277
سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد پنجم

۳۲۸۴.المقنعة : پيامبر صلى اللّه عليه و آله با خرما افطار مى‏كرد و چون شكر مى‏يافت، با آن افطار مى‏كرد.

۳۲۸۵.المعجم الأوسطـ به نقل از اَنَس ـ : پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله هنگامى كه روزه بود، با شير افطار مى‏كرد و من كاسه شيرى برايش آوردم و پهلويش نهادم و پيامبر صلى اللّه عليه و آله در همان حال نماز ، روى آن را پوشاند.

۳۲۸۶.مكارم الأخلاقـ به نقل از اَنَس ـ : پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله نوشيدنى‏اى داشت كه با آن افطار مى‏كرد و نوشيدنى‏اى نيز براى سحر داشت و گاه [آن دو] يكى بود، و گاه شير بود و گاه نوشيدنى‏اش، نان خُرد شده در آب بود.

۳۲۸۷.تاريخ دمشقـ به نقل از اَنَس ـ : پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله دوست داشت كه چون افطار مى‏كند، با شير افطار كند.

۳۲۸۸.امام صادق عليه السلام : پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله شامگاه يك پنجشنبه براى افطار، در مسجد قُبا بود. فرمود : «آيا نوشيدنى‏اى هست ؟» . اوس بن خَوَلى انصارى ، قدحى شيرِ آميخته با عسل براى ايشان آورد. پيامبر صلى اللّه عليه و آله چون آن را به دهانش گذاشت، كنارش برد و فرمود : «اين ، دو نوشيدنى است كه با يكى از آنها از ديگرى بى‏نيازى حاصل مى‏شود. من اين را نمى‏آشامم ؛ ولى تحريمش هم نمى‏كنم؛ بلكه براى خدا فروتنى مى‏نمايم ؛ زيرا هر كه براى خدا فروتنى كند ، خداوند ، او را بالا مى‏برد، و هر كه بزرگى و فخر بفروشد ، خداوند ، او را پست مى‏گرداند، و هر كه در گذران زندگى‏اش ميانه‏روى كند ، خداوند ، روزى‏اش مى‏بخشد، و هر كه ريخت و پاش كند ، خداوند [از روزى ]محرومش مى‏سازد، و هر كه بسيار به ياد مرگ باشد، خداوند ، او را دوست مى‏دارد» .


سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد پنجم
276

۳۲۸۴.المقنعة : إنَّ النَّبِيَّ صلى اللّه عليه و آله كانَ يُفطِرُ عَلَى التَّمرِ ، وكانَ إذا وَجَدَ السُّكَّرَ أفطَرَ عَلَيهِ .۱

۳۲۸۵.المعجم الأوسط عن أنس : كانَ رَسولُ اللّهِ صلى اللّه عليه و آله يُفطِرُ إذا كانَ صائِما عَلَى اللَّبَنِ ، وجِئتُهُ بِقَدَحٍ مِن لَبَنٍ ، فَوَضَعتُهُ إلى جانِبِهِ ، فَغَطّى عَلَيهِ وهُوَ يُصَلّي .۲

۳۲۸۶.مكارم الأخلاق عن أنس : كانَت لِرَسولِ اللّهِ صلى اللّه عليه و آله شَربَةٌ يُفطِرُ عَلَيها وشَربَةٌ لِلسَّحَرِ . ورُبَّما كانَت واحِدَةً ، ورُبَّما كانَت لَبَنا ، ورُبَّما كانَتِ الشَّربَةُ خُبزا يُماثُ۳ .۴

۳۲۸۷.تاريخ دمشق عن أنس : كانَ رَسولُ اللّهِ صلى اللّه عليه و آله يَستَحِبُّ إذا أفطَرَ أن يُفطِرَ عَلى لَبَنٍ .۵

۳۲۸۸.الإمام الصادق عليه السلام : أفطَرَ رَسولُ اللّهِ صلى اللّه عليه و آله عَشِيَّةَ خَميسٍ في مَسجِدِ قُبا ، فَقالَ : هَل مِن شَرابٍ ؟ فَأَتاهُ أوسُ بنُ خَوَلِيٍّ الأَنصارِيُّ بِعُسٍّ مَخيضٍ بِعَسَلٍ۶ ، فَلَمّا وَضَعَهُ عَلى فيهِ نَحّاهُ ، ثُمَّ قالَ :
شَرابانِ يُكتَفى بِأَحَدِهِما مِن صاحِبِهِ ، لا أشرَبُهُ ولا اُحَرِّمُهُ ، ولكِن أتَواضَعُ للّه‏ِِ ، فَإِنَّ مَن تَواضَعَ للّه‏ِِ رَفَعَهُ اللّهُ ، ومَن تَكَبَّرَ خَفَضَهُ اللّهُ ، ومَنِ اقتَصَدَ في مَعيشَتِهِ رَزَقَهُ اللّهُ، ومَن بَذَّرَ حَرَمَهُ اللّهُ ، ومَن أكثَرَ ذِكرَ المَوتِ أحَبَّهُ اللّهُ .۷

1.المقنعة : ص ۳۱۷ ، مكارم الأخلاق : ج ۱ ص ۶۹ ح ۸۵ ، بحار الأنوار : ج ۱۶ ص ۲۴۲ .

2.المعجم الأوسط : ج ۲ ص ۲۴ ح ۱۱۰۹ ، تاريخ دمشق : ج ۳۶ ص ۱۱۹ ، كنز العمّال : ج ۸ ص ۶۱۴ ح ۲۴۳۹۹ .

3.مَاثَ الشيءُ : أي ذاب في الماء (المصباح المنير : ص ۵۸۴ «ماث») .

4.مكارم الأخلاق : ج ۱ ص ۷۸ ح ۱۲۲ ، بحار الأنوار : ج ۱۶ ص ۲۴۷ .

5.تاريخ دمشق : ج ۸ ص ۲۲۶ ح ۲۱۷۱ ، كنز العمّال : ج ۷ ص ۸۴ ح ۱۸۰۷۶ نقلاً عن سنن الدارقطني .

6.قال المولى المازندراني : «قوله : "بعسّ مخيضٍ بعسل" أي ممزوج . والعُسّ ـ بالضمّ ـ : القدح الكبير ، والمخيض : فعيل بمعنى مفعول ؛ من مخضت اللبن مخضا إذا استخرجت زبده بوضع الماء فيه وتحريكه» (شرح اُصول الكافي : ج ۸ ص ۳۵۵) .

7.الكافي : ج ۲ ص ۱۲۲ ح ۳ ، الزهد للحسين بن سعيد : ص ۱۲۴ ح ۱۵۱ كلاهما عن عبدالرحمن بن الحجّاج ، تحف العقول : ص ۴۶ ، دعائم‏الإسلام : ج ۲ ص ۱۱۶ ح ۳۸۵ كلاهما من دون إسناد إلى الإمام الصادق عليه السلام نحوه ، منتقى الجمان : ج ۲ ص ۴۷۱ ، بحار الأنوار : ج ۷۵ ص ۱۲۶ ح ۲۵ و راجع : المحاسن : ج ۲ ص ۱۷۷ ح ۱۵۰۰ .

  • نام منبع :
    سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد پنجم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    7
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 11122
صفحه از 562
پرینت  ارسال به