بزرگ قريش، بوده است. نزد عرب جاهلى، اين دو نسب ، برابر نبودند و پيامبر اكرم صلى اللّه عليه و آله براى از بين بردن همين نگاه نادرست، اين دو تن را به ازدواج يكديگر در آورد. از اين نظر مىتوان ازدواج اين دو را به ازدواج تميمِ دارى با زنى از بنى هاشم۱و يا زيد بن حارثه با زينب بنت جحش مانند كرد ؛ چرا كه زيد از يمن و پسرخوانده پيامبر صلى اللّه عليه و آله و منتسب به قريش ، ولى زينب زاده جحش، از قريش و دخترعمّه پيامبر اكرم صلى اللّه عليه و آله بوده است. ۲
نتيجه سخن آن كه پيامبر اكرم صلى اللّه عليه و آله با اقدامات ياد شده، در پى آن بودند كه ايمان و اخلاق را شرط اساسى ازدواج كنند و آن را به جاى ثروت و جاه و تبار بنشانند، همان نكتهاى كه خطاب به زياد، پدر ذلفا، فرمود :
المُؤمِنُ كُفوٌ لِلمُؤمِنَةِ وَ المُسلِمُ كُفوٌ لِلمُسلِمَةِ .۳
مرد باايمان ، همتاى زن باايمان و مرد مسلمان ، همتاى زن مسلمان است .