پوشيدن جامه رنگ شده با «عُصفُر» بيان مىكند.۱ عصفر، همان زعفران كوهى۲ است كه گويى رنگ آن، تندتر از زعفران و به سرخى نزديكتر است.
از اين رو، اگر حديث مربوط به عصفر را به اين چند روايت مربوط به زعفران ملحق كنيم، دستهاى را تشكيل مىدهند كه با احاديث پيشين ـ كه به صراحت بر استفاده از جامههاى زعفرانىرنگ تأكيد دارند و شيعه و اهل سنّت، آنها را نقل كردهاند ـ، معارض مىشوند. در نتيجه نياز به جمع دلالى ميان اين دو دسته داريم.
با در نظر گرفتن مجموع احاديث، جمعبندىهاى زير، قابل ارائه است:
محتمل است ميان رنگ سرخ تند كه موجب انگشتنما شدن مىشود و رنگ زعفرانى مليح و كمرنگى كه چنين نيست، تفاوت باشد. اين احتمال مىتواند به روايت امام صادق عليهالسلام از امام على عليهالسلام در الكافى مستند شود.۳
محتمل است كه ميان استفاده از آن در عروسى و مهمانى و چند روز پس از زفاف و غير آن، فرق باشد.۴
محتمل است كه بر پايه حديث امام باقر عليهالسلام،۵ استفاده از جامه زعفرانىرنگ،
1.. ر . ك : ص ۲۸۸ ح ۹۵۶ .
2.. در زبان فارسى به آن كاجيره ، بهرمان و بهرامن نيز مىگويند .
3.. امام صادق عليهالسلام به نقل از امير مؤمنان عليهالسلام : پيامبر خدا صلىاللهعليهوآله مرا از پوشيدن لباس شهرت منع نمود ؛ ولىنمىگويم كه شما را از پوشيدن لباس سرخ تند منع كرد» الكافى : ج ۶ ص ۴۴۷ ح ۴ .
4.. ر . ك : الكافى : ج ۶ ص ۴۴۶ ح ۱ و ۵ . گفتنى است كه طبق سخن فيض در الوافى ، عروس به مردِ تازهعروسى كرده نيز گفته مىشود الوافى : ج ۲۰ ص ۷۱۶ .
5.. «كُنَّا نَلبَسُ المُعَصفَرَ فِى البَيتِ ؛ ما لباس رنگ شده با زعفران را در خانه مىپوشيم» ر . ك : ج ۱ ص ۳۱۴ ح ۱۰۱۹ .