مشورت با دختران را ناپسند مىشمرد ،۱در همه موارد خواستگارى ، ابتدا با فاطمه عليها السلام مشورت مىنمود و قبل از آن ، نظرى ابراز نمىداشت .
در خواستگارى امير مؤمنان علیه السلام نيز پيامبر با رويى گشاده از ايشان استقبال نمود ؛ ولى پاسخ درخواست ازدواج را به نظرخواهى از فاطمه عليها السلام منوط ساخت .۲
۳. تبيين همسانى (كفو): همسانى زن و شوهر ، اصلى است كه در همه جوامع و افراد ، بِدان توجّه مىشود ؛ ولى تبيين مراد از «همسانى» در جوامع و افراد مختلف ، متفاوت است. پيامبر اكرم صلى اللّه عليه و آله در موارد ازدواج ديگران همچون ازدواج جويبر ، صحابى فقير خود ، با زلفى دختر يكى از رؤاى قبايل عرب ، تصريح كردند كه مراد از همسانى، ثروت و موقعيت اجتماعى نيست ؛ بلكه دين، خُلق و فرهنگ است.
با توجّه به اين تعريف از كفويت، امام صادق علیه السلام در باره ازدواج سَرور زنان جهانيان ، فاطمه عليها السلام فرمود:
لَو لا أنَّ اللّهَ تَبارَكَ وتَعالى خَلَقَ أميرَ المُؤمِنينَ علیه السلام لِفاطِمَةَ ما كانَ لَها كُفوٌ عَلى ظَهرِ الأَرضِ مِن آدَمَ ومَن دُونَهُ .۳
اگر خداى تبارك و تعالى امير المؤمنين علیه السلام را براى فاطمه نمىآفريد ، در روى زمين ، از آدم گرفته تا هر بشرى بعد از او همسرى براى او نبود .
يعنى والايى شخصيت، ايمان و فرهنگ فاطمه عليها السلام اقتضا مىكند كه تنها امير مؤمنان علیه السلام شايسته ازدواج با او باشد و ديگر افراد با هر موقعيت اقتصادى، اجتماعى و سياسى ، صلاحيت ازدواج با او را دارا نيستند.
گفتنى است كه در مورد ساير دختران پيامبر صلى اللّه عليه و آله نيز اين اصل رعايت شده است ؛