9
سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد پنجم

فصل يكم: سيره پيامبر صلى اللّه عليه و آله در طهارت‏هاى سه‏گانه

۱ / ۱

چگونگى وضوى پيامبر صلى اللّه عليه و آله

۲۸۹۴.الكافىـ به نقل از عمر بن اُذَينه ـ : زُراره و بُكير از امام باقر عليه السلام در باره وضوى پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله پرسيدند. ايشان تشتى ـ يا تورى ـ۱ را كه در آن آب بود، طلب كرد و دست راست خود را در آن فرو برد و يك مشت آب برداشت و به صورتش ريخت و با آن صورتش را شست. آن گاه ، دست چپش را در آن فرو برد و يك مشت آب برداشت و بر دست راستش ريخت و با آن، دست راست خود را از آرنج به سمت [پايينِ ]دست شست و دست خود را به سمت آرنج نمى‏كشيد. سپس دست راستش را در آب فرو برد و آن را بر دست چپش از آرنج ريخت و همانند دست راست، دست چپ را شست، و آن گاه با رطوبت دستش، سر و دو پاى خود را مسح كرد و البتّه آب جديد براى اين كار بر نداشت. سپس فرمود : «پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله دست خود را [براى مسح ]زير بند كفش فرو نبرد» .
امام عليه السلام در ادامه فرمود : «خداوند عزّ و جلّ مى‏فرمايد : «اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد ! چون براى نماز بر مى‏خيزيد ، صورت و دست‏هايتان را بشوييد». پس [وضو گيرنده] حق ندارد ذرّه‏اى از صورتش را در هنگام وضو گرفتن رها كند، و [خداوند] دستور داده است كه دست‏ها تا آرنج شسته شوند و [وضو گيرنده ]حق ندارد در شستن آنها جايى را ناشسته بگذارد ؛ چون خداوند مى‏فرمايد : «صورت و دست‏هايتان را تا آرنج بشوييد»». سپس فرمود : ««و سر و پاهاى خودتان را تا دو كعب ، مسح كنيد». پس مقدارى از سر و يا مقدارى از پاهايتان را از كعب تا نوك انگشتان كه مسح كنيد، كافى است».
به امام عليه السلام گفتيم : دو كعب [پاها ]كجايند ؟
فرمود : «اين جا» يعنى مفصل ۲ پايين استخوان ساق.
گفتيم : اين چيست ؟
فرمود : «از استخوان ساق به حساب مى‏آيد و كعب، پايين‏تر از اين است».
گفتيم : خداوند، امورت را به سامان كند ! يك مشت آب براى شستن صورت و يك مشت براى دست كافى است ؟
فرمود : «وقتى آب را به آنها رساندى، آرى. دو مشت براى همه آنها كافى است».

1.تور ، ظرفى از جنس روى كه به رنگ زرد بوده است ، يا حوضچه سنگى كوچكى كه در آن آب مى‏خوردند ، و گاهى هم از آنها آب برداشته، شستشو مى‏كردند . علاّمه مجلسى مى‏گويد : «ترديد از راوى يا از سوى خود امام عليه السلام است تا به آنها اين اختيار را بدهد كه هر كدام را برايشان ميسّر است ، بياورند» .

2.ظاهر و يا صريح اين حديث ، آن است كه «كعب» ، مفصل پاست و لغت هم مؤّد همين است . پس كعب ، به معنايى كه برخى از اصحاب گفته‏اند ، برآمدگى روى پا ، ميان مفصل و بندهاى انگشتان نيست و نيز آن گونه كه برخى از اهل سنّت گفته‏اند ، دو برآمدگى از سمت چپ و راست پاها هم نيست .


سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد پنجم
8

الفَصلُ الأَوَّلُ: سيرَةُ النَّبِيِّ صلى اللّه عليه و آله فِي الطَّهاراتِ الثَّلاثِ

۱ / ۱

صِفَةُ وُضوءِ النَّبِيِّ صلى اللّه عليه و آله

۲۸۹۴.الكافي عن زرارة وبكير : إنَّهما سَأَلا أبا جَعفَرٍ عليه السلام عَن وُضوءِ رَسولِ اللّهِ صلى اللّه عليه و آله ، فَدَعا بِطَستٍ أو تَورٍ۱ فيهِ ماءٌ ، فَغَمَسَ يَدَهُ اليُمنى فَغَرَفَ بِها غَرفَةً فَصَبَّها عَلى وَجهِهِ ، فَغَسَلَ بِها وَجهَهُ ، ثُمَّ غَمَسَ كَفَّهُ اليُسرى فَغَرَفَ بِها غَرفَةً فَأَفرَغَ عَلى ذِراعِهِ اليُمنى ، فَغَسَلَ بِها ذِراعَهُ مِنَ المِرفَقِ إلَى الكَفِّ لا يَرُدُّها إلَى المِرفَقِ ، ثُمَّ غَمَسَ كَفَّهُ اليُمنى فَأَفرَغَ بِها عَلى ذِراعِهِ اليُسرى مِنَ المِرفَقِ ، وصَنَعَ بِها مِثلَ ما صَنَعَ بِاليُمنى ، ثُمَّ مَسَحَ رَأسَهُ وقَدَمَيهِ بِبَلَلِ كَفِّهِ لَم يُحدِث لَهُما ماءً جَديدا .
ثُمَّ قالَ : ولا يُدخِلُ أصابِعَهُ تَحتَ الشِّراكِ ، قالَ : ثُمَّ قالَ : إنَّ اللّهَ عزّ و جلّ يَقولُ : « يَـأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ إِذَا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلَوهِ‏فَاغْسِلُواْ وُجُوهَكُمْ وَأَيْدِيَكُمْ » فَلَيسَ لَهُ أن يَدَعَ شَيئا مِن وَجهِهِ إلاّ غَسَلَهُ ، وأَمَرَ بِغَسلِ اليَدَينِ إلَى المِرفَقَينِ ، فَلَيسِ لَهُ أن يَدَعَ شَيئا مِن يَدَيهِ إلَى المِرفَقَينِ إلاّ غَسَلَهُ ؛ لِأَنَّ اللّهَ يَقولُ : « فَاغْسِلُواْ وُجُوهَكُمْ وَأَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ » ، ثُمَّ قالَ : « وَامْسَحُواْ بِرُءُوسِكُمْ وَأَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَيْنِ »۲ فَإِذا مَسَحَ بِشَيءٍ مِن رَأسِهِ أو بِشَيءٍ مِن قَدَمَيهِ ما بَينَ الكَعبَينِ إلى أطرافِ الأَصابِعِ فَقَد أجزَأَهُ .
قالَ : فَقُلنا : أينَ الكَعبانِ ؟ قالَ : هاهُنا ؛ يَعنِي المَفصِلَ دونَ عَظمِ السّاقِ . فَقُلنا : هذا ما هُوَ ؟ فَقالَ : هذا مِن عَظمِ السّاقِ ، وَالكَعبُ أسفَلُ مِن ذلِكَ .
فَقُلنا : أصلَحَكَ اللّهُ ، فَالغَرفَةُ الواحِدَةُ تُجزِئُ لِلوَجهِ ، وغَرفَةٌ لِلذِّراعِ ؟ قالَ : نَعَم ، إذا بالَغتَ فيها ، وَالثِّنتانِ تَأتِيانِ عَلى ذلِكَ كُلِّهِ .۳

1.تَور : هو إناء من صفر أو حجارة كالإجّانة ، وقد يُتوضّأ منه (النهاية : ج ۱ ص ۱۹۹ «تور») .

2.المائدة : ۶ .

3.الكافي : ج ۳ ص ۲۶ ح ۵ ، تهذيب الأحكام : ج ۱ ص ۵۶ ح ۱۵۸ وفيه صدره إلى «ماءً جديدا» ، منتقى الجمان : ج ۱ ص ۱۴۲ و كلاهما نحوه ، تفسير العيّاشي : ج ۱ ص ۲۹۸ ح ۵۱ ، بحار الأنوار : ج ۸۰ ص ۲۷۳ ح ۲۹ و راجع : السنن الكبرى للنسائي : ج ۱ ص ۹۹ ح ۱۶۱ ، مسند ابن حنبل : ج ۱ ص ۲۶۲ ح ۱۰۰۸ .

  • نام منبع :
    سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد پنجم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    7
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 10031
صفحه از 562
پرینت  ارسال به