49
سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد پنجم

محدويت‏ها و حتّى رخصت‏هاى الهى ارزش يكسان قائل شويم۱و به ياد آوريم كه روزه در سفر، با وجود شباهتش به روزه در وطن، نه تنها عبادت نيست ، بلكه معصيت خوانده شده است.۲

گفتنى است كه افزودن نماز در روز و شب به عنوان مطلق نماز مستحبّى مشكلى ندارد و حتّى پسنديده و مصداق «خير موضوع»۳است. آنچه اشكال دارد افزودن نماز به عنوان «نافله يوميّه» يا عناوين ديگرى است كه تنها راه مشروعيت آنها ، دليل شرعى است .

1.امام على عليه السلام مى‏فرمايد : «إنَّ اللّه‏َ يُحِبُّ أن يُؤَذَ بِرُخَصِهِ كَما يُحِبُّ أن يُؤَذَ بِعَزائِمِهِ ؛ خداوند ، دوست دارد به رخصت‏هايش نيز عمل شود ، همان گونه كه دوست دارد به واجباتش عمل شود» (ر . ك : وسائل الشيعة : ج ۱ ص ۱۰۷ ح ۲۶۳) .

2.الكافى : ج ۴ ص ۱۲۷ ح ۶ ، تهذيب الأحكام : ج ۴ ص ۳۲۸ ح ۱۰۲۲ .

3.ر . ك : الخصال : ص ۵۲۳ ح ۱۳ ، سخن پيامبراكرم صلى اللّه عليه و آله با ابو ذر در باره نماز .


سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد پنجم
48

توضيحى در باره تشريع نوافل يوميه ۱

دو حديث اخير بيان كننده نمازهاى نافله يوميّه اند و نشان مى‏دهند كه نمازهاى مستحبّ همانند نمازهاى واجب، از سوى پيامبر صلى اللّه عليه و آله تشريع شده‏اند و از اين رو ، كسى اجازه تغيير و كم و زياد كردن آنها را ندارد. بر اين پايه هر كس به قصد افزودن بر اين نمازها، با همين عنوانِ «نافله يوميّه» نمازى بخواند، نماز او مصداق مخالفت با سنّت پيامبر صلى اللّه عليه و آله و حتّى بدعت شمرده مى‏شود و از اين جهت، زمينه‏ساز كيفر الهى و مبغوضيت خود نزد خداى متعال مى‏گردد،۲ هر چند كه در ظاهر و از نگاه ما، نماز و عبادت تلقّى شود.

به سخن ديگر، روح عبادت، بندگى و اطاعت كامل است و از اين رو، عبادت ظاهرى بدون جان‏مايه تعبّد، ارزشى ندارد ؛ بلكه گاه در واقع، عصيان و مخالفتى در جامه مناسك دينى است. به ياد آوريم كه خداوند دوست دارد او را همان گونه اطاعت كنيم كه خود مى‏خواهد۳ و پيامبرش مى‏فرمايد . ما بايد براى شيوه‏ها ،

1.به قلم فاضل ارجمند ، جناب آقاى عبد الهادى مسعودى .

2.امام صادق عليه السلام مى‏فرمايد : «وَ قَد كانَ أبى عليه السلام يَقولُ : ما مِن أحَدٍ أبغَضَ إلَىَّ مِن رَجُلٍ يُقالُ لَه : كانَ رَسولُ اللّه‏ صلى اللّه عليه و آله يَفعَلُ كَذا وَ كَذا ، فَيَقولُ : لا يُعَذِّبُنِى اللّه‏ُ عَلى أن أجتَهِدَ فِى الصَّلاةِ ، كَأَنَّهُ يَرى أنَّ رَسولَ اللّه‏ِ صلى اللّه عليه و آله تَرَكَ شَيئا مِنَ الفَضلِ عَجزاً عَنهُ ؛ پدرم مى‏فرمود : مبغوض‏ترين شخص نزد من ، كسى است كه به او گفته مى‏شود : پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله چنين و چنان مى‏كرد و او بگويد : خداوند ، مرا به خاطر جدّيتم در نماز ، عذاب نمى‏كند . گويى او نظرش اين است كه پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله فضيلتى را به دليل ناتوانى از آن ، ترك مى‏كرده است» (ر . ك : الكافى : ج ۴ ص ۹۰ ح ۷) .

3.خداوند عزّ و جلّ مى‏فرمايد : «إنّى اُحِبُّ أن اُطاعَ مِن حَيثُ اُريدُ ؛ من دوست دارم آن گونه كه مى‏خواهم ، اطاعت شوم» (ر . ك : بحار الأنوار : ج ۲ ص ۲۶۲ ح ۵ به نقل از قصص الأنبياء) .

  • نام منبع :
    سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد پنجم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    7
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 10261
صفحه از 562
پرینت  ارسال به