الرَّحمنِ .۱
نام عبد الرحمان بن ابى بكر ، عبد العُزّى بود . پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله او را عبد الرحمان ناميد .
گفتنى است كه يك يا دو گزارش ، نامهايى مانند برّه (نيكوكار) را به نقل از پيامبر اكرم صلى اللّه عليه و آله ، نشانه خودستايى به شمار آورده كه در تضاد با امرى اخلاقى است . در اين گزارشها اقدام پيامبر صلى اللّه عليه و آله نسبت به تغيير اين اسمها نيز آمده است .۲اگرچه اين گزارشها فراوان نيستند ، امّا مىتوانند نشان دهنده نقش نيّت در نامگذارى باشند . از اين رو مىتوان اين گونه نامها را به اميد رسيدن به آنها و اتّصاف فرد به آن فضيلت ، بر فرزند نهاد ؛ امرى كه در نامگذارىهاى پيامبر صلى اللّه عليه و آله بر نوادگان بزرگوارش حسن و حسين و همچنين نامگذارى امامان از اهل بيت او مشاهده مىشود .
حكمت منع اين پنج دسته نامهاى نكوهيده ، روشن و در هر جامعه و فرهنگى تطبيقپذير است . از اين رو مىتوان منع پيامبر اكرم صلى اللّه عليه و آله از آنها را عام دانست و به يك روزگار و اجتماع ، اختصاص نداد .۳
گفتنى است برخى از نامها تنها به دليل مشابهت معنايى و يا آوايى با موجودات بد و شرور ، نكوهيده شدهاند ، مانند : «حباب» و «اجدع» ـ كه در فرهنگ عرب معاصر پيامبر اكرم صلى اللّه عليه و آله بر شيطان اطلاق مىشده و از اين رو پيامبر صلى اللّه عليه و آله آنها را تغيير داده و اسم ديگرى براى كسانى كه به اين نامها خوانده مىشدند ، برگزيدهاند ـ يا «شِهاب (به كسر شين)» كه معناى آن ، پاره يا زبانه آتش و يادآور دوزخ و خشم و قهر الهى است .۴اين گونه از نامها تا زمانى و در جايى زشت و ممنوع شمرده مىشوند كه به هنگام كاربرد آنها ، معناى نازيبايشان به ذهن خطور كند . از اين رو ،