201
سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد دوم

۸۲۸.امام صادق عليه‏السلام ـ در سخنرانى‏اى كه در آن، اختصاصا از پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله و امامان عليهم‏السلام و صفات آنها ياد مى‏كند ـ: بزرگىِ جُرم و زشتىِ كردارهاى مردمان، مانع از آن نشد كه پروردگار ما به سبب بردبارى و تحمّل و مهربانى‏اش، محبوب‏ترين و گرامى‏ترين پيامبرش، محمّد بن عبد اللّه‏ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله، را براى ايشان برگزيند ؛ همان كسى كه در كانونِ ارجمندى زاده شد و در خاندان بزرگوارى زيست. اصل و نسبى پاك و ناآميخته داشت، و اوصافش بر دانشمندان، ناشناخته نبود ؛ [چون] پيامبران در كتاب‏هايشان به [ظهور] او بشارت داده، و دانشمندان از اوصاف او گفته، و فرزانگان در ويژگى‏هاى او انديشيده بودند. وارسته‏اى بى‏مانند بود، و هاشمى‏تبارى بى‏همتا، و مكّى‏زاده‏اى كه هم‏تراز نداشت. خصلتش حيا بود و سرشتش سخا. بر ارزش‏ها و خوى‏هاى پيامبرى سرشته، و اوصاف و خردمندى‏هاى رسالت در وجودش نهاده شده بود، تا آن كه اسباب مقدّرات الهى، او را به اوقات تعيين شده رسانيد، و به فرمان خدا، قضاى الهى در باره‏اش به نهايت خود رسيد، و حكم قطعى خداوند، او را به سرانجامش كشاند. هر امّتى بشارت او را به امّت پس از خود مى‏داد، و پدرانش پشت به پشت، او را به يكديگر مى‏سپردند. گوهرش هرگز به زنا آميخته نگشت، و از طريق نامشروع زاده نشد. از آدم تا پدرش عبد اللّه‏ همواره در بهترين شاخه، و ارجمندترين قبيله، و مصون‏ترين تيره، و محفوظ‏ترين شكم، و امين‏ترين دامن بود. خداوند، او را برگزيد و پسنديد و انتخابش كرد، و كليدهاى دانش و چشمه‏هاى حكمت را به او داد، و او را به پيامبرى برانگيخت تا رحمتى براى بندگان و بهارى براى جهان باشد. خداوند، كتاب را به سوى او فرو فرستاد كه در آن، روشنگرى و تبيين است ؛ «قرآنى عربى، بى هيچ كژى. شايد كه راه پرهيزگارى پويند». آن را براى مردم بيان كرد و توضيح داد، با دانشى كه تفصيلش داد و دينى كه آشكارش ساخت و واجباتى كه تعيين فرمود و حدودى كه براى مردم قرار داد و بيانشان نمود، و ديگر امورى كه از آنها براى خلق خود پرده برداشت و آشكارشان ساخت و در آنها دلالتى به راه نجات است، و نشانه‏هايى كه به راه راست او فرا مى‏خوانند.
پس، پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله پيامى را كه براى آن فرستاده شده بود، ابلاغ كرد و مأموريتش را به انجام رسانْد، و بارهاى (وظايف) نبوّت را كه بر دوش او نهاده شده بود، به منزل رسانْد، و براى پروردگارش شكيبايى ورزيد، و در راه او كوشيد، و خيرخواهانه امّتش را راه‏نمايى كرد، و آنها را به سوى نجات فرا خواند، و به ياد [خدا و دورى از غفلت] ترغيبشان نمود، و مسير درست را نشانشان داد به وسيله راه‏ها و دعوتگرانى كه براى بندگان، بنياد نهاد و نشانه‏هاى راهى كه برايشان نصب كرد تا پس از او راه را گم نكنند، كه او نسبت به مردمان، دلسوز و مهربان بود.


سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد دوم
200

۸۲۸.عنه عليه‏السلام ـ في خُطبَةٍ لَهُ يَذكُرُ فيها حالَ النَّبِيِّ وَالأَئِمَّةِ وصِفاتِهِم عليهم‏السلام ـ: فَلَم يَمنَع رَبُّنا لِحِلمِهِ وأَناتِهِ وعَطفِهِ ما كانَ مِن عَظيمِ جُرمِهِم وقَبيحِ أفعالِهِم، أنِ انتَجَبَ لَهُم أحَبَّ أنبِيائِهِ إلَيهِ وأَكرَمَهُم عَلَيهِ، مُحَمَّدَ بنَ عَبدِ اللّهِ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله، في حَومَةِ العِزِّ مَولِدُهُ، وفي دَومَةِ الكَرَمِ مَحتِدُهُ، غَيرَ مَشوبٍ حَسَبُهُ، ولا مَمزوجٍ نَسَبُهُ، ولا مَجهولٍ عِندَ أهلِ العِلمِ صِفَتُهُ، بَشَّرَت بِهِ الأَنبِياءُ في كُتُبِها، ونَطَقَت بِهِ العُلَماءُ بِنَعتِها، وتَأَمَّلَتهُ الحُكَماءُ بِوَصفِها، مُهَذَّبٌ لا يُدانى، هاشِمِيٌّ لا يُوازى، أبطَحِيٌّ لا يُسامى، شيمَتُهُ الحَياءُ، وطَبيعَتُهُ السَّخاءُ، مَجبولٌ عَلى أوقارِ النُّبُوَّةِ وأَخلاقِها، مَطبوعٌ عَلى أوصافِ الرِّسالَةِ وأَحلامِها، إلى أنِ انتَهَت بِهِ أسبابُ مَقاديرِ اللّهِ إلى أوقاتِها، وجَرى بِأَمرِ اللّهِ القَضاءُ فيهِ إلى نِهاياتِها، أدّاهُ مَحتومُ قَضاءِ اللّهِ إلى غاياتِها، تُبَشِّرُ بِهِ كُلُّ اُمَّةٍ مَن بَعدَها، ويَدفَعُه كُلُّ أبٍ إلى أبٍ مِن ظَهرٍ إلى ظَهرٍ، لَم يَخلِطهُ في عُنصُرِهِ سِفاحٌ، ولَم يُنَجِّسهُ في وِلادَتِهِ نِكاحٌ، مِن لَدُن آدَمَ إلى أبيهِ عَبدِ اللّهِ، في خَيرِ فِرقَةٍ، وأَكرَمِ سِبطٍ، وأَمنَعِ رَهطٍ، وأَكلأِ حَملٍ، وأودَعِ حِجرٍ.
اصطَفاهُ اللّهُ وَارتَضاهُ وَاجتَباهُ، وآتاهُ مِنَ العِلمِ مِفاتيحَهُ، ومِنَ الحُكمِ يَنابيعَهُ، ابتَعَثَهُ رَحمَةً لِلعِبادِ، ورَبيعا لِلبِلادِ، وأَنزَلَ اللّهُ إلَيهِ الكِتابَ فيهِ البَيانُ وَالتِّبيانُ، قُرآنا عَرَبِيّا غَيرَ ذي عِوَجٍ لَعَلَّهُم يَتَّقونَ، قَد بَيَّنَهُ لِلنّاسِ ونَهَجَهُ بِعِلمٍ قَد فَصَّلَهُ، ودينٍ قَد أوضَحَهُ، وفَرائِضَ قَد أوجَبَها، وحُدودٍ حَدَّها لِلنّاسِ وبَيَّنَها، واُمورٍ قَد كَشَفَها لِخَلقِهِ وأَعلَنَها، فيها دِلالَةٌ إلَى النَّجاةِ ومَعالِمَ تَدعو إلى هُداهُ.
فَبَلَّغَ رَسولُ اللّهِ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله ما اُرسِلَ بِهِ، وصَدَعَ بِما اُمِرَ، وأَدّى ما حُمِّلَ مِن أثقالِ النُّبُوَّةِ، وصَبَرَ لِرَبِّهِ، وجاهَدَ في سَبيلِهِ، ونَصَحَ لاُِمَّتِهِ، ودَعاهُم إلَى النَّجاةِ، وحَثَّهُم عَلَى الذِّكرِ، ودَلَّهُم عَلى سَبيلِ الهُدى، بِمَناهِجَ ودَواعٍ أسَّسَ لِلعِبادِ أساسَها، ومَنارٍ رَفَعَ لَهُم أعلامَها، كَي لا يَضِلّوا مِن بَعدِهِ، وكانَ بِهِم رَؤوفا رَحيما.۱

1.. الكافي : ج ۱ ص ۴۴۴ ح ۱۷ عن إسحاق بن غالب ، بحار الأنوار : ج ۱۶ ص ۳۶۹ ح ۸۰ .

  • نام منبع :
    سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    7
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 10407
صفحه از 513
پرینت  ارسال به