دسته دوم ، نامهايى با معناى بد و زشت و بىتناسب اند ؛ نامهايى چون : ضِرار (زيان رساننده) ، مُرّه (تلخ) ، حرب (جنگ) و ظالم (ستمگر) ، كه پيامبر اكرم صلى اللّه عليه و آله آنها را بدترين نامها ناميدند۱و يا بغيض (دشمن) و عاصيه (نافرمان) كه زشتىشان براى همه آشكار است .
دسته سوم ، نامهايى مانند خالد (جاويد) و حَكَم (داور) هستند كه از صفات مختصّ الهى اند و عرب جاهلى ، بى توجّه به اين نكته ، آنها را براى كودكان خود بر مىگزيده است .
گفتنى است برخى احاديث ، خواندن كسى را با «ملك الأملاك» ، نكوهيدهاند و علّت نكوهش را نيز اختصاص اين نام به خداوند دانستهاند . مسلم نيشابورى به نقل از ابو هريره ، از پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله آورده است :
أغيَظُ رَجُلٍ عَلَى اللّهِ يَومَ القِيامَةِ ، وَ أخبَثُهُ وَ أغيَظُهُ عَلَيهِ ، رَجُلٌ كانَ يُسَمّى مَلِكَ الأملاكِ ، لا مَلِكَ إلاَّ اللّهُ .۲
روز قيامت ، منفورترين و پستترين و مبغوضترين مرد نزد خدا ، كسى است كه «ملك الأملاك (فرمانرواى فرمانفرمايان)» ناميده مىشود . فرمانروايى جز خداوند نيست .
دسته چهارم نيز نامهايى هستند كه نشان بندگى آدميان در برابر بتهاى جاهلى بودهاند و پيامبر صلى اللّه عليه و آله آنها را به بندگى خداوند تغيير داده است . حاكم نيشابورى يك نمونه از اين دسته را چنين نقل كرده است :
كانَ اسمُ عَبدِ الرَّحمنِ بنِ أبى بَكرٍ : عَبدَ العُزّى ، فَسَمّاهُ رَسولُ اللّهِ صلى اللّه عليه و آله عَبدَ