489
سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد سوم

«پانصد دِرهم» دانسته‏اند و تنها دو نقل ، يكى از شيعه۱ و يكى از اهل سنّت ،۲ مهريّه يكى از زنان پيامبر صلى اللّه عليه و آله به نام اُمّ حبيبه را بيش از اين مقدار ـ يعنى چهار هزار درهم ـ دانسته‏اند .۳ البتّه امام باقر صلى اللّه عليه و آله اين استثنا را نه تصميم پيامبر صلى اللّه عليه و آله ، بلكه امضا و تقرير كار نجاشى ، حاكم حبشه ، خوانده است . نجاشى ، وكيل پيامبر صلى اللّه عليه و آله در خواستگارى و عقد اُمّ حبيبه (از زنان هجرت كرده به حبشه) بود و براى او مهر چهار هزار درهمى تعيين كرد و آن را از جانب خود پرداخت و پيامبر صلى اللّه عليه و آله هم سخن و اعتراضى بر زبان نياوردند .

مُعادل كنونى مَهرُ السُّنّه

گزارش‏هاى متعدّدى ، مهر السنّه را برابر با دوازده و نيم اوقيه نقره دانسته‏اند . اوقيه ، واحدى براى داد و ستد عرب‏ها در صدر اسلام و پيش از آن بوده و برابر با چهل درهمِ آن روزگار ، ارزش داشته است .۴ درهم نيز در روزگار قديم ، واحدى براى داد و ستد و نيز وزن كردن نقره و برخى داروها و اشياى قيمتى بوده است . مقدار درهم ، در طول زمان ، دست‏خوشِ تغيير و تحوّل بوده است ؛ امّا پس از تبديل شدن آن به سكّه رايج حكومت اسلامى در روزگار اُمويان ، تا چندين قرن ، مقدار آن ، تفاوت نكرد و امام باقر عليه السلام و امام صادق عليه السلام نيز در برابر پرسش راويان ، برابرى هر اوقيه با چهل درهم را با همان درهم رايجِ اُموى در زمان خود ، اعلام داشته‏اند . وزن اين

1.كتاب من لايحضره الفقيه : ج ۳ ص ۴۷۳ ح ۴۶۵۴ ، علل الشرائع : ص ۵۰۰ ح ۱ .

2.مسند ابن حنبل : ج ۱۰ ص ۳۹۵ ح ۲۷۴۷۷ ، السنن الكبرى : ج ۷ ص ۳۷۹ ح ۱۴۳۳۴ .

3.گفتنى است كه يك نقل از ابو هريره ، صداق مسلمانان را هنگام حيات پيامبر صلى اللّه عليه و آله ، كمتر از اين ، يعنى ده اوقيه برابر چهارصد درهم دانسته است و برخى گزارش‏هاى مربوط به ازدواج على عليه السلام و فاطمه عليها السلام ، بهاى زرهى را كه على عليه السلام پس از خواستگارى فاطمه عليها السلام تقديم پيامبر صلى اللّه عليه و آله كرد ، چهارصد درهم دانسته‏اند ؛ امّا نقل ديگرى ، آن را سى درهم دانسته است كه احتمالاً اشتباه و تصحيف دينار است .

4.مؤلّفان كتاب‏هاى غريب الحديث و لغت و نيز فقيهان متقدّم شيعه و اهل سنّت ، اين برابرى را ذكر كرده‏اند . خوش‏بختانه امام باقر عليه السلام و امام صادق عليه السلام نيز در چند حديث ، اين تساوى را بيان كرده‏اند .


سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد سوم
488

پژوهشى در باره مَهرُ السُّنّه (مَهر محمّدى)۱

عالمان شيعه بر آن اند كه مرد و زن مى‏توانند در مهريّه ازدواج ، بر هر مبلغ دلخواهى توافق كنند . اين مقدار ، محدوديتى ندارد ؛ ولى بايد ارزش مالى يا خدماتى داشته باشد . در كنار اين جواز شرعى ، حكم اخلاقى ، استحبابى و مؤكّد اسلام ، آن است كه مقدار مهريّه (صَداق) ، اندك باشد ، به گونه‏اى كه ازدواج را آسان نمايد و مهر را ـ كه نشانه صدق و وفادارى مرد به پيمان مقدّس ازدواج است ـ ، تبديل به وسيله‏اى براى فخرفروشى يا پايبند كردنِ اجبارى به ادامه زندگى و ازدواج نسازد .

از اين رو ، پيشوايان دين ، سفارش‏هاى مكرّرى نموده‏اند كه مردان و زنان ، به «مهر السنّه» رضايت دهند ؛ همان مهرى كه پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله به عنوان بهترين سرمشق ، آن را براى همسران و دختران خود ، قرار مى‏داده است . پيشوايان شيعه ، پيروان خود را از تعيين كردن مَهريّه‏اى بيش از اين مقدار ، نهى كرده‏اند . اين نهى ، هر چند بر حرمت دلالت ندارد ، امّا كراهتِ آن را اثبات مى‏كند .

مقدار مَهرُ السُّنّه

گزارش‏هاى متعدّدى ، مهريّه ازدواج‏هاى پيامبر صلى اللّه عليه و آله را به عنوان سنّتِ نهاده شده ايشان در زمينه ازدواج ، ذكر كرده‏اند . اين گزارش‏ها ، در شيعه و اهل سنّت ، مقدارِ ثابت و معيّنى را براى مهريّه ياد شده ، ذكر كرده‏اند . اين نقل‏ها ، مهريّه زنان و دختران پيامبر صلى اللّه عليه و آله و نيز دختران خاندانِ ايشان را «دوازده و نيم اوقيه نقره» برابر با

1.به قلم فاضل ارجمند ، جناب آقاى عبد الهادى مسعودى .

  • نام منبع :
    سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد سوم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    7
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 7419
صفحه از 511
پرینت  ارسال به