253
سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد پنجم

۳۲۳۶.المستدرك على الصحيحينـ به نقل از يعلى بن مملك ـ : از اُمّ سلمه در باره قرائت پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله و نماز شبش پرسيدم . گفت : شما را با نماز او چه كار ؟ پيامبر صلى اللّه عليه و آله نماز مى‏خواند و سپس به اندازه نمازش مى‏خوابيد. آن گاه [بر مى‏خاست و] به اندازه خوابش نماز مى‏خواند. آن گاه به اندازه نمازش، مى‏خوابيد تا صبح شود.
اُمّ سلمه قرائت پيامبر صلى اللّه عليه و آله را نيز توصيف كرد. از حكايت او پيدا بود كه قرائت پيامبر صلى اللّه عليه و آله شمرده و واضح بوده است.

۳ / ۷

گوناگون

۳۲۳۷.الكافىـ به نقل از ابان بن تغلب ـ : به امام صادق عليه السلام گفتم : پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله چه هنگام، نماز وَتر (ركعت‏هاى سه‏گانه آخر نماز شب) را به جا مى‏آورد ؟ فرمود : «[فاصله‏اش تا صبح ]مانند فاصله غروب خورشيد تا نماز مغرب بود» .

۳۲۳۸.امام على عليه السلام : پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله در همه شب، ركعات پايان نماز شب را مى‏خواند: در اوّل و وسط و آخر شب و ركعت آخرش به پايان شب مى‏كشيد.

۳۲۳۹.صحيح مسلمـ به نقل از عايشه ، در پاسخ سؤال اسود بن يزيد در باره نماز پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله ـ : آغاز شب مى‏خوابيد و آخرش را زنده‏دارى مى‏كرد. سپس اگر نيازى به همسرش داشت، نيازش را برآورده مى‏كرد و سپس مى‏خوابيد و به هنگام اذان نخست، بر مى‏جست۱ و آب بر خود مى‏ريخت۲ و اگر جُنُب نبود، وضو مى‏گرفت و آن گاه دو ركعت نماز مى‏خواند.

1.اسود بن يزيد در اين قسمت از روايت مى‏گويد : «به خدا سوگند ، عايشه گفت : بر مى‏جست و نگفت : بر مى‏خاست» و اين ، شدّت اشتياق پيامبر صلى اللّه عليه و آله را به نماز شب ، نشان مى‏دهد . (م)

2.اسود بن يزيد در اين قسمت از روايت مى‏گويد : «به خدا سوگند ، عايشه نگفت : غسل مى‏كرد ، و من مى‏دانم كه چه مى‏خواست بگويد» .


سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد پنجم
252

۳۲۳۶.المستدرك على الصحيحين عن يعلى بن مملك : إنَّهُ سَأَلَ اُمَّ سَلَمَةَ عَن قِراءَةِ رَسولِ اللّهِ صلى اللّه عليه و آله وصَلاتِهِ بِاللَّيلِ ، فَقالَت : وما لَكُم وصَلاتهُ ؟ كانَ يُصَلّي ، ثُمَّ يَنامُ قَدرَ ما صَلّى ، ثُمَّ يُصَلّي بِقَدرِ ما نامَ ، ثُمَّ يَنامُ قَدرَ ما صَلّى حَتّى يُصبِحَ . ونَعَتَت لَهُ قِراءَتَهُ ، فَإِذا هِيَ تَنعَتُ قِراءَةً مُفَسَّرَةً حَرفا حَرفا .۱

۳ / ۷

النَّوادِرُ

۳۲۳۷.الكافي عن أبان بن تغلب : قُلتُ لِأَبي عَبدِ اللّهِ عليه السلام : أيَّةُ ساعَةٍ كانَ رَسولُ اللّهِ صلى اللّه عليه و آله يوتِرُ ؟ فَقالَ : عَلى مِثلِ مَغيبِ الشَّمسِ۲ إلى صَلاةِ المَغرِبِ .۳

۳۲۳۸.الإمام عليّ عليه السلام : مِن كُلِّ اللَّيلِ أوتَرَ رَسولُ اللّهِ صلى اللّه عليه و آله ؛ مِن أوَّلِهِ وأَوسَطِهِ وآخِرِهِ . وَانتَهى وَترُهُ إلى آخِرِهِ .۴

۳۲۳۹.صحيح مسلم عن عائشةـ لَمّا سَأَلَهَا الأَسوَدُ بنُ يَزيدَ عَن صَلاةِ رَسولِ اللّهِ صلى اللّه عليه و آله ـ : كانَ يَنامُ أوَّلَ اللَّيلِ ويُحيي آخِرَهُ ، ثُمَّ إن كانَت لَهُ حاجَةٌ إلى أهلِهِ قَضى حاجَتَهُ ، ثُمَّ يَنامُ . فَإِذا كانَ عِندَ النِّداءِ الأَوَّلِ ، قالَت : وَثَبَ ـ ولا وَاللّهِ ما قالَت : قامَ ـ فَأَفاضَ عَلَيهِ الماءَ ـ ولا وَاللّهِ ما قالَت : اِغتَسَلَ ، وأَنا أعلَمُ ما تُريدُ ـ وإن لَم يَكُن جُنُبا تَوَضَّأَ وُضوءَ الرَّجُلِ لِلصَّلاةِ ، ثُمَّ صَلَّى الرَّكعَتَينِ .۵

1.المستدرك على الصحيحين : ج ۱ ص ۴۵۳ ح ۱۱۶۵ ، سنن أبي داود : ج ۲ ص ۷۴ ح ۱۴۶۶ ، سنن النسائي : ج ۳ ص ۲۱۴ ، صحيح ابن خزيمة : ج ۲ ص ۱۸۸ ح ۱۱۵۸ كلّها نحوه ، السنن الكبرى : ج ۳ ص ۱۹ ح ۴۷۱۳ .

2.قال العلاّمة المجلسي قدس سره : «قوله عليه السلام : "على مثل مغيب الشمس" أي كان صلى اللّه عليه و آله يوقع الوتر في زمان متّصل بالفجر يكون مقداره مقدار ما بين مغيب الشمس إلى ابتداء الغروب أي ذهاب الحمرة المشرقية ، فيؤيّد المشهور في وقت المغرب ، أو إلى الفراغ من صلاة المغرب ، وعلى التقديرين هو قريب ممّا بين الفجرين» (مرآة العقول : ج ۱۵ ص ۴۱۱) .

3.الكافي : ج ۳ ص ۴۴۸ ح ۲۴ ، وسائل الشيعة : ج ۳ ص ۱۲۷ ح ۴۸۲۹ .

4.مسند ابن حنبل : ج ۱ ص ۲۸۹ ح ۱۱۵۲ ، صحيح ابن خزيمة : ج ۲ ص ۱۴۴ ح ۱۰۸۰ ، مسند الطيالسي : ص ۱۸ ح ۱۱۵ كلّها عن عاصم بن ضمرة ، السنن الكبرى : ج ۳ ص ۵۱ ح ۴۸۳۵ عن عائشة ، المصنّف لابن أبي شيبة : ج ۲ ص ۱۸۸ ح ۱۷ عن أبي مسعود و في الثلاثة الأخيرة «إلى السحر» بدل «إلى آخره» نحوه ، كنز العمّال : ج ۸ ص ۷۰ ح ۲۱۹۲۲ .

5.صحيح مسلم : ج ۱ ص ۵۱۰ ح ۱۲۹ ، سنن النسائي : ج ۳ ص ۲۳۰ ، مسند ابن حنبل : ج ۹ ص ۴۰۰ ح ۲۴۷۶۰ ، السنن الكبرى : ج ۱ ص ۳۱۱ ح ۹۷۵ ، مسند أبي يعلى : ج ۴ ص ۳۹۸ ح ۴۷۷۵ كلّها نحوه ، كنز العمّال : ج ۷ ص ۱۸۱ ح ۱۸۵۸۶ .

  • نام منبع :
    سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد پنجم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    7
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 10148
صفحه از 562
پرینت  ارسال به