337
سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد پنجم

۳۳۷۷.الكافىـ به نقل از يكى از امامان عليهم‏السلام ـ : پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله در دو جامه پنبه‏اى مُحرم شد.

۷ / ۳

چگونگى احرام پيامبر صلى اللّه عليه و آله

۳۳۷۸.الكافىـ به نقل از عبد اللّه‏ بن سنان ـ : امام صادق عليه السلام فرمود : «پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله حج را يادآورى كرد و به تمام كسانى كه اسلام آورده بودند و نامه‏اش به آنان رسيد ، نوشت كه : "پيامبر خدا قصد برگزارى حج دارد و به آنان اطّلاع مى‏دهد تا هر كس توان حج دارد ، حج بگزارد". مردم هم رو آوردند. وقتى در شجره پياده شد ، به مردم دستور داد كه موهاى بغل و عانه را بزدايند و غسل كنند و در لنگ و رواندازى برهنه شوند يا اگر كسى رواندازى ندارد، در لنگ و عمامه‏اى كه بر شانه افكنده، در آيد. پيامبر صلى اللّه عليه و آله هر جا تلبيه گفت، اين گونه گفت :۱ "خدايا! ندايت را پاسخگويم . خدايا! ندايت را پاسخگويم و پاسخ دهنده. همتايى ندارى. اجابت كننده تو هستم ، كه ستايش و نعمت و فرمان‏روايى ، ويژه توست، اى كه بى‏همتايى!".
پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله تعبير «لبّيك ذا المعارج» را زياد به كار مى‏بُرد، و هر وقت به سواره‏اى مى‏رسيد، يا بر بلندى و تپّه‏اى مى‏رفت يا به درّه‏اى سرازير مى‏گشت و نيز در آخر شب و پس از نمازها تلبيه مى‏گفت».

1.ظاهراً اين جمله بر خلاف آنچه در متن عربىِ كافى ، چاپ دار الحديث آمده ، جمله عبد اللّه‏ بن سنان ـ راوى حديث ـ است و نه جمله امام عليه السلام . (م)


سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد پنجم
336

۳۳۷۷.الكافي عن بعضهم عليهم السلام : أحرَمَ رَسولُ اللّهِ صلى اللّه عليه و آله في ثَوبَي كُرسُفٍ۱ .۲

۷ / ۳

صِفَةُ إحرامِهِ

۳۳۷۸.الكافي عن عبد اللّه‏ بن سنان عن الإمام الصادق عليه السلام : ذَكَرَ رَسولُ اللّهِ صلى اللّه عليه و آله الحَجَّ ، فَكَتَبَ إِلى مَن بَلَغَهُ كِتابُهُ مِمَّن دَخَلَ فِي الإِسلامِ أنَّ رَسولَ اللّهِ صلى اللّه عليه و آله يُريدُ الحَجَّ ، يُؤذِنُهُم بِذلِكَ لِيَحُجَّ مَن أطاقَ الحَجَّ ، فَأَقبَلَ النّاسُ . فَلَمّا نَزَلَ الشَّجَرَةَ أمَرَ النّاسَ بِنَتفِ الإِبطِ ، وحَلقِ العَانَةِ ، وَالغُسلِ ، وَالتَّجَرُّدِ فِي إزارٍ ورِداءٍ أو إزارٍ وعِمَامَةٍ ، يَضَعُها عَلى عاتِقِهِ لِمَن لَم يَكُن لَهُ رِداءٌ ، وذَكَرَ أنَّهُ حَيثُ لَبّى قال : «لَبَّيكَ اللّهُمَّ لَبَّيكَ ، لَبَّيكَ لا شَريكَ لَكَ لَبَّيكَ ، إنَّ الحَمدَ وَالنِّعمَةَ لَكَ وَالمُلكَ ، لا شَريكَ لَكَ» .
وكانَ رَسولُ اللّهِ صلى اللّه عليه و آله يُكثِرُ مِن «ذِي المَعارِجِ»۳ ، وكانَ يُلَبّي كُلَّما لَقِيَ راكِبا ، أو عَلا أكَمَةً۴ ، أو هَبَطَ وادِيا ، ومِن آخِرِ اللَّيلِ ، وفي أدبارِ الصَّلَواتِ .۵

1.الكُرسُف : القطن (لسان العرب : ج ۹ ص ۲۷۹ «كرسف») .

2.الكافي : ج ۴ ص ۳۳۹ ح ۱ ، تهذيب الأحكام : ج ۵ ص ۶۶ ح ۲۱۳ ، كتاب من لا يحضره الققيه : ج ۲ ص ۲۴۰ ح ۲۲۹۴ من دون إسناد إلى بعضهم عليهم السلام ، بحار الأنوار : ج ۲۱ ص ۴۰۱ ح ۳۵ .

3.أي يكثر من «لبّيك ذا المعارج ، لبّيك» ؛ وذا المعارج : أي ذا المصاعد ؛ أي معارج الملائكة إلى السماء الدنيا (اُنظر : مجمع البحرين : ج ۲۵ ص ۱۱۸۷ «عرج») .

4.الأكَمَة : تلّ ، وقيل : شرفة كالرابية ، وهو ما اجتمع من الحجارة في مكان واحد ، وربّما غلظ وربّما لم يغلظ (المصباح المنير : ص ۱۸ «أكم») .

5.الكافي : ج ۴ ص ۲۴۹ ح ۷ ، منتقى الجمان : ج ۳ ص ۱۶۳ ، بحار الأنوار : ج ۲۱ ص ۳۹۶ ح ۱۹ و راجع : دعائم الإسلام : ج ۱ ص ۲۹۸ .

  • نام منبع :
    سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد پنجم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    7
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 10105
صفحه از 562
پرینت  ارسال به