دانسته شده است. از اين رو به گمان برخى، افزونى صداق ، نشان دهنده ارزشگذارى بيشتر براى همسر آينده است. اين باور غلط كهن، اكنون نيز در جامعه و حتّى در ميان اقشار تنگدست، وجود دارد. پيامبر اكرم صلى اللّه عليه و آله با اين رويّه نيز مخالفت نمود . زيرا امير مؤمنان علیه السلام همانند بيشتر مهاجران و انصار، زندگى فقيرانهاى داشت و براى گذران زندگى در تنگنا قرار داشت . پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله با تعيين مهريّهاى اندك، بسترى را فراهم نمود كه با پديد آمدن عنوان «مَهر السنّه» ، پيروان ايشان در همه قرنها بدانند كه شخصيت زن و مباركى ازدواج ، به فراوانى مهريّه نيست .۱
۷. تعيين مهريّه مطابق با دارايى مرد: دارايى امير مؤمنان علیه السلام هنگام ازدواج تنها سه چيز بود: شتر آبكشى، كه با آن كار مىكرد، شمشير، كه در ميدان جنگ ، بِدان نياز داشت و زره كه هنگام مبارزه ، او را از تيررس دشمنان محافظت مىكرد. بنا بر اين ، زره را به عنوان مهريه قبول كرد .۲
مهريّهاى كه پيامبر صلى اللّه عليه و آله تعيين نمود ، اندك و به مقدار توانايى داماد بود ؛ يعنى على علیه السلام به صورت بالفعل ، مهريّه را مالك بود و همان زمان ، مهريّه را به پيامبر صلى اللّه عليه و آله پرداخت نمود. او زره خود را به قيمت چهارصد و هشتاد درهم فروخت و پول آن را در اختيار پيامبر صلى اللّه عليه و آله قرار داد.۳
۸ . علنى و عمومى بودن عقد: آن گاه كه قرار بر ازدواج امير مؤمنان علیه السلام و فاطمه عليها السلام گذاشته شد، پيامبر اكرم صلى اللّه عليه و آله قاصدانى را به اطراف مدينه فرستاد و مردم را به مسجد فرا خواند. آن گاه در بالاى منبر ، خطبه خواند و ازدواج آنان را اعلان نمود . سپس امير مؤمنان علیه السلام خطبه خواند و رضايت خويش را بيان نمود.
۹. جهيزيّه ساده: پيامبر اكرم صلى اللّه عليه و آله بخشى از مهريّه را داد تا با آن ، جهيزيّهاى ساده