229
سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد پنجم

۳۲۰۷.صحيح مسلمـ به نقل از عبد اللّه‏ بن شقيق ـ : از عايشه در باره نماز شبانه پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله پرسيدم . گفت : گاه ، شبى طولانى را ايستاده نماز مى‏خواند و گاه ، شبى طولانى را نشسته نماز مى‏خواند، و چون ايستاده نماز مى‏خواند، ركوع هم ايستاده به جا مى‏آورد و چون نشسته مى‏خواند، ركوع را هم نشسته انجام مى‏داد .

۳۲۰۸.الأمالى، طوسىـ به نقل از عمرو بن عبد اللّه‏ بن هند جملى ـ : چون فاطمه دختر على بن ابى طالب عليه السلام ، سختكوشىِ پسر برادرش على بن الحسين (زين العابدين عليه السلام ) را در عبادت ديد، نزد جابر بن عبد اللّه‏ بن عمرو بن حزام انصارى آمد و به او گفت : اى صحابى پيامبر خدا ! ما بر شما حقوقى داريم و از حقّ ما بر شما اين است كه هر گاه شما يكى از ما را ديديد كه با سختكوشى، خود را نابود مى‏كند، خدا را به او ياد آوريد و از او بخواهيد جانش را حفظ كند. اين، على بن الحسين ، باقى مانده از پدرش حسين است كه از سختكوشى در عبادت، بينى‏اش ترك برداشته و پيشانى و زانوان و دو كف دستش پينه بسته است.
جابر بن عبد اللّه‏ به درِ خانه على بن الحسين عليه السلام رفت و بر كنارِ در، ابو جعفر (امام باقر عليه السلام ) را در ميان جمعى از نوجوانان بنى هاشم ديد كه در آن جا گرد آمده بودند. جابر در حالى كه به آن سو مى‏رفت، بدو نگريست و گفت : اين راه رفتن و خوى پيامبر خداست. اى نوجوان ! تو كيستى ؟
فرمود : من ، محمّد بن على بن الحسين (باقر) هستم.
جابر بن عبد اللّه‏ گريست و آن گاه گفت : به خدا، تو به حق، شكافنده علم هستى. نزديك من آى، پدرم و مادرم فداى تو باد !
او نزديك وى رفت. جابر ، جامه او را گشود و دستش را بر سينه او گذاشت و آن را بوسيد و چهره‏اش را بر دست و چهره او نهاد و به او گفت : سلامِ نيايَت، پيامبر خدا ، را به تو مى‏رسانم. ايشان به من فرمان داد كه سلامش را به تو برسانم و اين كارها را بكنم. پيامبر صلى اللّه عليه و آله به من فرمود : «باشد كه تو آن قدر زندگى كنى و باقى باشى تا فرزندى از فرزندان مرا ديدار كنى كه نامش محمّد است و علم را به كمال مى‏شكافد». پيامبر به من فرمود : «تو آن قدر زنده مى‏مانى كه نابينا مى‏شوى و سپس نور به ديدگانت باز مى‏گردد».
[امام باقر عليه السلام مى‏فرمايد :] او سپس به من گفت : برايم اجازه بگير تا بر پدرت درآيم .
امام باقر عليه السلام بر پدرش وارد شد و او را آگاه كرد و فرمود : پيرمردى بر درِ خانه است كه با من چنين و چنان كرد.
[زين العابدين عليه السلام ] فرمود : «فرزندم ! او جابر بن عبد اللّه‏ است» و سپس فرمود :«آيا او از ميان كودكانِ خويشانت، تنها به تو چنين گفت و با تو چنين كرد ؟».
[باقر عليه السلام ] گفت : آرى.
[امام زين العابدين عليه السلام ] فرمود : «ما از آنِ خداييم. او قصد سويى به تو نكرده است ؛ امّا [به سبب شناساندن ارج تو] در [ريخته شدن] خون تو كوشيده است».
امام زين العابدين عليه السلام به جابر اجازه داد. او وارد شد و امام عليه السلام را در محرابش ديد كه عبادت، او را فرسوده است. امام عليه السلام برخاست و با گرمى از حال او پرسيد و او را در كنار خود نشاند. جابر به ايشان روى كرد و گفت : اى فرزند پيامبر خدا ! آيا نمى‏دانيد كه خداوند، بهشت را براى شما و دوستداران شما آفريده و آتش را براى بدخواهان و دشمنان شما خلق كرده است ؟! پس ، اين همه تلاش كه خود را بِدان ملزم كرده‏اى، چيست ؟
امام زين العابدين عليه السلام به او فرمود : «اى صحابى پيامبر خدا ! آيا نمى‏دانى كه خداوند، گناهان گذشته و آينده جدّم پيامبر خدا را بخشوده بود ؛ ولى ايشان ـ كه پدر و مادرم فدايش باد ـ سختكوشى در راه خدا را كنار ننهاد و همچنان عبادت مى‏كرد تا آن كه ساق و كف پاهايش ورم كرد ؟ به ايشان صلى اللّه عليه و آله گفته شد : آيا چنين مى‏كنى ، حال آن كه خداوند، گناهان گذشته و آينده‏ات را بخشوده است ؟ پيامبر صلى اللّه عليه و آله پاسخ فرمود : "آيا بنده‏اى شكرگزار نباشم ؟!"».
چون جابر به امام زين العابدين عليه السلام نگريست و ديد كه سخنش در منصرف كردن ايشان از سختكوشى و اعمال طاقت‏فرسا و راضى كردن ايشان به ميانه‏روى سودى ندارد، به ايشان گفت : اى فرزند پيامبر خدا ! خود را حفظ كن ، كه تو از خاندانى هستى كه در پرتو وجود آنها بلا دفع مى‏شود و سختى [و مشقّت] برطرف مى‏گردد و از آسمان با ايشان ، باران طلب مى‏شود.
امام عليه السلام فرمود : «اى جابر ! من همچنان بر شيوه پدر و جدّ خود خواهم بود و آن دو ـ كه درودهاى خدا بر آنان باد ـ را الگوى خود مى‏دانم تا ديدارشان كنم».
جابر، روى به حاضران كرد و گفت : به خدا سوگند، من در ميان فرزندان پيامبران، همچون على بن الحسين (زين العابدين) نديده‏ام، مگر يوسف بن يعقوب را. به خدا سوگند، ذريّه على بن الحسين ، از ذريّه يوسف بن يعقوب برترند. از آنهاست كسى كه زمين را از داد مى‏آكَند، آن گونه كه از ستم ، آكنده شده است.


سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد پنجم
228

۳۲۰۷.صحيح مسلم عن عبداللّه‏ بن شقيق : سَأَلتُ عائِشَةَ عَن صَلاةِ رَسولِ اللّهِ صلى اللّه عليه و آله بِاللَّيلِ ؟ فَقالَت : كانَ يُصَلّي لَيلاً طَويلاً قائِما ، ولَيلاً طَويلاً قاعِدا ، وكانَ إذا قَرَأَ قائِما رَكَعَ قائِما ، وإذا قَرَأَ قاعِدا رَكَعَ قاعِدا .۱

۳۲۰۸.الأمالي للطوسي عن عمرو بن عبداللّه‏ بن هند الجملي ، عن الإمام الباقر عليه السلام : إنَّ فاطِمَةَ بِنتَ عَلِيِّ بنِ أبي طالِبٍ لَمّا نَظَرَت إلى ما يَفعَلُ ابنُ أخيها عَلِيُّ بنُ الحُسَينِ عليه السلام بِنَفسِهِ مِنَ الدَّأبِ فِي العِبادَةِ ، أتَت جابِرَ بنَ عَبدِ اللّهِ بنِ عَمرِو بنِ حِزامٍ الأَنصارِيَّ ، فَقالَت لَهُ : يا صاحِبَ رَسولِ اللّهِ ، إنّ لَنا عَلَيكُم حُقوقا ، ومِن حَقِّنا عَلَيكُم أن إذا رَأَيتُم أحَدَنا يُهلِكُ نَفسَهُ اجتِهادا أن تُذَكِّروهُ اللّهَ ، وتَدعوهُ إلى البُقيا عَلى نَفسِهِ ، وهذا عَلِيُّ بنُ الحُسَين عليه السلام بَقِيَّةُ أبيهِ الحُسَينِ عليه السلام ، قَدِ انخَرَمَ۲ أنفُهُ ، وثَفِنَت۳ جَبهَتُهُ ورُكبَتاهُ وراحَتاهُ ؛ دَأبا مِنهُ لِنَفسِهِ فِي العِبادَةِ !
فَأَتى جابِرُ بنُ عَبدِ اللّهِ بابَ عَلِيِّ بنِ الحُسَين عليه السلام ، وبِالبابِ أبو جَعفَرٍ مُحَمَّدُ بنُ عَلِيٍّ عليه السلام ـ في اُغَيلِمَةٍ مِن بَني هاشِمٍ قَدِ اجتَمَعوا هُناكَ ، فَنَظَرَ جابِرٌ إلَيهِ مُقبِلاً ، فَقالَ : هذِهِ مِشيَةُ رَسولِ اللّهِ صلى اللّه عليه و آله وسَجِيَّتُهُ ، فَمَن أنتَ يا غُلامُ ؟
قالَ : فَقالَ : أنا مُحَمَّدُ بنُ عَلِيِّ بنِ الحُسَينِ ، فَبَكى جابِرُ بنُ عَبدِ اللّهِ رضى اللّه عنه ثُمَّ قالَ : أنتَ ـ وَاللّهِ ـ الباقِرُ عَنِ العِلمِ حَقّا ، اُدنُ مِنّي بِأَبي أنتَ واُمّي ، فَدَنا مِنهُ ، فَحَلَّ جابِرٌ أزرارَهُ ووَضَعَ يَدَهُ في صَدرِهِ فَقَبَّلَهُ ، وجَعَلَ عَلَيهِ خَدَّهُ ووَجهَهُ ، وقالَ لَهُ : اُقرِئُكَ عَن جَدِّكَ رَسولِ اللّهِ صلى اللّه عليه و آله السَّلامَ ، وقَد أمَرَني أن أفعَلَ بِكَ ما فَعَلتُ ، وقالَ لي : «يوشِكُ أن تَعيشَ وتَبقى حَتّى تَلقى مِن وُلدي مَنِ اسمُهُ مَحَمُّدٌ ، يَبقُرُ العِلمَ بَقرا» ، وقالَ لي : «إنَّكَ تَبقى حَتّى تَعمى ، ثُمَّ يُكشَفُ لَكَ عَن بَصَرِكَ» .
ثُمَّ قالَ لي : إيذَن لي عَلى أبيكَ ، فَدَخَلَ أبو جَعفَرٍ عليه السلام عَلى أبيهِ عليه السلام فَأَخبَرَهُ الخَبَرَ ، وقالَ : إنَّ شَيخا بِالبابِ ، وقَد فَعَلَ بي كَيتَ وكَيتَ ، فَقالَ : يا بُنَيَّ ، ذلِكَ جابِرُ بنُ عَبدِ اللّهِ . ثُمَّ قالَ : أمِن بَينِ وِلدانِ أهلِكَ قالَ لَكَ ما قالَ ، وفَعَلَ بِكَ ما فَعَلَ ؟ قالَ : نَعَم . [قال عليه السلام :۴ إنّا للّه‏ِِ ، إنَّهُ لَم يَقصِدكَ فيهِ بِسوءٍ ، ولَقَد أشاطَ بِدَمِكَ .
ثُمَّ أذِنَ لِجابِرٍ ، فَدَخَلَ عَلَيهِ فَوَجَدَهُ في مِحرابِهِ ، قَد أنضَتهُ۵ العِبادَةُ ، فَنَهَضَ عَلِيٌّ عليه السلام فَسَأَلَهُ عَن حالِهِ سُؤالاً حَفيّا۶ ، ثُمَّ أجلَسَهُ بِجَنبِهِ ، فَأَقبَلَ جابِرٌ عَلَيهِ يَقولُ : يَابنَ رَسولِ اللّهِ ، أما عَلِمتَ أنَّ اللّهَ تَعالى إنَّما خَلَقَ الجَنَّةَ لَكُم ولِمَن أحَبَّكُم ، وخَلَقَ النّارَ لِمَن أبغَضَكُم وعاداكُم ؟ فَما هذَا الجَهدُ الَّذي كَلَّفتَهُ نَفسَكَ ؟
قالَ لَهُ عَلِيُّ بنُ الحُسَينِ عليه السلام : يا صاحِبَ رَسولِ اللّهِ ، أما عَلِمتَ أنَّ جَدّي رَسولَ اللّهِ صلى اللّه عليه و آله قَد غَفَرَ اللّهُ لَهُ ما تَقَدَّمَ مِن ذَنبِهِ وما تَأَخَّرَ ، فَلَم يَدَعِ الاِجتِهادَ لَهُ ، وتَعَبَّدَ ـ بِأَبي هُوَ واُمّي ـ حَتَّى انتَفَخَ السّاقُ ووَرِمَ القَدَمُ ، وقيلَ لَهُ : أ تَفعَلُ هذا وقَد غُفِرَ لَكَ ما تَقَدَّمَ مِن ذَنبِكَ وما تَأَخَّرَ ؟ قالَ : أفَلا أكونُ عَبدا شَكورا ؟ !
فَلَمّا نَظَرَ جابِرٌ إلى عَلِيِّ بنِ الحُسَينِ عليه السلام ولَيسَ يُغني فيهِ مِن قَولٍ يَستَميلُهُ مِنَ الجَهدِ وَ التَّعَبِ إلَى القَصدِ ، قالَ لَهُ : يَابنَ رَسولِ اللّهِ ، البُقيا عَلى نَفسِكَ ، فَإِنَّكَ لَمِن اُسرَةٍ بِهِم يُستَدفَعُ البَلاءُ ، وتُستَكشَفُ اللَأواءُ۷ ، وبِهِم تُستَمطَرُ السَّماءُ .
فَقالَ : يا جابِرُ ، لا أزالُ عَلى مِنهاجِ أبَوَيَّ مُؤتَسِيا بِهِما صَلَواتُ اللّهِ عَلَيهِما حَتّى ألقاهُما .
فَأَقبَلَ جابِرٌ عَلى مَن حَضَرَ فَقالَ لَهُم : وَاللّهِ ، ما أرى في أولادِ الأَنبِياءِ مِثلَ عَلِيِّ بنِ الحُسَينِ عليه السلام إلاّ يوسُفَ بنَ يَعقوبَ عليه السلام ، وَاللّهِ ! لَذُرِّيَّةُ عَلِيِّ بنِ الحُسَينِ عليه السلامأفضَلُ مِن ذُرِّيَّةِ يوسُفَ بنِ يَعقوبَ ، إنَّ مِنهُم لَمَن يَملَأُ الأَرضَ عَدلاً كَما مُلِئَت جَورا .۸

1.صحيح مسلم : ج ۱ ص ۵۰۵ ح ۱۰۹ ، سنن أبي داود : ج ۱ ص ۲۵۱ ح ۹۵۵ ، سنن الترمذي : ج ۲ ص ۲۱۳ ح ۳۷۵ ، سنن النسائي : ج ۳ ص ۲۱۹ ، مسند إسحاق بن راهوية : ج ۳ ص ۷۰۰ ح ۱۳۰۲ والثلاثة الأخيرة نحوه ، كنز العمّال : ج ۸ ص ۳۸۸ ح ۲۳۳۸۲ .

2.انخرم : أي انشقّ (لسان العرب : ج ۱۲ ص ۱۷۰ «خرم») .

3.أي غلظت جبهته وركبتاه وراحتاه . والثفنة : ما في ركبة البعير وصدره من كثرة ممارسة الأرض ، وقد كان حصل في جبهته عليه السلام مثل ذلك من طول السجود وكثرته . وقيل : كان يقطعها في السنة مرّتين ، كلّ مرّة خمس ثفنات (اُنظر : مجمع البحرين : ج ۱ ص ۲۴۳ «ثفن») .

4.]لم يرد في المصدر ، وأثبتناه من بشارة المصطفى .

5.أي أهزلته وأضعفته العبادة (اُنظر : لسان العرب : ج ۱۵ ص ۳۳۰ «نضو») .

6.حفيّا : يقال : أحفى فلان بصاحبه ، وحَفِيَ به ، وتحفّى : أي بالغ في برّه والسؤال عن حاله (النهاية : ج ۱ ص ۴۰۹ «حفا») .

7.اللأواء : الشدّة وضيق المعيشة (لسان العرب : ج ۱۵ ص ۲۳۸ «لأي») .

8.الأمالي للطوسي : ص ۶۳۶ ح ۱۳۱۴ ، بشارة المصطفى : ص ۶۶ عن عمر بن عبداللّه‏ بن هند الجملي عن الإمام الصادق عليه السلام ، المناقب لابن شهرآشوب : ج ۴ ص ۱۴۸ عن طاووس الفقيه من دون إسناد إلى الإمام الباقر عليه السلام وكلاهما نحوه ، بحار الأنوار : ج ۴۶ ص ۷۸ ح ۷۵ و راجع : فتح الأبواب : ص ۱۷۰ .

  • نام منبع :
    سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد پنجم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    7
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 10583
صفحه از 562
پرینت  ارسال به