لباس پنبهاى بپوشيد، كه لباس پيامبر خدا صلىاللهعليهوآله و لباس ما [اهل بيت]است. [پيامبر خدا صلىاللهعليهوآله] لباس پشمى و مويين نمىپوشيد، مگر اين كه علّتى (بيمارىاى) در كار بود.
همچنين در حديثى، پيامبر خدا صلىاللهعليهوآله به ابو ذر مىفرمايد:
۰.يا أبا ذَرٍّ يَكونُ فى آخِرِ الزَّمانِ قَومٌ يَلبَسونَ الصّوفَ فى صَيفِهِم وَ شِتائِهِم، يَرَونَ أنَّ لَهُمُ الفَضلَ بِذلِكَ عَلى غَيرِهِم اُولِئكَ يَلعَنُهُم مَلائِكَةُ السَّماواتِ وَ الأَرضِ.۱
۰.اى ابو ذر! در آخر الزمان مردمى خواهند بود كه در تابستان و زمستان، پشمينه مىپوشند و معتقدند كه با اين كار بر ديگران برترى دارند. اينان را فرشتگان آسمانها و زمين، لعنت مىكنند.
حديث نخست به روشنى نشان مىدهد كه استفاده پيامبر صلىاللهعليهوآله از لباس پشمى، گاه به گاه بوده است. اين معنا با در نظر گرفتن چند كار ديگر پيامبر صلىاللهعليهوآله در كنار اين كار، قابل استنباط است. پيامبر صلىاللهعليهوآله بر روى زمين و همراه بردگان غذا مىخورد و شير بز را خود مىدوشيد و بر درازگوش سوار مىشد تا فروتنى را به امّت خود بياموزد. روشن است كه اين كارها را نمىتوان هميشه و همه جا و در هر حالتى انجام داد. آيا پيامبر صلىاللهعليهوآله مىتواند همه وظايف فردى و اجتماعى خود را كنار نهد و هر روز به يك يك كارهاى خانه بپردازد ؟ !
به سخن ديگر، حديثِ ياد شده، كنار ننهادن پوشيدن جامه پشمين تا زمان وفات را به پيامبر صلىاللهعليهوآله نسبت مىدهد، نه آن كه استفاده پيامبر صلىاللهعليهوآله از آن را هميشگى بخواند و پوشيدن برخى لباسهاى ديگر را نفى كند. به زبان منطقى، نفى يك گزاره عمومى، مفيد اثبات طرف مقابل آن به شكل عمومى و مطلق نيست.
حديث دوم نيز به گونهاى مؤيّد اين نكته است كه پوشيدن لباس پشمى به قصد