455
سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد پنجم

كسان ديگر۱ به چشم مى‏آيد.

با توجّه به اين احاديث، دو گزارشِ ياد شده را به معناى اغلب و نه عام بودن اين شيوه تفسير مى‏كنيم. به سخن ديگر، اُبَىّ بن كعب از مشاهده موارد متعدّد، چنين فهميده كه پيامبر صلى اللّه عليه و آله هميشه اين گونه دعا مى‏كند و گونه‏هاى ديگر به دليل ندرت و يا دلايل ديگر، از چشم او دور مانده است. بى گمان اگر اُبَىّ بن كعب نيز دعاهاى ديگر پيامبر صلى اللّه عليه و آله را مى‏ديد، گزارش خود را به صورت جمله عمومى و هميشگى در نمى‏آورد.

1.ر . ك : صحيح البخارى : ج ۵ ص ۲۳۳۲ ـ ۲۳۳۳ باب «قول اللّه‏ تعالى : «وَصَلِّ عَلَيْهِمْ» و من خصّ أخاه بالدعاء دون نفسه» .


سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد پنجم
454

تقديم ذكر خود بوده است:
اللّهُمَّ اغفِر لى وَ لاُِمَّتى ، اللّهُمَّ اغفِر لى وَ لاُِمَّتى ، أستَغفِرُ اللّه‏َ لى وَ لَكُم .۱بار خدايا! مرا و امّتم را بيامرز. بار الها! مرا و امّتم را بيامرز . از خداوند براى خودم و شما آمرزش مى‏طلبم .

اين نتيجه، مشكلى به همراه ندارد؛ امّا با توجّه به نقل كامل‏تر دو گزارشِ ياد شده در منابع ديگر ،۲روشن مى‏شود كه آن دو، در واقع يك حديث اند و موضوع حديث هم در باره پيامبران پيشين است كه هر گاه پيامبر صلى اللّه عليه و آله از آنان ياد مى‏نمودند، رحمت الهى را ابتدا براى خود و سپس براى آنان طلب مى‏كردند.

اين، در حالى است كه احاديث ديگرى در دست اند كه نشان مى‏دهند پيامبر خاتم صلى اللّه عليه و آله گاه به اقتضاى جايگاه سخن، فقط براى پيامبران پيشين دعا كرده‏اند ، بى آن كه از خود ، ياد كرده باشند ، همان گونه كه در دعا براى موسى عليه السلام ۳ و لوط عليه السلام ۴ و يا

1.تفسير القمّى : ج ۱ ص ۲۹۱ ، الاختصاص : ص ۳۴۳ ، بحار الأنوار : ج ۲۱ ص ۲۱۲ ح ۲ ؛ تاريخ دمشق : ج ۵۱ ص ۲۴۱ ح ۱۰۸۷۴ ، كنز العمّال : ج ۱۵ ص ۹۳۰ ح ۴۳۵۹۵ .

2.براى نمونه ، در سنن أبى داوود (ج ۴ ص ۳۳ ح ۳۹۸۴) به نقل از اُبَىّ بن كعب آمده است : «كان رسول اللّه‏ صلى اللّه عليه و آله إذا دعا بدأ بنفسه و قال : رَحمَةُ اللّه‏ِ عَلَينا وَ عَلى موسى ، لَو صَبَرَ لَرَأى مِن صاحِبِهِ العَجَبَ ، وَ لكِنَّها قالَ : « قَالَ إِن سَأَلْتُكَ عَن شَىْ‏ءٍ بَعْدَهَا فَلاَ تُصَـحِبْنِى قَدْ بَلَغْتَ مِن لَّدُنِّى [عُذْرًا]» (كهف : آيه ۷۶) ؛ پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله به هنگام دعا ، از خودش شروع مى‏نمود و مى‏گفت : رحمت خدا بر ما و بر موسى! اگر شكيبايى مى‏كرد ، بى گمان از هم‏سفر خود ، شگفتى‏ها مى‏ديد ؛ امّا گفت : «اگر از اين پس ، چيزى از تو پرسيدم، ديگر با من همراهى مكن و از جانب من قطعاً معذور خواهى بود»» . نيز ، ر . ك : مسند ابن حنبل : ج ۸ ص ۲۱ ح ۲۱۱۸۴ و ۲۱۱۸۸ .

3.عبد اللّه‏ مى‏گويد : «قَسَمَ النَّبِىُّ صلى اللّه عليه و آله قَسما فَقالَ رَجُلٌ : إنَّ هذِهِ لَقِسمَةٌ ما اُريدَ بِها وَجهُ اللّه‏ِ ؛ فَأخبَرتُ النَّبِىَّ صلى اللّه عليه و آله فَغَضِبَ حَتّى رَأَيتُ الغَضَبَ فى وَجهِهِ ، وَ قالَ : يَرحَمُ اللّه‏ُ موسى لَقَد اُوذِىَ بِأَكثَرَ مِن هذا فَصَبَرَ ؛ پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله مالى را تقسيم كرد. مردى گفت : اين تقسيم ، غير خدايى است . من ، ماجرا را به پيامبر صلى اللّه عليه و آله گفتم . ايشان چنان خشمگين شد كه خشم را در چهره ايشان ديدم . فرمود : خداوند ، موسى را رحمت كند كه بيش از اين ، آزار ديد ؛ ولى شكيبايى كرد!» (صحيح البخارى : ج ۵ ص ۲۳۳۳ ح ۵۹۷۷) .

4.در حديثى ، ابو هريره نقل مى‏كند كه پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله فرمود : «نَحنَ أحَقُّ بِالشَّكِّ مِن إبراهيمَ إذ قالَ : «رَبِّ أَرِنِى كَيْفَ تُحْىِ الْمَوْتَى قَالَ أَوَ لَمْ تُؤْمِن قَالَ بَلَى وَلَـكِن لِّيَطْمَـئِنَّ قَلْبِى» ؛ وَ يَرحَمُ اللّه‏ُ لوطا لَقَد كانَ يَأوِى إلى رُكنٍ شَديدٍ ؛ ما از ابراهيم عليه السلام به شك كردن ، سزاوارتريم ، هنگامى كه گفت : «پروردگارم ! به من نشان بده كه چگونه مردگان را زنده مى‏كنى؟ فرمود : آيا ايمان ندارى؟ گفت : چرا ؛ امّا مى‏خواهم دلم آرام گيرد» . خداوند ، لوط را رحمت كند كه به تكيه‏گاهى استوار پناه مى‏برد [و به آن تكيه مى‏كرد]» (صحيح البخارى : ج ۳ ص ۱۲۳۴ ح ۳۱۹۲) .

  • نام منبع :
    سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد پنجم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    7
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 10474
صفحه از 562
پرینت  ارسال به