گزارشها به دست مىآيد كه پيامبر صلىاللهعليهوآله عبا و كلاه سفيد نيز مىپوشيدهاند. در يك حديث نيز بيشتر لباسهاى پيامبر صلىاللهعليهوآله سفيد معرّفى شده است.۱ اين احتمال با توجّه به هواى گرم و آفتابى حجاز و پنبهاى بودن بيشتر لباسهاى پيامبر صلىاللهعليهوآله ۲ مىتواند تأييد شود، به شرط آن كه بپذيريم در جامعه عربستان آن روزگار، پارچه و جامه پنبهاى را كمتر به رنگرزى مىسپردند.
گفتنى است كه پيامبر اكرم صلىاللهعليهوآله نيكوترينِ لباسها را لباس سفيد مىدانسته است، چنان كه بنا بر گزارش جابر، امام باقر عليهالسلام فرموده است:
۰.لَيسَ مِن لِباسِكُم شَىءٌ أحسَنَ مِنَ البَياضِ فَأَلبِسوهُ وَ كَفِّنوا فيهِ مَوتاكُم.۳
۰.هيچ يك از لباسهايتان به نيكويىِ لباس سفيد نيست. پس، آن را بپوشيد و مردگانتان را در آن كفن كنيد.
۲. سبز
قرآن كريم، يكى از جامههاى ديباى بهشتيان را سبز دانسته است.۴ گزارشهاى متعدّدى، در باره جامههاى سبزرنگ پيامبر صلىاللهعليهوآله وجود دارد.۵ يك حديث، لباس احرام سبزرنگى را نيز براى پيامبر صلىاللهعليهوآله گزارش كرده است.۶ حديثى نيز نقل مىكند كه پيامبر صلىاللهعليهوآله «طاق» و «ساج» پوشيد۷ و بر پايه سخن لغتدانان و شارحان حديث، اين دو، گونهاى طيلسان يعنى ردا هستند و بيشتر به رنگ سبز و گاه سياهرنگ بودهاند.۸
1.. ر . ك : ص ۲۶۲ ح ۹۲۰ (به نقل از المناقب ابن شهرآشوب) .
2.. ر . ك : ص ۲۵۳ (تبيين گزارشهاى مرتبط با جنس جامه پيامبر صلىاللهعليهوآله) .
3.. الكافى : ج ۳ ص ۱۴۸ ، تهذيب الأحكام : ج ۱ ص ۴۳۴ ح ۱۳۹۰ .
4.. ر . ك : كهف : آيه ۳۱ و انسان : آيه ۲۱ .
5.. ر . ك : ص ۲۶۲ ح ۹۱۶ ـ ۹۱۹ .
6.. ر . ك : ص ۳۲۵ ح ۱۰۲۳ .
7.. ر . ك : ص ۲۵۰ ح ۹۱۱ .
8.. ر . ك : الصحاح جوهرى : ج ۱ ص ۳۲۳ ، مجمع البحرين : ج ۲ ص ۹۰۲ و ۱۱۲۴ ، روضة المتّقين : ج ۷ ص ۶۱۷ ، الوافى : ج ۲۰ ص ۷۰۲ ، مرآة العقول : ج ۲۲ ص ۳۱۶ .