اخلاقى پيامبر صلى اللّه عليه و آله پاى فشرده است .۱ اين معنا در آن سوى ازدواج نيز مشاهده مىشود . خديجه آن گاه به پيامبر صلى اللّه عليه و آله علاقهمند گرديد كه به صداقت و امانتدارى او در تجارت پى برد و در يك كشف و شهود حقيقى ، دو فرشته را در نگهبانى از اين وجود شريف ، شمشير به دست ديد .۲
گفتنى است كه ابو طالب به علاقهمندى هر دو سوى ازدواج به يكديگر نيز استدلال نمود۳ و رضايت خديجه را فراز آورد۴ تا پايه نخست ازدواج را بر نمايد .
از اين ازدواج ، درسهاى ديگرى نيز مىتوان آموخت ، اين كه : با وجود ابراز علاقه پيشين و نخستين خديجه ،۵ پيامبر صلى اللّه عليه و آله به خواستگارى رسمى رفته است ، خواستگارى به صورت آشكار و با حضور بزرگان هر دو سو (عموى پيامبر صلى اللّه عليه و آله و عمو يا پدر خديجه) صورت گرفته ،۶در خواستگارى رسمى ، خطبهاى كوتاه و شيوا خوانده شده و داماد معرّفى گرديده۷ و در فرجام كار ، وليمهاى نيكو داده شده۸ كه اين نيز ادبى ديگر در مراسم ازدواج است .
1.ر . ك : ص ۴۷۳ ح ۲۱۵۸ و ۲۱۵۹ .
2.ر . ك : ص ۴۷۷ ح ۲۱۶۰ .
3.ر . ك : ص ۴۷۱ ح ۲۱۵۷ ـ ۲۱۵۹ .
4.ر . ك : ص ۴۷۳ ح ۲۱۵۷ .
5.ر . ك : ص ۴۷۳ ح ۲۱۵۷ و ص ۴۷۷ ح ۲۱۶۰ .
6.ر ك : ص ۴۷۳ ح ۲۱۵۷ و ۲۱۵۸ .
7.ر ك : ص ۴۷۳ ح ۲۱۵۷ و ۲۱۵۹ .
8.ر . ك : ص ۴۷۳ ح ۲۱۵۷ .