421
سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد سوم

۲۰۹۶.مسند ابن حنبلـ به نقل از عبد اللّه‏ بن عمر ـ : پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله ميان اسب‏ها مسابقه قرار داد . اسب‏هايى را كه براى مسابقه ورزيده شده بودند ، از محلّه حفيا۱ ـ يا حيفا ـ تا محلّه ثَنيّة الوداع و اسب‏هايى را كه براى مسابقه ورزيده نشده بودند ، از محلّه ثنيّة الوداع تا مسجد بنى زُرَيق۲ به حركت در آورد . من ، سواركارى ورزيده بودم و از همه مردم ، پيشى گرفتم . اسب ، مرا تا مسجد بنى زُرَيق بُرد .

۲۰۹۷.صحيح البخارىـ به نقل از ابن عمر ـ : پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله ميان اسبانى كه تربيت و ورزيده شده بودند ، از حفيا تا ثنيّه الوداع مسابقه گذاشت و ميان اسبانى كه چنين نشده بودند ، از ثنيّه تا مسجد بنى زُرَيق مسابقه گذاشت .

۲۰۹۸.السنن الكبرىـ به نقل از حسن [ بصرى] ـ : پيامبر صلى اللّه عليه و آله به على عليه السلام فرمود : «اى على ! اجراى اين مسابقه را در ميان مردم ، بر عهده تو نهادم» . على عليه السلام بيرون آمد و سُراقة بن مالك را فرا خواند و گفت : «اى سراقه ! آنچه را پيامبر صلى اللّه عليه و آله در كار اجراى مسابقه بر گردنم نهاد ، بر گردن تو نهادم . پس هر گاه به محلّ حركت اسب‏ها (نقطه آغاز مسابقه) رسيدى ، اسب‏ها را به صف كن و فرياد بر آور : آيا كسى هست كه اسب خود را لگام نزده باشد ، يا كودكى به همراه داشته باشد و يا اسب خود را زين نكرده باشد ؟۳ اگر كسى پاسخ نداد ، سه بار تكبير بگو و با تكبير سوم ، فرمان حركت بده . خداوند ، هر كه را بخواهد ، پيروز مى‏گرداند» .
على عليه السلام خود ، در نقطه پايان مسابقه مى‏نشست و خطّى مى‏كشيد و دو مرد را رو در رو در دو طرف خط مى‏نشاند ، به گونه‏اى كه خط ، رو به روى انگشت شَست پاى آنان باشد و اسب‏ها از ميان دو نفر عبور كنند ، و به آن دو مرد مى‏فرمود : «اگر يكى از اسب‏ها يا دو گوش يا يك گوش و يا افسار از خط گذشت ، آن را برنده بدانيد و جايزه را به [ سواركارِ] آن بدهيد و اگر ترديد داشتيد ، هر دو را برنده بدانيد و جايزه را تقسيم كنيد ، و اگر دو اسب با هم به خط رسيدند ، كوچك‏تر بودن اسب را ملاك [ پيروزى] قرار دهيد و [ بدانيد كه ]در اسلام ، جَلَب (آزار دادن اسب و فرياد زدن بر سرِ اسب به جهت افزودن بر سرعتش) و جَنَب (اسبِ يدك به همراه داشتن كه در نيمه راه مسابقه ، از آن استفاده كنند) و شِغار ،۴ منع شده است» .

1.حَفيا ، محلّى در چند كيلومترى مدينه است.

2.بنى زُرَيق ، قبيله‏اى از انصار در مدينه بوده‏اند .

3.اين پرسش‏ها براى اطمينان از آمادگى مسابقه دهندگان بوده است . (م)

4.شغار ، ازدواجى جاهلى بوده كه مرد ، دختر يا خواهرش را به ازدواج مردى ديگر در مى‏آورده ، به شرط آن كه او نيز چنين كند و هيچ كدام مهر نمى‏پرداختند .


سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد سوم
420

۲۰۹۶.مسند ابن حنبل عن ابن عمر : سَبَّقَ رَسولُ اللّهِ صلى اللّه عليه و آله بَينَ الخَيلِ ، فَأَرسَلَ ماضُمِّرَ۱ مِنها مِنَ الحَفياءِ ـ أو الحَيفاءِ ـ إلى ثَنِيَّةِ الوَداعِ ، وأَرسَلَ ما لَم يُضَمَّر مِنها مِن ثَنِيَّةِ الوَداعِ إلى مَسجِدِ بَني زُرَيقٍ .
قالَ عَبدُ اللّهِ : فَكُنتُ فارِسا يَومَئِذٍ فَسَبَقتُ النّاسَ ، طَفَّفَ۲ بِيَ الفَرَسُ مَسجِدَ بَني زُرَيقٍ .۳

۲۰۹۷.صحيح البخاري عن ابن عمر : إنَّ رَسولَ اللّهِ صلى اللّه عليه و آله سابَقَ بَينَ الخَيلِ الَّتي اُضمِرَت مِنَ الحَفياءِ وأَمَدُها ثَنِيَّةُ الوَداعِ ، وسابَقَ بَينَ الخَيلِ الَّتي لَم تُضَمَّر مِنَ الثَّنِيَّةِ إلى مَسجِدِ بَني زُرَيقٍ .۴

۲۰۹۸.السنن الكبرى عن الحسن أو خلاس : إنَّ النَّبِيَّ صلى اللّه عليه و آله قالَ لِعَلِيٍّ عليه السلام : يا عَلِيُّ ، قَد جَعَلتُ إلَيكَ هذِهِ السُّبقَةَ بَينَ النّاسِ .
فَخَرَجَ عَلِيٌّ فَدَعا سُراقَةَ بنَ مالِكٍ ، فَقالَ : يا سُراقَةُ ، إنّي قَد جَعَلتُ إلَيكَ ما جَعَلَ النَّبِيُّ صلى اللّه عليه و آله في عُنُقي مِن هذِهِ السُّبقَةِ في عُنُقِكَ ، فَإِذا أتَيتَ الميطارَ ـ قالَ أبو عَبدِ الرَّحمنِ : وَالميطارُ مُرسِلُها مِنَ الغايَةِ ـ فَصُفَّ الخَيلَ ، ثُمَّ نادِ : هَل مُصلٍ۵ لِلِجامٍ ، أو حامِلٌ لِغُلامٍ ، أو طارِحٌ لِجُلٍّ۶ ؟ فَإِذا لَم يُجِبكَ أحَدٌ فَكَبِّر ثَلاثا ، ثُمَّ خَلِّها عِندَ الثّالِثَةِ ، يُسعِدُ اللّهُ بِسَبَقِهِ مَن شاءَ مِن خَلقِهِ .
وكانَ عَلِيٌّ عليه السلام يَقعُدُ عِندَ مُنتَهَى الغايَةِ ، وَيَخُطُّ خَطّا يُقيمُ رَجُلَينِ مُتَقابِلَينِ عِندَ طَرَفِ الخَطِّ ، طَرَفُهُ بَينَ إبهامِ أرجُلِهِما ، وتَمُرُّ الخَيلُ بَينَ الرَّجُلَينِ ، ويَقولُ لَهُما : إذا خَرَجَ أحَدُ الفَرَسَينِ عَلى صاحِبِهِ بِطَرَفِ اُذُنَيهِ أو اُذُنٍ أو عِذارٍ ، فَاجعَلُوا السُّبقَةَ۷ لَهُ ، فَإِن شَكَكتُما فَاجعَلوا سَبَقَهُما نِصفَينِ ، فَإِذا قَرَنتُمُ الشَّيئَينِ فَاجعَلُوا الغايَةَ مِن غايَةِ أصغَرِ الشَّيئَينِ ، ولا جَلَبَ۸ ولا جَنَبَ۹ولا شِغارَ۱۰ فِي الإِسلامِ .۱۱

1.تضمير الخيل : هو أن يظاهر عليها بالعلف حتّى تسمن ، ثمّ يُقَلَّل فلا تُعلف إلاّ قوتا لِتخُفّ ويشتدّ لحمها (اُنظر : النهاية : ج ۳ ص ۹۹ «ضمر» وفيض القدير : ج ۵ ص ۲۹۰ ح ۷۰۸۴) .

2.طفّف بي الفرس مسجد بني زريق : أي وثب بي حتّى كاد يساوي المسجد (النهاية : ج ۳ ص ۱۲۹ «طفف») .

3.مسند ابن حنبل : ج ۲ ص ۲۰۶ ح ۴۴۸۷ ، سنن الترمذي : ج ۴ ص ۲۰۵ ح ۱۶۹۹ ، سنن النسائي : ج ۶ ص ۲۲۶ ، المصنّف لعبد الرزّاق : ج ۵ ص ۳۰۴ ح ۹۶۹۴ كلّها نحوه ، سنن الدار قطني : ج ۴ ص ۳۰۰ ح ۶ ، كنز العمّال : ج ۴ ص ۴۶۳ ح ۱۱۳۷۸ .

4.صحيح البخاري : ج ۱ ص ۱۶۲ ح ۴۱۰ ، صحيح مسلم : ج ۳ ص ۱۴۹۱ ح ۹۵ ، سنن أبي داود : ج ۳ ص ۲۹ ح ۲۵۷۵ كلاهما نحوه ، سنن النسائي : ج ۶ ص ۲۲۵ ، السنن الكبرى : ج ۱۰ ص ۳۲ ح ۱۹۷۶۳ .

5.في سنن الدار قطني والمغني لعبد اللّه‏ بن قدامة : «مُصلح» بدل «مُصلّ» .

6.الجُلّ ـ بالضمّ ـ واحد جلال الدوابّ ، وهو كثوب الإنسان الذي يلبس (مجمع البحرين : ج ۱ ص ۳۰۷ «جلل») .

7.السُّبقَة وَالسَّبَق : ما يُجعل للفائز من المتسابقين من مالٍ أو غيره .

8.جَلَبَ في سباق الخيل بمعنى : أن يتبع الرجل فرسه و يجلب عليه و يصيح حثّا له على الجري (النهاية : ج ۱ ص ۲۸۱ «جلب») .

9.الجَنَبُ في السباق : أن يجنب فرسا إلى فرسه الذي يسابق عليه ، فإذا فتر المركوب تحوّل الى المجنوب (النهاية : ج ۱ ص ۳۰۳ «جنب») .

10.الشِّغارُ : هو نكاح معروف في الجاهلية ، شاغِرني : أي زوّجني اختك أو بنتك حتّى اُزوّجك اختي أو بنتي ، ولا يكون بينهما مهر (النهاية : ج ۲ ص ۴۸۲ «شغر») .

11.السنن الكبرى : ج ۱۰ ص ۳۷ ح ۱۹۷۸۱ ، سنن الدار قطني : ج ۴ ص ۳۰۵ ح ۲۲ ، المغني لعبد اللّه‏ بن قدامة : ج ۱۱ ص ۱۳۸ كلاهما نحوه ، كنز العمّال : ج ۴ ص ۴۶۳ ح ۱۱۳۷۹ .

  • نام منبع :
    سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد سوم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    7
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9896
صفحه از 511
پرینت  ارسال به