چندان زياد است كه با آن ، تنها مىتوان اثاثيه ضرورى ، ساده و اوّليه يك خانه كوچك را تهيّه نمود .
هديه ازدواج
اندك بودن مَهر السنّه و تأكيد پيشوايان دين بر آسانگيرى در تعيين مهريّه ، عمدتا به خاطر رفع موانع ازدواج و ترغيب به ايجاد رابطه زناشويى ميان جوانان امّت اسلامى است ؛ امّا اين ، به هيچ روى ، به معناى ناپسند بودن تبادل هديه ميان دو همسر يا خانوادههاى آنها نيست . هر يك از دو سوى رابطه و خويشاوندان آنها مىتوانند براى تحكيم بيشتر ازدواج ، هديههايى ارزان يا گرانقيمت ، به ديگر سو بدهند .
پيشوايان دينى ما ، در كنار عمل به سنّت نبوى در مَهر و تأكيد بر فراتر نرفتن از آن ، گاه هديههاى پرارزشى را به همسران خود بخشيدهاند و نام آن را نه مهر ، بلكه «نِحله (هديه)» نهادهاند .۱ آنان گاه هديههايى به صورت مزرعه ، باغ و ... را به خانوادههايى نوپا مىبخشيدند و قصدشان ، بىنياز كردن آنان از تكيه بر ديگران بوده است .۲ البتّه از اين نمونهها ، در گزارش تاريخ ، فراوان نيست ، به گونهاى كه مىتوان هر يك را ويژه حالتى خاص و برآمده از فضا و موقعيت ويژه آن ازدواج دانست ؛ ولى شايان توجّه ، آن است كه در هيچ يك از اين گزارشها ، سخنى از درخواست قبلى دختر يا خانواده او به ميان نيامده است و هيچ ارتباطى ميان آن و مهريّه (صَداق) وجود ندارد .
به طور كلّى ، گزارشهاى فراوان در سراسر كتب حديثى و فقهى ، ترديدى بر جا