در كفن پيامبر صلىاللهعليهوآله نفى كرده است. اين روايت در دو بخش قميص و بُرد، با ديگر احاديث باب، متعارض و از اين رو شاذ و غير قابل اعتناست.
در باره رنگ كفن، يك حديث ـ كه به روايت عايشه است ـ، هر سه تكّه كفن را سفيدرنگ مىداند، يك حديث، دو تكّه از كفن را سفيد و يك تكّه را مخطّط (راه راه) مىداند و يك حديث، به وجود حُلّه حمراء در آن، اشاره كرده است.
دو حديث اخير هر دو از يك راوى (ابن عبّاس) و در يك منبع (السنن الكبرى) هستند. از اين رو با هم تعارض و تساقط مىكنند. بنا بر اين، حديث نخست، بيشتر قابل اعتماد است ؛ زيرا با سيره فعلى بسيارى از مسلمانان در استفاده از كفن سفيد، سازگارتر است. اين سيره بر فرمان پيامبر خدا صلىاللهعليهوآله بنا نهاده شده است كه فرمود:
۰.لَيسَ مِن لِباسِكُم شَىءٌ أحسَنَ مِنَ البَياضِ فَأَلبِسوهُ وَ كَفِّنوا فيهِ مَوتاكُم.۱
۰.هيچ يك از جامههايتان، به نيكويىِ جامه سفيد نيست. پس آن را به تن نماييد و مردگانتان را نيز در آن كفن كنيد.
اين فرمان را محدّثان شيعه و اهل سنّت گزارش كردهاند.۲
نتيجه سخن
كفن پيامبر صلىاللهعليهوآله، سه تكّه داشته است. يك تكّه مانند پيراهن، بالاتنه را و يك تكّه مانند ازار پايينتنه را پوشانده و تكّهاى ديگر بر روى آن دو افكنده شده است. اين سه تكّه همه پيكر مبارك پيامبر صلىاللهعليهوآله را فرا مىگرفته است. جنس اين تكّهها نرم و بافته شده از پنبه يا كتان، و محصول يمن بوده است. رنگ همه يا دست كم دو تكّه از اجزاى كفن، سفيد بوده است.