303
سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد پنجم

۳۳۱۹.الكافىـ به نقل از محمّد بن احمد بن مطهّر ـ : به امام عسكرى عليه السلام نامه نوشتـ[م] و از روايتى خبر داد[م] كه مى‏گويد : پيامبر صلى اللّه عليه و آله در ماه رمضان و غير آن، شبانه سيزده ركعت مى‏خواند، كه نماز وتر و دو ركعت نافله صبح هم جزو آن بود.
امام عليه السلام نوشت : «خدا دهانش را بشكند ! پيامبر صلى اللّه عليه و آله در بيست شب [اوّل] ماه رمضان، هر شب ، بيست ركعت نماز خواند : هشت ركعت پس از مغرب و دوازده ركعت پس از عشا. نيز در شب نوزدهم و بيست و يكم و بيست و سوم، غسل مى‏كرد و در اين دو شب (شب بيست و يكم و شب بيست و سوم)، سى ركعت نماز [دهه آخر را ]خواند : دوازده ركعت پس از مغرب و هجده ركعت پس از عشا، و در اين دو شب، صد ركعت نماز [اضافه ]خواند : در هر ركعت، فاتحة الكتاب و ده بار [سوره] «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ»، و تا آخر ماه، هر شب، سى ركعت نماز خواند، به گونه‏اى كه بيان كردم».

۳۳۲۰.تهذيب الأحكامـ به نقل از محمّد بن سليمان ، در باره نماز پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله در ماه رمضان ـ : امام رضا عليه السلام فرمود : «چون اوّلين شب ماه رمضان فرا رسيد، پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله نماز مغرب را خواند. سپس چهار ركعتى را كه هر شب پس از مغرب مى‏خواند، خواند و سپس هشت ركعت نماز گزارد. و چون نماز عشا را خواند و نيز دو ركعت پس از آن را كه هر شب، نشسته مى‏خواند، برخاست و دوازده ركعت خواند. سپس وارد خانه‏اش شد.
چون مردم ديدند كه پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله پس از ورود ماه رمضان بر نماز خود افزود، در اين باره پرسيدند. به آنان خبر داد كه : "اين نمازى كه خواندم، به خاطر برترى ماه رمضان بر ماه‏هاى ديگر است".
چون شب شد، پيامبر صلى اللّه عليه و آله ايستاد كه نماز بخواند. مردم، پشت سر او صف بستند. پيامبر صلى اللّه عليه و آله رو به آنان كرد و فرمود : "اى مردم ! اين نماز، نافله است و نافله به جماعت خوانده نمى‏شود. هر يك از شما به تنهايى بخواند و آنچه را خداوند از كتابش به او آموخته، بخواند. بدانيد كه در نافله، جماعت نيست". مردم، پراكنده شدند و هر كدام، جداگانه براى خودشان نماز خواندند.
چون شب نوزدهم ماه رمضان شد، پيامبر صلى اللّه عليه و آله پس از غروب خورشيد، غسل كرد و با غسل، نماز مغرب را خواند. چون نماز مغرب و چهار ركعتى را كه در گذشته هر شب پس از نماز مغرب مى‏خواند، خواند، وارد خانه‏اش شد. چون بلال براى نماز عشا اقامه گفت، پيامبر صلى اللّه عليه و آله بيرون آمد و با مردم نماز خواند. چون نماز پايان يافت، دو ركعت نشسته خواند، همچون هر شب. سپس برخاست و صد ركعت نماز خواند ، و در هر ركعت، فاتحة الكتاب و ده بار [سوره] «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» را مى‏خواند. چون از اين نماز فارغ شد، نمازى را كه هر شب در آخر شب مى‏خواند و نيز نماز وَتر را خواند.
چون شب بيستم ماه رمضان شد، همچون شب‏هاى گذشته ماه رمضان، انجام داد : هشت ركعت، پس از مغرب و دوازده ركعت، پس از عشا.
پس چون شب بيست و يكم شد، هنگام غروب آفتاب، غسل كرد و در آن شب ، مثل شب نوزدهم، نماز خواند. و چون شب بيست و دوم شد، بر نماز خود افزود و هشت ركعت، پس از مغرب و بيست و دو ركعت، پس از عشا نماز خواند.
شب بيست و سوم كه شد، همچون شب نوزدهم و شب بيست و يكم باز غسل كرد، و مانند آن را انجام داد».
گفته‏اند : از امام عليه السلام در باره پنجاه ركعت نماز در ماه رمضان پرسيدند كه : تكليف آن چيست ؟
فرمود : «پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله اين نماز (نافله‏هاى ماه رمضان) را مى‏خواند و پنجاه ركعت را نيز طبق آنچه در غير ماه رمضان مى‏خواند، مى‏خواند و چيزى از آن نمى‏كاست».


سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد پنجم
302

۳۳۱۹.الكافي عن محمّد بن أحمد بن مطهّر : أنَّهُ كَتَبَ إلى أبي مُحَمَّدٍ عليه السلام يُخبِرُهُ بِما جاءَت بِهِ الرِّوايَةُ : أنَّ النَّبِيَّ صلى اللّه عليه و آله كانَ يُصَلّي في شَهرِ رَمَضانَ وغَيرِهِ مِنَ اللَّيلِ ثَلاثَ عَشرَةَ رَكعَةً ، مِنها : الوَترُ ، ورَكعَتا الفَجرِ .
فَكَتَبَ عليه السلام : فَضَّ اللّهُ فاهُ ! صَلّى مِن شَهرِ رَمَضانَ في عِشرينَ لَيلَةً كلَّ لَيلَةٍ عِشرينَ رَكعَةً : ثَمانِيَ بَعدَ المَغرِبِ ، وَاثنَتَي عَشرَةَ بَعدَ العِشاءِ الآخِرَةِ ، وَاغتَسَلَ لَيلَةَ تِسعَ عَشرَةَ ، ولَيلَةَ إحدى وعِشرينَ ، ولَيلَةَ ثَلاثٍ وعِشرينَ ، وصَلّى فيهِما ثَلاثينَ رَكعَةً ؛ اثنَتَي عَشرَةَ بَعدَ المَغرِبِ ، وثَمانِيَ عَشرَةَ بَعدَ عِشاءِ الآخِرَةِ ، وصَلّى فيهِما مِئَةَ رَكعَةٍ ؛ يَقرَأُ في كُلِّ رَكعَةٍ فاتِحَةَ الكِتابِ و«قُل هُوَ اللّهُ أحَدٌ» عَشرَ مَرّاتٍ ، وصَلّى إلى آخِرِ الشَّهرِ كُلَّ لَيلَةٍ ثَلاثينَ رَكعَةً كَما فَسَّرتُ لَكَ .۱

۳۳۲۰.تهذيب الأحكام عن محمّد بن سليمان عن الإمام الرضا عليه السلامـ في صِفَةِ صَلاةِ رَسولِ اللّهِ صلى اللّه عليه و آله في شَهرِ رَمَضانَ ـ : إنَّهُ لَمّا دَخَلَت أوَّلُ لَيلَةٍ مِن شَهرِ رَمَضانَ ، صَلّى رَسولُ اللّهِ صلى اللّه عليه و آله المَغرِبَ ، ثُمَّ صَلّى أربَعَ رَكَعاتٍ الَّتي كانَ يُصَلّيهِنَّ بَعدَ المَغرِبِ في كُلِّ لَيلَةٍ ، ثُمَّ صَلّى ثَمانِيَ رَكَعاتٍ ، فَلَمّا صَلَّى العِشاءَ الآخِرَةَ وصَلَّى الرَّكعَتَينِ اللَّتَينِ كانَ يُصَلّيهِما بَعدَ العِشاءِ الآخِرَةِ وهُوَ جالِسٌ في كُلِّ لَيلَةٍ ، قامَ فَصَلَّى اثنَتَي عَشرَةَ رَكعَةً ، ثُمَّ دَخَلَ بَيتَهُ .
فَلَمّا رَأى ذلِكَ النّاسُ ونَظَروا إلى رَسولِ اللّهِ صلى اللّه عليه و آله وقَد زادَ فِي الصَّلاةِ حينَ دَخَلَ شَهرُ رَمَضانَ ، سَأَلوهُ عَن ذلِكَ ، فَأَخبَرَهُم أنَّ هذِهِ الصَّلاةَ صَلَّيتُها لِفَضلِ شَهرِ رَمَضانَ عَلَى الشُّهورِ .
فَلَمّا كانَ مِنَ اللَّيلِ قامَ يُصَلّي فَاصطَفَّ النّاسُ خَلفَهُ ، فَانصَرَفَ إلَيهِم فَقالَ : أيُّهَا النّاسُ ! إنَّ هذِهِ الصَّلاةَ نافِلَةٌ ولَن يُجتَمَعَ لِلنّافِلَةِ ، وَليُصَلِّ كُلُّ رَجُلٍ مِنكُم وَحدَهُ ، وَليَقُل ما عَلَّمَهُ اللّهُ مِن كِتابهِ ، وَاعلَموا أن لا جَماعَةَ في نافِلَةٍ . فَافتَرَقَ النّاسُ فَصَلّى كُلُّ واحِدٍ مِنهُم عَلى حِيالِهِ لِنَفسِهِ .
فَلَمّا كانَ لَيلَةُ تِسعَ عَشرَةَ مِن شَهرِ رَمَضانَ اغتَسَلَ حينَ غابَتِ الشَّمسُ وصَلَّى المَغرِبَ بِغُسلٍ ، فَلَمّا صَلَّى المَغرِبَ وصَلّى أربَعَ رَكَعاتٍ الَّتي كانَ يُصَلّيها فيما مَضى في كُلِّ لَيلَةٍ بَعدَ المَغرِبِ دَخَلَ إلى بَيتِهِ ، فَلَمّا أقامَ بِلالٌ لِصَلاةِ العِشاءِ الآخِرَةِ خَرَجَ النَّبِيُّ صلى اللّه عليه و آله فَصَلّى بِالنّاسِ ، فَلَمَّا انفَتَلَ صَلَّى الرَّكعَتَينِ وهُوَ جالِسٌ كَما كانَ يُصَلّي كُلَّ لَيلَةٍ ، ثُمَّ قامَ فَصَلّى مِئَةَ رَكعَةٍ ، يَقرَأُ في كُلِّ رَكعَةٍ فاتِحَةَ الكِتابِ و«قُل هُوَ اللّهُ أحدٌ» عَشرَ مَرّاتٍ ، فَلَمّا فَرَغَ مِن ذلِكَ صَلّى صَلاتَهُ الَّتي كانَ يُصَلّي كُلَّ لَيلَةٍ في آخِرِ اللَّيلِ وأَوتَرَ .
فَلَمّا كانَ لَيلَةُ عِشرينَ مِن شَهرِ رَمَضانَ فَعَلَ كَما كانَ يَفعَلُ قَبلَ ذلِكَ مِنَ اللَّيالي في شَهرِ رَمَضانَ : ثَمانِيَ رَكَعاتٍ بَعدَ المَغرِبِ ، وَاثنَتَي عَشرَةَ رَكعَةً بَعدَ العِشاءِ الآخِرَةِ .
فَلَمّا كانَت لَيلَةُ إحدى وعِشرينَ اغتَسَلَ حينَ غابَتِ الشَّمسُ وصَلّى فيها مِثلَ ما فَعَلَ في لَيلَةِ تِسعَ عَشرَةَ .
فَلَمّا كانَ في لَيلَةِ اثنَتَينِ وعِشرينَ زادَ في صَلاتِهِ فَصَلّى ثَمانِيَ رَكَعاتٍ بَعدَ المَغرِبِ وَاثنَتَينِ وعِشرينَ رَكعَةً بَعدَ العِشاءِ الآخِرَةِ .
فَلَمّا كانَت لَيلَةُ ثَلاثٍ وعِشرينَ اغتَسَلَ أيضا كَمَا اغتَسَلَ في لَيلَةِ تِسعَ عَشرَةَ ، وكَمَا اغتَسَلَ في لَيلَةِ إحدى وعِشرينَ ، ثُمَّ فَعَلَ مِثلَ ذلِكَ .
قالوا : فَسَأَلوهُ عَن صَلاةِ الخَمسينَ ما حالُها في شَهرِ رَمَضانَ ؟ فَقالَ : كانَ رَسولُ اللّهِ صلى اللّه عليه و آله يُصَلّي هذِهِ الصَّلاةَ ، ويُصَلّي صَلاةَ الخَمسينَ عَلى ما كانَ يُصَلّي في غَيرِ شَهرِ رَمَضانَ ولا يَنقُصُ مِنها شَيئا۲ .۳

1.الكافي : ج ۴ ص ۱۵۵ ح ۶ ، تهذيب الأحكام : ج ۳ ص ۶۸ ح ۲۲۲ ، الإقبال : ج ۱ ص ۴۹ نحوه ، وسائل الشيعة : ج ۵ ص ۱۸۴ ح ۱۰۰۴۷ و راجع : الأمالي للصدوق : ص ۷۴۶ ح ۱۰۰۶ .

2.تهذيب الأحكام : ج ۳ ص ۶۴ ح ۲۱۷ ، الإقبال : ج ۱ ص ۵۰ ، وسائل الشيعة : ج ۵ ص ۱۸۱ ح ۱۰۰۴۳ .

3.قال محمّد بن سلمان : «إن عدّة من أصحابنا اجتمعوا على هذا الحديث ، منهم : يونس بن عبدالرحمن عن عبداللّه‏ بن سنان عن أبي عبداللّه‏ عليه السلام وصباح الحذّاء عن إسحاق بن عمّار عن أبي الحسن عليه السلام وسماعة بن مهران عن أبي عبداللّه‏ عليه السلام» (تهذيب الأحكام : ج ۳ ص ۶۴ ح ۲۱۷) .

  • نام منبع :
    سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد پنجم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    7
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 11101
صفحه از 562
پرینت  ارسال به