155
سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد سوم

۱۶۷۱.الطبقات الكبرىـ به نقل از محمّد بن ابراهيم تيمى ـ : شتر قصواى پيامبر صلى اللّه عليه و آله از شتران قبيله بنى حَريس بود كه ابو بكر آن را با شترى ديگر به هشتصد درهم خريده بود و پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله آن را به چهارصد درهم از او گرفت و نزد پيامبر صلى اللّه عليه و آله بود تا مُرد و آن ، همان شترى است كه با آن هجرت كرد و هنگامى كه با آن وارد مدينه شد ، چهار ساله بود و نامش قَصوا ، جَدعاء و عَضباء۱ بود .

۱۶۷۲.الكافىـ به نقل از ابو بصير ـ : امام صادق عليه السلام فرمود : «شتر پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله قَصواء۲ نام داشت . هر گاه پيامبر صلى اللّه عليه و آله از شتر قَصوايش پياده مى‏شد ، مهارش را به خود آن ، آويزان مى‏كرد . شتر ، خارج مى‏شد و نزد مسلمانان مى‏آمد ، و هر كسى چيزى به او مى‏داد و طولى نمى‏كشيد كه سير مى‏شد . يك روز ، سرش را داخل خيمه سمُرة بن جندب كرد . سمره ، يك چوب‏دستى با نوك فلزى برداشت و به سر شتر زد و سر حيوان را شكست . شتر نزد پيامبر صلى اللّه عليه و آله به شكايت آمد .

۱۶۷۳.تاريخ دمشقـ به نقل از ابو زاهريّه ـ : پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله سه شتر داشت كه يكى جَذعاء و ديگرى قُصوا و يكى هم عَضباء ناميده مى‏شد .

۱۶۷۴.بحار الأنوارـ به نقل از ابن عبّاس ـ : پيامبر صلى اللّه عليه و آله شترى به نام عضباء داشت و قصواء هم گفته مى‏شود و صهباء بود [يعنى بخشى از يالش سرخ‏رنگ بود] .

1.اين سه نام براى توصيف شترى به كار مى‏رود كه بخشى از گوشش قطع شده باشد . اگر كمتر از يك چهارمِ گوش بريده شده باشد ، جدعاء و اگر يك چهارمِ آن بريده شده باشد ، قصواء و اگر بيشتر از آن بريده شده باشد ، عَضباء ناميده مى‏شود . محتمل است شتر پيامبر صلى اللّه عليه و آله گوش‏بريده نبوده و آن را مانند ذو العقّال براى دفع چشم زخم ، اين گونه ناميده باشند .

2.ابن اثير مى‏گويد : «قصواء ، لقب ناقه پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله است » .


سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد سوم
154

۱۶۷۱.الطبقات الكبرى عن محمّد بن إبراهيم التّيميّ : كانَتِ القَصواءُ مِن نَعَمِ بَنِي الحَريسِ ، ابتاعَها أبو بَكرٍ واُخرى مَعَها بِثَمانِمِئَةِ دِرهَمٍ ، فَأَخَذَها رَسولُ اللّهِ صلى اللّه عليه و آله مِنهُ بِأَربَعِمِئَةِ دِرهَمٍ ، فَكانَت عِندَهُ حَتّى نَفَقَت۱ ، وهِيَ الَّتي هاجَرَ عَلَيها ، وكانَت حينَ قَدِمَ رَسولُ اللّهِ صلى اللّه عليه و آله المَدينَةَ رُباعِيَّةً ، وكانَ اسمُها : القَصواءَ ، وَالجَدعاءَ ، وَالعَضباءَ .۲

۱۶۷۲.الكافي عن أبي بصير عن الإمام الصادق عليه السلام : كانَت ناقَةُ رَسولِ اللّهِ صلى اللّه عليه و آله القَصواءُ ، إذا نَزَلَ عَنها عَلَّقَ عَلَيها زِمامَها . قالَ : فَتَخرُجُ فَتَأتِي المُسلِمينَ ، قالَ : فَيُناوِلُها الرَّجُلُ الشَّيءَ ، ويُناوِلُهُ هذا الشَّيءَ ، فَلا تَلبَثُ أن تَشبَعَ .
قال : فَأَدخَلَت رَأسَها في خِباءِ سَمُرَةَ بنِ جُندَبٍ ، فَتَناوَلَ عَنَزَةً۳ فَضَرَبَ بِها عَلى رَأسِها فَشَجَّها ، فَخَرَجَت إلَى النَّبِيِّ صلى اللّه عليه و آله فَشَكَتهُ .۴

۱۶۷۳.تاريخ دمشق عن أبي الزاهريّة : كانَت لِرَسولِ اللّهِ صلى اللّه عليه و آله ثَلاثَةُ أينُقٍ۵ ؛ واحِدَةٌ تُسَمَّى الجَذعاءَ ، وَالاُخرى القُصوى ، وَالاُخرَى العَضباءَ .۶

۱۶۷۴.بحار الأنوار عن ابن عبّاس : كانَت لَهُ صلى اللّه عليه و آله ناقَةٌ تُسَمَّى العَضباءَ۷ ، ويُقالُ : القَصواءَ ، وكانَت صَهباءَ۸ .۹

1.نَفَقَتِ الدابَّة : ماتت (المصباح المنير : ص ۶۱۸ «نفق») .

2.الطبقات الكبرى : ج ۱ ص ۴۹۲ ، تاريخ الطبري : ج ۳ ص ۱۷۴ ، تهذيب الكمال : ج ۱ ص ۲۱۱ عن سهل بن سعد الساعدي ، الكامل في التاريخ : ج ۱ ص ۶۶۰ ، تاريخ دمشق : ج ۴ ص ۲۳۳ كلّها نحوه .

3.العَنزة : شبه العكّازة (النهاية : ج ۲ ص ۳۶ «خصر») .

4.الكافي : ج ۸ ص ۳۳۲ ح ۵۱۵ ، بحار الأنوار : ج ۱۶ ص ۱۲۴ ح ۶۲ .

5.أينق : جمع ناقة (القاموس المحيط : ج ۳ ص ۲۸۷ «نوق») .

6.تاريخ دمشق : ج ۴ ص ۲۳۳ ، سبل الهدى والرشاد : ج ۱۱ ص ۴۲۰ نحوه ؛ تاريخ اليعقوبي : ج ۲ ص ۸۸ نحوه .

7.العضباء : ناقة نجيبة كانت لرجل من بني عقيل ثمّ انتقلت إلى رسول اللّه‏ صلى اللّه عليه و آله . والعضباء علم لها منقول ، من قولهم : ناقة عضباء : أي مشقوقة الأذن ولم تكن مشقوقة الاُذن ، وقال بعضهم : إنّها كانت مشقوقة الاُذن ، والأوّل أكثر . وقال الزّمخشري : هو منقول من قولهم : ناقة عضباء ، وهي القصيرة اليد (اُنظر : النهاية : ج ۳ ص ۲۵۱ «عضب») .

8.الصهبة ـ بالضمّ ـ : الشقرة في شعر الرأس ، يقال : صهب صهبا من باب تعب ، فالذكر أصهب ، والاُنثى صهباء ، والجمع صهب ، مثل : أحمر وحمراء وحمر (مجمع البحرين : ج ۲ ص ۱۰۵۵ «صهب») .

9.بحار الأنوار : ج ۱۶ ص ۱۲۶ ح ۶۳ نقلاً عن الكازروني في المنتقى .

تعداد بازدید : 8988
صفحه از 511
پرینت  ارسال به