ويژه درون خانه باشد و نبايد در بيرون، از آن استفاده كرد. اين احتمال با تفصيل نخست، قابل جمع است و مىتواند حديث «إنّا نلبس المعصفرات و المفرّجات ؛۱ ما لباسهاى رنگشده با عصفر و زعفران را مىپوشيم» را مقيّد كند.
محتمل است كه استفاده از لباس زعفرانى تند و سير، تنها در نماز۲ و احرام ناشايست باشد۳ و در حالتهاى ديگر، مشكلى نداشته باشد.
محتمل است كه استفاده از آن براى مردان، مكروه و براى زنان، جايز باشد.۴
1.. الكافى : ج ۶ ص ۴۴۷ ح ۶ .
2.. حمّاد بن عثمان از امام صادق عليهالسلام نقل مىكند كه فرمود : «تُكرَهُ الصَّلاةُ فِى الثَّوبِ المَصبوغِ المُشبَعِ المُفدَمِ ؛ نماز خواندن با جامهاى كه با عصفر ، به رنگ سرخ سير در آمده ، مكروه است» تهذيب الأحكام : ج ۲ ص ۲۷۳ ح ۱۵۴۹ . نيز يزيد بن خليفه در باره امام صادق عليهالسلام مىگويد : «إنَّهُ كَرِهَ الصَّلاةَ فِى المُشبَعِ بِالعُصفُرِ المُضَرَّجِ بِالزَّعفَرانِ ؛ ايشان خوش نداشت كه در لباسى كه با عصفر و زعفران به رنگ سرخ تند و سير در آمده ، نماز بخواند» (تهذيب الأحكام : ج ۲ ص ۲۷۳ ح ۱۵۵۰) .
3.. براى آگاهى از جواز آن براى مُحرم ، ر . ك : وسائل الشيعة : ج ۲ ص ۱۲۲ باب «جواز لبس المحرم ثوبامصبوغا بالطيب إذا ذهب ريحه ؛ باب جواز پوشيدن محرم لباس رنگ شده با رنگ خوشبو را هنگامى كه بويش رفته باشد» .
در منابع اهل سنّت ، برخى از احاديث بر كراهت آن براى مُحرم دلالت دارند ، مانند حديث عبد اللّه بن عمر كه مىگويد : «إنّ رسول اللّه صلىاللهعليهوآله نهى أن يلبس المحرم ثوبا مصبوغا بزعفران أو ورس ؛ پيامبر خدا صلىاللهعليهوآلهنهى فرمود كه مُحرم ، لباس رنگ شده با زعفران يا ورس را بپوشد» مسند الشافعى : ص ۱۱۱۸ و نقل ابو زبير كه مىگويد : «عن جابر أنّه سمعه يقول : لا تلبس المرأة ثياب الطيب ، و تلبس الثياب المُعصفرة و لا أرى المعصفر طيبا ؛ از جابر شنيد[م] كه مىگفت : زن [مُحرم] ، لباس خوشبو نپوشد ؛ ولى لباسهاى رنگ شده با عصفر را بپوشد و من آن را خوشبو نمىبينم» (مسند الشافعى : ص ۱۱۱۸) .
در الخلاف طوسى (ج ۲ ص ۳۰۵ مسئله ۹۲) آمده : «العصفر و الحناء ليسا من الطيب ، فإنّ لبس (المحرم) المعصفر كان مكروها و ليس عليه فدية ؛ عصفر و حنا ، جزو موادّ خوشبو نيستند . از اين رو، پوشيدن لباس رنگ شده با آنها براى مُحرم، كراهت شديد دارد؛ ولى [حرام نيست و ]موجب فديه نمىشود» .
4.. ر . ك : سنن ابن ماجة : ج ۲ ص ۱۱۹۱ «باب كراهية المعصفر للرجال» . در صحيح البخارى ج ۶ ص ۲۱۹۸ ح ۵۵۰۸ آمده كه اَنَس گفته است : «نهى النبى صلىاللهعليهوآله أن يتزعفر الرجل ؛ پيامبر صلىاللهعليهوآله از اين كه مرد [در لباسش] از زعفران استفاده كند ، نهى كرد» .
در مسند ابن حنبل ج ۳ ص ۱۸۷ نيز به نقل از اَنَس بن مالك آمده است : «نهى رسول اللّه صلىاللهعليهوآله الرجال عن المزعفر ؛ پيامبر خدا صلىاللهعليهوآله نهى فرمود كه مردان ، لباس زعفرانىرنگ بپوشند» .