّقَدْ صَدَقَ اللَّهُ رَسُولَهُ الرُّءْيَا بِالْحَقِّ لَتَدْخُلُنَّ الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ إِن شَاءَ اللَّهُ ءَامِنِينَ مُحَلِّقِينَ رُءُوسَكُمْ وَمُقَصِّرِينَ لاَ تَخَافُونَ»۷، فَعَلِمَ رَسولُ اللّهِ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله أنَّ اللّهَ سَيَفي لَهُ بِما أراهُ، فَمِن ثَمَّ وَفَّرَ ذلِكَ الشَّعرَ الَّذي كانَ عَلى رَأسِهِ حينَ أحرَمَ ؛ انتِظارا لِحَلقِهِ فِي الحَرَمِ حَيثُ وَعَدَهُ اللّهُ عز و جل، فَلَمّا حَلَقَهُ لَم يَعُد في تَوفيرِ الشَّعرِ، ولا كانَ ذلِكَ مِن قَبلِهِ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله.۸

1.. مسند ابن حنبل : ج ۶ ص ۱۵۹ ح ۱۷۵۰۴ ، الكامل في التاريخ : ج ۱ ص ۶۵۴ ، تاريخ دمشق : ج ۴ ص ۱۵۸ ،الإصابة : ج ۵ ص ۵۱۵ ح ۷۵۹۴ عن لقيط .

2.. وزاد في المناقب : والصحيح أنّه كان له ذؤابتان ، ومبدؤها من هاشم .

3.. المناقب لابن شهرآشوب : ج ۱ ص ۱۵۸ ، بحار الأنوار : ج ۱۶ ص ۱۸۲ ح ۲۰ ؛ سنن الترمذي : ج ۴ ص ۲۴۶ح ۱۷۸۱ ، مسند ابن حنبل : ج ۱۰ ص ۳۹۲ ح ۲۷۴۵۹ ، تاريخ الطبري : ج ۳ ص ۱۸۳ كلّها نحوه .

4.. الموطّأ : ج ۲ ص ۹۴۸ ح ۳ ، السنن الكبرى للنسائي : ج ۵ ص ۴۱۴ ح ۹۳۳۵ ، مسند ابن حنبل : ج ۴ ص ۴۳۰ح ۱۳۲۵۳ عن أنس بزيادة «أن يسدلها» بعد «ما شاء اللّه‏» ، المستدرك على الصحيحين : ج ۲ ص ۶۶۳ ح ۴۱۹۹ ، تاريخ دمشق : ج ۲۳ ص ۲۹۶ ، كنز العمّال : ج ۶ ص ۶۸۱ ح ۱۷۳۸۲ .

5.. الكافي : ج ۶ ص ۴۸۵ ح ۳ ، مكارم الأخلاق : ج ۱ ص ۱۶۴ ح ۴۶۵ نحوه ، بحار الأنوار : ج ۱۶ ص ۱۸۹ ح ۲۴ .

6.. الكافي : ج ۶ ص ۴۸۶ ح ۴ ، مكارم الأخلاق : ج ۱ ص ۱۶۴ ح ۴۶۶ وفيه «ما هو من السّنّة» بدل «من السُنّة ؟» ،بحار الأنوار : ج ۱۶ ص ۱۸۹ ح ۲۵ .

7.. الفتح : ۲۷ .

8.. الكافي : ج ۶ ص ۴۸۶ ح ۵ ، بحار الأنوار : ج ۱۶ ص ۱۸۹ ح ۲۶ .

  • نام منبع :
    سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    7
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 10456
صفحه از 513
پرینت  ارسال به