339
سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد دوم

در كفن پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله نفى كرده است. اين روايت در دو بخش قميص و بُرد، با ديگر احاديث باب، متعارض و از اين رو شاذ و غير قابل اعتناست.

در باره رنگ كفن، يك حديث ـ كه به روايت عايشه است ـ، هر سه تكّه كفن را سفيدرنگ مى‏داند، يك حديث، دو تكّه از كفن را سفيد و يك تكّه را مخطّط (راه راه) مى‏داند و يك حديث، به وجود حُلّه حمراء در آن، اشاره كرده است.
دو حديث اخير هر دو از يك راوى (ابن عبّاس) و در يك منبع (السنن الكبرى) هستند. از اين رو با هم تعارض و تساقط مى‏كنند. بنا بر اين، حديث نخست، بيشتر قابل اعتماد است ؛ زيرا با سيره فعلى بسيارى از مسلمانان در استفاده از كفن سفيد، سازگارتر است. اين سيره بر فرمان پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله بنا نهاده شده است كه فرمود:

۰.لَيسَ مِن لِباسِكُم شَى‏ءٌ أحسَنَ مِنَ البَياضِ فَأَلبِسوهُ وَ كَفِّنوا فيهِ مَوتاكُم.۱

۰.هيچ يك از جامه‏هايتان، به نيكويىِ جامه سفيد نيست. پس آن را به تن نماييد و مردگانتان را نيز در آن كفن كنيد.

اين فرمان را محدّثان شيعه و اهل سنّت گزارش كرده‏اند.۲

نتيجه سخن

كفن پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله، سه تكّه داشته است. يك تكّه مانند پيراهن، بالاتنه را و يك تكّه مانند ازار پايين‏تنه را پوشانده و تكّه‏اى ديگر بر روى آن دو افكنده شده است. اين سه تكّه همه پيكر مبارك پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله را فرا مى‏گرفته است. جنس اين تكّه‏ها نرم و بافته شده از پنبه يا كتان، و محصول يمن بوده است. رنگ همه يا دست كم دو تكّه از اجزاى كفن، سفيد بوده است.

1.. الكافى : ج ۳ ص ۱۴۸ ح ۳ .

2.. ر . ك : الكافى : ج ۳ ص ۱۴۸ ح ۲ ـ ۳ ؛ مسند ابن حنبل : ج ۵ ص ۱۰ .


سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد دوم
338

در بخش مربوط به مكان، پنج صفت، گزارش شده است كه همه آنها ناظر به يمن و مناطق گوناگون آن هستند كه در بافتن پارچه‏هاى پنبه‏اى و كتانى مهارت داشته و از اين رو برد يمانى، بسيار مشهور بوده است. در واقع، همه اين مناطق، نزديك به هم و در يمن قرار دارند. ظفار و ظفر نيز دو گويش يا دو نامِ يك منطقه است. صُحارى ـ كه آن را به صورت نامشخّص، قريه‏اى در يمن خوانده‏اند ـ نيز قابل انطباق بر هر يك از اين جاى‏هاست. از اين رو، تنها، تعارض ميان عبرى و ظفار و نجران است كه مى‏تواند ناظر به تكّه‏هاى مختلف كفن باشد. افزون بر اين، نجران در نزديكى يمن قرار دارد و محتمل است به اعتبار تهيّه و آوردن حُلّه كفن از نجران، آن را نجرانى و به اعتبار مبدأ اصلى رشتن و نسج آن، يمنى خوانده باشند. از اين رو، تنافى و تعارضى حقيقى، ميان گزارش‏هاى مرتبط با مكان تهيّه تكّه‏هاى كفن نيست.

در بيان جنس كفن، چهار صفت بيان شده كه اين صفات نيز با هم تنافى ندارند. كرسف، همان قطن به معناى پنبه است و سحولى، پارچه نرمى بوده كه در يمن مى‏بافته‏اند. مى‏دانيم كه پارچه نرم، بويژه در روزگاران قديم، از پنبه درست مى‏شده است. صفت چهارم (حبرى) نيز اشاره به آن دسته از پارچه‏هاى يمنى دارد كه از پنبه يا كتان تهيّه مى‏شده است.

در ويژگى شكلى كفن، برخى گزارش‏ها به وجود حُلّه و بُرد و قميص (پيراهن) در كفن پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله تصريح كرده‏اند كه به دليل تعدّد تكّه‏هاى كفن، تعارضى با هم ندارند ؛ امّا تنها يك روايت از عايشه، وجود قميص (پيراهن) و عمامه و بُرد را

  • نام منبع :
    سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    7
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 10046
صفحه از 513
پرینت  ارسال به