161
سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد چهارم

ه ـ علّت باز داشتن از برخى نام‏ها

۲۳۷۲.پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله :[ نام‏هاى] مبارك و نافع و بشير و ميمون را ناخوش مى‏دارم ، تا اين كه گفته نشود : «مبارك ، آن جاست ؟ بشير ، آن جاست ؟ ميمون ، آن جاست ؟» و در پاسخ گفته شود : نه .

۲۳۷۳.سنن أبى داوود ـ در باره محمّد بن عمرو بن عطا ـ :زينب دختر ابو سلمه [ و اُمّ سَلَمه] ، از او (محمّد بن عمرو بن عطا) پرسيد : دخترت را چه ناميدى ؟ گفت : او را بَرّه (نيكوكار) ناميدم . گفت : پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله از اين نام ، نهى كرد . من ، بَرّه ناميده شده بودم كه پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله فرمود : «خودتان را نستاييد . خداوند ، به اهل نيكى ، آگاه‏تر است» . گفتند : او را چه بناميم ؟ فرمود : «او را زينب بناميد» .

۴ / ۶

مجموعه آداب ولادت

۲۳۷۴.الكافى ـ به نقل از حسين بن خالد ـ :از امام رضا علیه السلام پرسيدم : شادباش گفتن به خاطر فرزند ، چه هنگامى است ؟ فرمود : «هنگامى كه حسن بن على علیه السلام متولّد شد ، جبرئيل علیه السلام روز هفتم براى شادباش گفتن ، بر پيامبر صلى اللّه عليه و آله فرود آمد و به او فرمان داد تا برايش ، نام و كُنيه بگذارد و سر وى را بتراشد و برايش عقيقه۱كند و گوشش را [ براى گوشواره] سوراخ كند . براى تولّد حسين علیه السلام نيز همين گونه بود او [ جبرئيل علیه السلام ] روز هفتم نزد پيامبر صلى اللّه عليه و آله فرود آمد و ايشان را به همين كارها فرمان داد . [ حسن و حسين ]هر دو ، در سمت چپ جلوى سرشان ، زُلف داشتند و سوراخ گوش راست در نرمه گوش و سوراخ گوش چپ ، در بالاى آن بود . پس قُرط ، ۲در گوش راستش و شَنف ،۳در گوش چپشان بود» .

1.عقيقه كردن ، يعنى قربانى كردن گوسفند براى سلامت فرزند ، كه بهتر و مستحب است در روز هفتم تولّدش باشد (ر . ك : ص ۱۴۷ «عقيقه كردن») .

2.قُرط ، نوعى گوشواره در ميان اعراب است . (م)

3.شَنف ، نوعى گوشواره در ميان اعراب است . (م)


سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد چهارم
160

ه ـ سَبَبُ النَّهيِ عَن بَعضِ الأَسماءِ

۲۳۷۲.رسول اللّه‏ صلى اللّه عليه و آله :أَكرَهُ «مُبارَكٌ» و «نافِعٌ» و «بَشيرٌ» و «مَيمونٌ»۱؛ لِئَلاّ يُقالَ : ثَمَّ مُبارَكٌ ، ثَمَّ بَشيرٌ ، ثَمَّ مَيمُونٌ ؟ فَيُقالُ : لا .۲

۲۳۷۳.سنن أبي داود :عن مُحَمَّدَ بنِ عَمرو بنِ عَطاءٍ : أنَّ زَينَبَ بِنتَ أبي سَلمَةَ سَأَلَتهُ : ما سَمَّيتَ ابنَتَكَ ؟ قالَ سَمَّيتُها بَرَّةً۳، قالَت : إِنَّ رَسولَ اللّهِ صلى اللّه عليه و آله قَد نَهى عَن هذَا الاِسمِ ، سُمِّيتُ بَرَّةً فَقالَ رَسولُ اللّهِ صلى اللّه عليه و آله : لا تُزَكُّوا أَنفُسَكُم ، اللّهُ أَعلَمُ بِأَهلِ البِرِّ مِنكُم ، فَقالوا : ما نُسَمِّيها ؟ قالَ : سَمُّوها زَينَبَ .۴

۴ / ۶

جَوامِعُ السُّنَنِ عِندَ الوِلادَةِ

۲۳۷۴.الكافي عن الحسين بن خالد :سَأَلتُ أبَا الحَسَنِ الرِّضا عليه السلام عَنِ التَّهنِئَةِ بِالوَلَدِ مَتى ؟ فَقالَ : إنَّهُ قالَ : لَمّا وُلِدَ الحَسَنُ بنُ عَلِيٍّ هَبَطَ جَبرَئيلُ بِالتَّهنِئَةِ عَلَى النَّبِيِّ صلى اللّه عليه و آله فِي اليَومِ السّابِعِ ، وأَمَرَهُ أن يُسَمِّيَهُ ويُكَنِّيَهُ ، ويَحلِقَ رَأسَهُ ويَعُقَّ عَنهُ ، ويَثقُبَ اُذُنَهُ وكَذلِكَ كانَ حينَ وُلِدَ الحُسَينُ عليه السلام ، أتاهُ فِي اليَومِ السّابِعِ فَأَمَرَهُ بِمِثلِ ذلِكَ .
قالَ : وكانَ لَهُما ذُؤابَتانِ فِي القَرنِ الأَيسَرِ ، وكانَ الثَّقبُ فِي الاُذُنِ اليُمنى في شَحمَةِ الاُذُنِ ، وفِي اليُسرى في أعلَى الاُذُنِ ، فَالقُرطُ۵فِي اليُمنى وَالشَّنفُ ۶فِي اليُسرى .۷

1.كذا في المصدر ، والصحيح : «مباركا ونافعا وبشيرا وميمونا» .

2.الجعفريّات : ص ۱۹۰ ، النوادر للراوندي : ص ۱۰۵ ح ۷۵ كلاهما عن الإمام الكاظم عن آبائه عليهم السلام .

3.في المصدر : «سمّيتها مرّة» ، والصحيح «برّة» بقرينة ذيل الحديث والمصادر الاُخرى ، والظاهر وقوع التصحيف فيه .

4.سنن أبي داود : ج ۴ ص ۲۸۸ ح ۴۹۵۳ ، المعجم الكبير : ج ۲۴ ص ۲۸۰ ح ۷۰۹ .

5.القُرط : نوع من حُلّي الاُذن معروف (النهاية : ج ۴ ص ۴۱ «قرط») .

6.الشَّنْفُ : من حليّ الاُذن ، وقيل : هو ما يُعلّق في أعلاها (النهاية : ج ۲ ص ۵۰۵ «شنف») .

7.الكافي : ج ۶ص ۳۳ ح ۶ ، تهذيب الأحكام : ج ۷ ص ۴۴۴ ح ۷۷۶ وفيه «سألت أبا عبد اللّه‏ عليه السلام » بدل «سألت أبا الحسن الرضا عليه السلام » ، بحار الأنوار : ج ۴۳ ص ۲۵۷ ح ۴۰ .

  • نام منبع :
    سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد چهارم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    7
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 6363
صفحه از 541
پرینت  ارسال به