385
سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد دوم

۱۱۱۷.سنن النسائىـ به نقل از جابر بن عبد اللّه‏ ـ: پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله نزد ما آمد و مردى ژوليده را ديد كه موهايش پريشان بود. فرمود: «آيا اين مرد، چيزى نيافته كه مويش را مرتّب كند ؟ !».

۱۱۱۸.شعب الإيمانـ به نقل از ابو احوص، از پدرش ـ: پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله روزى لباس كهنه‏اى به تن من ديد. فرمود: «آيا مالى دارى ؟». گفتم: آرى. فرمود: «به خود، نعمتى ببخش [لباس نو بپوش]، همان گونه كه خداوند به تو نعمت بخشيده است».

ر. ك: ص ۲۲۹ (ترغيب به پاكيزه كردن لباس).

۴ / ۴

دعاى پيامبر صلّی الله علیه و آله هنگام نگاه به آينه

۱۱۱۹.المعجم الأوسطـ به نقل از اَنَس ـ: پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله هر گاه چهره خود را در آينه مى‏نگريست، مى‏فرمود: «ستايش، خدايى را كه مرا درست و مرتّب آفريد، و چهره‏ام را خوش و نيكو گردانيد، و از مسلمانان قرارم داد».

۴ / ۵

چگونگى موى سر پيامبر صلّی الله علیه و آله

۱۱۲۰.امام صادق عليه‏السلام: موى پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله فراوان بود ؛ امّا به اندازه فرق باز كردن نمى‏رسيد.


سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد دوم
384

۱۱۱۷.سنن النسائي عن جابر بن عبداللّه‏: أتانَا النَّبِيُّ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله فَرَأى رَجُلاً ثائِرَ الرَّأسِ، فَقالَ: أ ما يَجِدُ هذا ما يُسَكِّنُ بِهِ شَعرَهُ ؟۱

۱۱۱۸.شعب الإيمان عن أبي الأحوص عن أبيه: أبصَرَ عَلَيَّ رَسولُ اللّهِ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله يَوما ثِيابا خِلقانا۲، فَقالَ: ألَكَ مالٌ ؟ قُلتُ: نَعَم، قالَ: أنعِم عَلى نَفسِكَ كَما أنعَمَ اللّهُ عَلَيكَ.۳

راجع: ص ۲۲۸ (الحثّ على نظافة الثوب).

۴ / ۴

دُعاؤُهُ إذا نَظَرَ إلى وَجهِهِ فِي المِرآةِ

۱۱۱۹.المعجم الأوسط عن أنس: كانَ رَسولُ اللّهِ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله إذا نَظَرَ وَجهَهُ فِي المِرآةِ قالَ: الحَمدُ للّه‏ِِ الَّذي سَوّى خَلقي فَعَدَلَهُ، وصَوَّرَ صورَةَ وَجهي فَحَسَّنَها، وجَعَلَني مِنَ المُسلِمينَ.۴

۴ / ۵

صِفَةُ شَعرِ رَأسِهِ

۱۱۲۰.الإمام الصادق عليه‏السلام: كانَ شَعرُ رَسولِ اللّهِ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله وَفرَةً۵ لَم يَبلُغِ الفَرقَ.۶

1.. سنن النسائي : ج ۸ ص ۱۸۳ ، المستدرك على الصحيحين : ج ۴ ص ۲۰۶ ح ۷۳۸۰ ، مسند أبي يعلى : ج ۲ص ۳۹۱ ح ۲۰۲۲ ، المغني عن حمل الأسفار : ج ۱ ص ۸۶ ح ۳۲۶ كلاهما نحوه .

2.. خلقان : يقال : ملحفة خلق وثوب خلق ، أي : بال ، يستوي فيه المذكّر والمؤنّث ، لأنّه في الأصل مصدر الأخلقوهو الأملس ، والجمع خلقان الصحاح : ج ۴ ص ۱۴۷۲ «خلق» .

3.. شعب الإيمان : ج ۶ ص ۲۵۹ ح ۸۰۷۴ و ج ۵ ص ۱۶۲ ح ۶۱۹۸ ، مسند ابن حنبل : ج ۵ ص ۳۸۳ ح ۱۵۸۸۷ نحوه ، كنز العمّال : ج ۶ ص ۶۷۸ ح ۱۷۳۷۱ نقلاً عن ابن النجّار .

4.. المعجم الأوسط : ج ۱ ص ۲۴۰ ح ۷۸۷ ، شعب الإيمان : ج ۴ ص ۱۱۱ ح ۴۴۵۸ ، المغني عن حمل الأسفار : ج ۱ص ۳۰۴ ح ۱۱۵۷ ، الشكر : ص ۵۹ ح ۱۱۹ ، عمل اليوم والليلة لابن السني : ص ۶۳ ح ۱۶۵ وفيها «وكرّم» بدل «وصوّر» ، كنز العمّال : ج ۶ ص ۶۹۳ ح ۱۷۴۴۲ .

5.. الوفرة : الشعر المجتمع على الرأس ، أو ما سال على الأذنين منه ، أو ما جاوز شحمه الاُذن القاموس المحيط : ج۲ ص ۱۵۵ «وف» .

6.. كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۱ ص ۱۲۹ ح ۳۲۸ ، مكارم الأخلاق : ج ۱ ص ۱۶۴ ح ۴۶۳ ، بحار الأنوار : ج ۷۶ ص ۸۳ ح ۱ .

  • نام منبع :
    سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    7
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 10139
صفحه از 513
پرینت  ارسال به