بنا بر اين، كسانى كه مىخواهند از خاندان رسالت در انتخاب لباس الگو بگيرند، نمىتوانند از لباسى كه موجب انگشتنما شدن آنها مىشود، استفاده كنند.
دوم: الگوى مناسب براى انتخاب لباس در هر دوران، لباس متعارفى است كه معمولاً مردم از آن استفاده مىكنند:
۰.خَيرُ لِباسِ كُلِّ زَمانٍ لِباسُ أهلِهِ.۱
۰.بهترين جامه براى هر روزگار، جامه مردم همان زمان است.
گفتنى است كه اين معيار، شامل لباسهاى سنّتى همه اقوام و اقشار جامعه در دورانهاى مختلف مىگردد.
سوم: استفاده از لباسهاى زيبا و نفيس در زمانى كه عامّه مردم مىتوانند از اين نوع لباسها استفاده كنند، نه تنها نكوهيده نيست، بلكه سنّت پيامبر صلىاللهعليهوآله و اهل بيت عليهمالسلام است. به همين جهت، وقتى سفيان ثورى از لباس زيبا و فاخر امام صادق عليهالسلام انتقاد كرد، امام عليهالسلام پاسخ او را با اين جمله آغاز فرمود:
۰.اِسمَع مِنّى وَ عِ ما أقولُ لَكَ، فَإِنَّهُ خَيرٌ لَكَ عاجِلاً وَ آجِلاً، إن أنتَ مِتَّ عَلَى السُّنَّةِ وَ الحَقِّ وَ لَم تَمُت عَلى بِدعَةٍ !۲
۰.از من بشنو و آنچه را به تو مىگويم، حفظ كن ؛ زيرا اين در دنيا و آخرت به نفع توست، اگر بر سنّت و حق بميرى و بر بدعت، از دنيا نروى.
آن گاه امام عليهالسلام در ادامه آشكارا بيان نمود كه در شرايط توسعه اقتصادى، مردمِ باايمان در بهرهگيرى از مواهب دنيا شايستهتر از ديگران هستند.