براى ذيل حديث ۱ نيز ارائه داد و چنين گفت كه پيامبر صلى اللّه عليه و آله در اواخر عمر، چندان بر روزه ماه شعبان افزوده كه گويى آن را به ماه رمضان متّصل كرده است. احاديث فراوانى، وصل كردن روزه اين دو ماه را از سوى پيامبر صلى اللّه عليه و آله تأييد مىكنند .۲روايت دعائم الإسلام ،۳ مؤيّد ديگرى براى پذيرش وصل كردن روزه دو ماه شعبان و رمضان است. اين روايت مىگويد : گاه پيامبر اكرم صلى اللّه عليه و آله به روزه شعبان و رمضان بسنده نمىكرد و رجب را نيز مىافزود و سه ماه پياپى را روزه مىگرفت.
يك اشكال و پاسخ آن
برخى احاديث، نهى مشهور پيامبر صلى اللّه عليه و آله از روزه وصال را گزارش كردهاند. ناسازگارىِ اين احاديث، با آنچه در باره وصل كردن روزه شعبان و رمضان از سوى پيامبر صلى اللّه عليه و آله روايت شده ، با اين سؤال مطرح مىگردد كه : چگونه پيامبر صلى اللّه عليه و آله خود ، روزه دو ماه شعبان و رمضان را به هم وصل مىكند و سپس مردم را از روزه وصال ، نهى مىنمايد ؟
دست كم ، دو پاسخ مىتوان به اين اشكال داد: نخست ، اين كه روزه وصال را به معناى روزه داشتن دو روز پياپى بدون افطار كردن در پايان روز اوّل بدانيم. در اين صورت ، نهى پيامبر صلى اللّه عليه و آله از روزه وصال، نهى از روزهاى است كه اين چنين طولانى مىشود و ارتباطى با وصل كردن روزه ماه شعبان به رمضان ندارد. چند حديث ، اين معنا را تبيين كردهاند ،۴ از جمله حديث امام صادق عليه السلام كه در تبيين اين معنا مىفرمايد :
1.ر . ك : ص ۲۹۰ ح ۳۳۱۰ .
2.ر . ك : وسائل الشيعة : ج ۱۰ ص ۴۸۹ باب «استحباب صلة صوم شعبان بصوم شهر رمضان مع الإفطار ليلا لا بدونه» .
3.دعائم الإسلام : ج ۱ ص ۲۸۴ ، بحار الأنوار : ج ۹۴ ص ۸۰ .
4.ر . ك : الكافى : ج ۴ ص ۹۵ باب «صوم الوصال و صوم الدهر» و ص ۹۲ ح ۵ ، كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۲ ص ۱۷۲ ح ۲۰۴۷ ، منتهى المطلب : ج ۹ ص ۳۷۷ .