233
سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد دوم

۸۷۱.پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله: در [خانه]هايتان را ببنديد، روى ظرف‏هايتان را بپوشانيد، و چراغ‏هايتان را خاموش كنيد، و دهانه مشك را ببنديد.

۸۷۲.سنن الترمذىـ به نقل از جابر انصارى ـ: پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله [فرمود]: در [خانه]هايتان را ببنديد، دهانه مَشك را ببنديد، ظرف را وارونه بگذاريد (يا فرمود: درپوش بگذاريد) و چراغ را خاموش كنيد ؛ زيرا شيطان، درِ بسته‏اى را باز نمى‏كند و سرِ بسته مَشكى را نمى‏گشايد و درِ ظرفى را بر نمى‏دارد، و موش، خانه مردم را بر سرشان آتش مى‏زند.

۸۷۳.صحيح مسلمـ به نقل از جابر ـ: با پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله بوديم كه آبى طلبيد. مردى گفت: اى پيامبر خدا ! آيا نبيذ۱ به تو ننوشانيم ؟ فرمود: «چرا». مرد به شتاب رفت و كاسه‏اى از نبيذ آورد. پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله فرمود: «چرا روى آن را نپوشانده‏اى ؟ كاش دست كم، چوبى بر سر آن مى‏نهادى !» و سپس نوشيد.

۸۷۴.صحيح مسلمـ به نقل از ابو حميد ساعدى ـ: كاسه شيرى از شربت كشمش را كه سرپوشيده نبود، براى پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله آوردم. فرمود: «چرا روى آن را نپوشانده‏اى ؟ كاش دست كم، چوبى روى آن مى‏نهادى !».

1.. نبيذ ، در اصل ، آبى نامرغوب مانند آب مكّه و مدينه بوده كه يكى دو خرما يا كشمش در آن مى‏انداخته‏اند تا از غلظت و تلخى و شورى آن بكاهند و براى استفاده ، بهتر باشد . م


سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد دوم
232

۸۷۱.رسول اللّه‏ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله: أغلِقوا أبوابَكُم، وخَمِّروا۱ آنِيَتَكُم، وأَطفِئوا سُرُجَكُم، وأَوكوا أسقِيَتَكُم.۲

۸۷۲.سنن الترمذي عن جابر الأنصاري عن رسول اللّه‏ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله: أغلِقُوا البابَ، و أوكِئُوا السِّقاءَ، وأَكفِئُوا الإِناءَ ـ أو خَمِّرُوا الإِناءَ ـ و أطفِئُوا المِصباحَ ؛ فَإِنَّ الشَّيطانَ لا يَفتَحُ غَلَقا، و لا يَحِلُّ وِكاءً، و لا يَكشِفُ آنِيَةً، و إنَّ الفُوَيسِقَةَ۳ تُضرِمُ عَلَى النّاسِ بَيتَهُم.۴

۸۷۳.صحيح مسلم عن جابر: كُنّا مَعَ رَسولِ اللّهِ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله فَاستَسقى، فَقالَ رَجُلٌ: يا رَسولَ اللّهِ، ألا نَسقيكَ نَبيذا ؟ فَقالَ: بَلى، قالَ: فَخَرَجَ الرَّجُلُ يَسعى، فَجاءَ بِقَدَحٍ فيهِ نَبيذٌ، فَقالَ رَسولُ اللّهِ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله: ألا خَمَّرتَهُ، ولو تَعرُضُ۵ عَلَيهِ عودا ! قالَ: فَشَرِبَ.۶

۸۷۴.صحيح مسلم عن أبي حميد الساعدي: أتَيتُ النَّبِيَّ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله بِقَدَحِ لَبَنٍ مِنَ النَّقيعِ۷ لَيسَ مُخَمَّرا، فَقالَ: ألا خَمَّرتَهُ، ولَو تَعرُضُ عَلَيهِ عودا !۸

1.. التخمير : التغطية النهاية : ج ۲ ص ۷۷ «خمر» .

2.. مسند ابن حنبل : ج ۵ ص ۲۵ ح ۱۴۲۳۲ ، صحيح ابن خزيمة : ج ۱ ص ۶۸ ح ۳۲ ، المصنّف لابن أبي شيبة : ج ۵ص ۵۲۷ ح ۲ كلّها عن جابر ، كنز العمّال : ج ۱۵ ص ۳۳۱ ح ۴۱۲۶۴ ؛ علل الشرائع : ص ۵۸۲ ح ۲۱ عن جابر بن عبداللّه‏ الأنصاري وفيه «أجيفوا» بدل «اغلقوا» ، بحار الأنوار : ج ۶۳ ص ۲۰۴ ح ۳۰ .

3.. الفُوَيْسِقَةُ : الفأرة القاموس المحيط : ج ۳ ص ۲۷۶ «فسق» .

4.. سنن الترمذي : ج ۴ ص ۲۶۳ ح ۱۸۱۲ ، الموطّأ : ج ۲ ص ۹۲۹ ح ۲۱ ، مسند ابن حنبل : ج ۵ ص ۲۵ح ۱۴۲۳۲ ، الأدب المفرد : ص ۳۵۷ ح ۱۲۲۱ ، صحيح ابن حبّان : ج ۴ ص ۸۷ ح ۱۲۷۱ ، كنز العمّال : ج ۱۵ ص ۳۵۲ ح ۴۱۳۴۲ ؛ علل الشرائع : ص ۵۸۲ ح ۲۱ نحوه ، بحار الأنوار : ج ۶۳ ص ۲۰۴ ح ۳۰ .

5.. تَعرُض : مأخوذ من العُرض ؛ أي تجعل العود عليه بالعرض ، والمعنى إنّه إن لم يُغطّه فلا أقلّ من أن يعرض عليهشيئا فتح الباري : ج ۱۰ ص ۶۳ .

6.. صحيح مسلم : ج ۳ ص ۱۵۹۳ ح ۹۴ ، سنن أبي داود : ج ۳ ص ۳۴۰ ح ۳۷۳۴ ، مسند ابن حنبل : ج ۵ ص ۵۰ ح ۱۴۳۷۴ ، المصنّف لابن أبي شيبة : ج ۵ ص ۴۸۵ ح ۱ ، فتح الباري : ج ۱۰ ص ۷۲ .

7.. النقيعُ : شراب يُتّخذ من زبيب يُنقَعُ في الماء مجمع البحرين : ج ۳ ص ۱۸۲۷ «نقع» .

8.. صحيح مسلم : ج ۳ ص ۱۵۹۳ ح ۹۳ ، صحيح البخاري : ج ۵ ص ۲۱۲۷ ح ۵۲۸۳ ، السنن الكبرى للنسائي : ج ۴ص ۱۴۹ ح ۶۶۳۳ ، مسند ابن حنبل : ج ۹ ص ۱۵۴ ح ۲۳۶۶۹ كلّها نحوه ، كنز العمّال : ج ۱۵ ص ۲۹۱ ح ۴۱۰۵۵ .

  • نام منبع :
    سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    7
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 10294
صفحه از 513
پرینت  ارسال به