291
سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد پنجم

۳۳۰۹.سنن الدارمىـ به نقل از اُمّ سلمه ـ : نديدم كه پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله همه يك ماه را روزه بگيرد، جز شعبان را. ايشان آن را به رمضان وصل مى‏كرد تا دو ماهِ پى در پى ، روزه گرفته باشد، و گاه يك ماه را چندان روزه مى‏گرفت كه مى‏گفتيم : ديگر افطار نمى‏كند! و گاه چنان افطار مى‏كرد كه مى‏گفتيم : ديگر روزه نمى‏گيرد!

۳۳۱۰.امام على عليه السلام : هنگامى كه ماه شعبان فرا مى‏رسيد، پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله سه روز از اوّل آن و سه روز از وسط آن و سه روز از آخر آن را روزه مى‏گرفت و چون ماه رمضان فرا مى‏رسيد، دو روز پيش از آن را افطار مى‏كرد و سپس روزه مى‏گرفت.

۳۳۱۱.امام باقر عليه السلام : پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله ماه شعبان و رمضان را روزه مى‏گرفت و آن دو را به هم وصل مى‏كرد؛ ولى مردم را از وصل كردن آن دو به هم، باز مى‏داشت و مى‏فرمود : «آن دو، ماه‏هاى خدايند و هر دو ، كفّاره پيش و پس از خود هستند» .

ر . ك : ص ۲۶۱ (روزه پيامبر صلى اللّه عليه و آله در شعبان) .


سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد پنجم
290

۳۳۰۹.سنن الدارمي عن اُمّ سلمة قالت : ما رَأَيتُ رَسولَ اللّهِ صلى اللّه عليه و آله صامَ شَهرا تامّا إلاّ شَعبانَ ، فَإِنَّهُ كانَ يَصِلُهُ بِرَمَضانَ لِيَكونا شَهرَينِ مُتَتابِعَينِ ، وكانَ يَصومُ مِنَ الشَّهرِ حَتّى نَقولَ : لا يُفطِرُ ، ويُفطِرُ حَتّى نَقولَ : لا يَصومُ .۱

۳۳۱۰.الإمام عليّ عليه السلام : كانَ رَسولُ اللّهِ صلى اللّه عليه و آله إذا دَخَلَ شَهرُ شَعبانَ يَصومُهُ في أوَّلِهِ ثَلاثا ، وفي وَسَطِهِ ثَلاثا ، وفي آخِرِهِ ثَلاثا . وإذا دَخَلَ شَهرُ رَمَضانَ يُفطِرُ قَبلَهُ بِيَومَينِ ، ثُمَّ يَصومُ .۲

۳۳۱۱.الإمام الباقر عليه السلام : كانَ رَسولُ اللّهِ صلى اللّه عليه و آله يَصومُ شَعبانَ وشَهرَ رَمَضانَ ويَصِلُهُما ، ويَنهَى النّاسَ أن يَصِلوهُما۳ . وكانَ يَقولُ : هُما شَهرا اللّهِ ، وهُما كَفّارَةٌ لِما قَبلَهُما وما بَعدَهُما .۴

راجع : ص ۲۶۰ (صيامه في شعبان) .

1.سنن الدارمي : ج ۱ ص ۴۴۳ ح ۱۶۹۰ ، المعجم الكبير : ج ۲۳ ص ۲۵۶ ح ۵۲۸ ، المنتخب من مسند عبد بن حميد : ص ۴۴۴ ح ۱۵۳۸ ، سنن أبيداود : ج ۲ ص ۳۰۰ ح ۲۳۳۶ ، السنن الكبرى : ج ۴ ص ۳۵۴ ح ۷۹۶۶ وفيهما صدره إلى «يصله برمضان» نحوه ، كنز العمّال : ج ۸ ص ۳۰۰ ح ۲۳۳۶ و راجع : دعائم الإسلام : ج ۱ ص ۲۸۵ .

2.عيون أخبار الرضا عليه السلام : ج ۲ ص ۷۱ ح ۳۳۰ عن موسى بن جعفر العلوي ودارم بن قبيصة عن الإمام الرضا عن آبائه عليهم السلام ، بحار الأنوار : ج ۹۷ ص ۷۲ ح ۱۸ .

3.قال المحقّق الخونساري : «قوله عليه السلام : "ينهى الناس أن يصلوهما" على الإنكار والحكاية لاعلى الإخبار ، كأنّه يقول : يصلهما وينهى الناس أن يصلوهما ، فمن شاء وصل ومن شاء فصل . ويمكن أيضا قراءة الناس بالرفع ؛ أي لم يكن النبيّ صلى اللّه عليه و آله ينهى عن ذلك بل الناس ينهون عنه ، ويحتمل أن يكون ينهى من باب الإفعال بمعنى الإعلام والإبلاغ . والحمل على التقيّة أيضا ممكن» (مشارق الشموس : ج ۲ ص ۴۵۴) . وفي الحدائق الناظرة : «الظاهر أنّ المراد بها النهي عن الوصال الذي أنّه محرّم» (ج ۱۳ ص ۳۸۵) .

4.الكافي : ج ۴ ص ۹۲ ح ۴ ، تهذيب الأحكام : ج ۴ ص ۳۰۷ ح ۹۲۶ ، كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۲ ص ۹۳ ح ۱۸۲۶ ، مصباح المتهجّد : ص ۸۲۶ كلّها عن عمرو بن خالد ، الإقبال : ج ۳ ص ۲۹۱ ، بحار الأنوار : ج ۹۷ ص ۷۶ ح ۳۰ .

  • نام منبع :
    سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد پنجم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    7
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 10400
صفحه از 562
پرینت  ارسال به