199
سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد پنجم

۳۱۵۰.الكافىـ به نقل از يزيد بن خليفه ـ : به امام صادق عليه السلام گفتم : عُمر بن حنظله به نقل از شما وقتى را براى [مغرب] به ما خبر داده است. آيا همين‏طور است ؟
فرمود : «اگر چنين كرده، بر ما دروغ نمى‏بندد».
گفتم : او گفته است : وقت مغرب، زمانى است كه قرص خورشيد ، پنهان شده باشد؛ امّا پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله هنگامى كه كارش در سفر سخت مى‏شد، نماز مغرب را به تأخير مى‏انداخت و آن را با نماز عشا مى‏خواند.
فرمود : «راست گفته است».

۳۱۵۱.مسند ابن حنبلـ به نقل از كُرَيب ـ : ابن عبّاس گفت : آيا برايتان از نماز پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله در سفر نگويم ؟ گفتيم : چرا. گفت : اگر خورشيد به نيمه روز مى‏رسيد و پيامبر صلى اللّه عليه و آله در جايگاه فرودش بود، پيش از سوار شدن، نماز ظهر و عصر را با هم مى‏خواند و اگر تا زمانى كه در جايگاه فرودش بود، خورشيد به نيمه نمى‏رسيد، همچنان حركت مى‏كرد تا وقت [نماز] عصر مى‏شد و فرود مى‏آمد و نماز ظهر و عصر را با هم مى‏خواند، و چون در جايگاه فرودش، وقت [نماز] مغرب در مى‏رسيد، آن را با نماز عشا با هم مى‏خواند و هر گاه در جايگاه فرودش، وقتش در نمى‏رسيد، سوار مى‏شد [و مى‏رفت ]تا وقت [نماز] عشا در مى‏رسيد. آن گاه فرود مى‏آمد و آن دو را با هم مى‏خواند.

۳۱۵۲.كتاب من لايحضره الفقيه : پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله در عرفه ميان [نماز] ظهر و عصر ، جمع كرد و آن دو را با يك اذان و دو اقامه خواند و در مزدلفه (مشعر الحرام) نيز جمع كرد و آن دو را با يك اذان و دو اقامه خواند.

۳۱۵۳.امام على عليه السلام : پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله در شب‏هاى بارانى، نماز مغرب و عشا را با هم مى‏خواند . اين كار را بارها انجام داد.


سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد پنجم
198

۳۱۵۰.الكافي عن يزيد بن خليفة : قُلتُ لِأَبي عَبدِ اللّهِ عليه السلام : إنَّ عُمَرَ بنَ حَنظَلَةَ أتانا عَنكَ بِوَقتٍ . قالَ : فَقالَ أبو عَبدِ اللّهِ عليه السلام : إذا لا يَكذِبُ عَلَينا .
قُلتُ : قالَ : وَقتُ المَغرِبِ إذا غابَ القُرصُ إلاّ أنّ رَسولَ اللّهِ صلى اللّه عليه و آله كانَ إذا جَدَّ بِهِ السَّيرُ أخَّرَ المَغرِبَ ويَجمَعُ بَينَها وبَينَ العِشاءِ . فَقالَ : صَدَقَ .۱

۳۱۵۱.مسند ابن حنبل عن كريب : إنَّ ابنَ عَبّاسٍ قالَ : ألا اُحُدِّثُكُم عَن صَلاةِ رَسولِ اللّهِ صلى اللّه عليه و آله فِي السَّفَرِ ؟ قالَ : قُلنا : بَلى ، قالَ : كانَ إذا زاغَتِ۲ الشَّمسُ في مَنزِلِهِ جَمَعَ بَينَ الظُّهرِ وَالعَصرِ قَبلَ أن يَركَبَ ، وإذا لَم تَزِغ لَهُ في مَنزِلِهِ سارَ حَتّى إذا حانَتِ العَصرُ نَزَلَ فَجَمَعَ بَينَ الظُّهرِ وَالعَصرِ ، وإذا حانَتِ المَغرِبُ في مَنزِلِهِ جَمَعَ بَينَها وبَينَ العِشاءِ ، وإذا لَم تَحِن في مَنزِلِهِ رَكِبَ حَتّى إذا حانَتِ العِشاءُ نَزَلَ فَجَمَعَ بَينَهُما .۳

۳۱۵۲.كتاب من لا يحضره الفقيه : جَمَع رَسولُ اللّهِ صلى اللّه عليه و آله بَينَ الظُّهرِ وَالعَصرِ بِعَرَفَةَ بِأَذانٍ واحِدٍ وإقامَتَينِ ، وجَمَعَ بَينَ المَغرِبِ وَالعِشاءِ بِجَمعٍ بِأَذانٍ واحِدٍ وإقامَتَينِ .۴

۳۱۵۳.الإمام عليّ عليه السلام : كانَ رَسولُ اللّهِ صلى اللّه عليه و آله يَجمَعُ بَينَ المَغرِبِ وَالعِشاءِ فِي اللَّيلَةِ المَطيرَةِ ، فَعَلَ ذلِكَ مِرارا .۵

1.الكافي : ج ۳ ص ۲۷۹ ح ۶ ، تهذيب الأحكام : ج ۲ ص ۳۱ ح ۹۵ ، وسائل الشيعة : ج ۳ ص ۱۱۴ ح ۴۷۸۹ .

2.أي مالت (النهاية : ج ۲ ص ۳۲۴ «زيغ») .

3.مسند ابن حنبل : ج ۱ ص ۷۸۶ ح ۳۴۸۰ ، سنن أبي داود : ج ۲ ص ۵ ح ۱۲۰۸ عن معاذ بن جبل و فيه «فيغزوة تبوك» بدل «في السفر» نحوه ، السنن الكبرى : ج ۳ ص ۲۳۳ ح ۵۵۳۱ ، سنن الدار قطني : ج ۱ ص ۳۸۸ ح ۱ ، المعجم الكبير : ج ۱۱ ص ۱۶۸ ح ۱۱۵۲۲ ، المصنّف لعبد الرزّاق : ج ۲ ص ۵۴۸ ح ۴۴۰۵ ، كنز العمّال : ج ۸ ص ۲۴۸ ح ۲۲۷۷۶ .

4.كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۱ ص ۲۸۶ ذيل ح ۸۸۵ ، تهذيب الأحكام : ج ۵ ص ۱۸۸ ح ۶۲۴ عن سماعة مضمرا نحوه ، وسائل الشيعة : ج ۱۰ ص ۳۹ ح ۱۸۴۶۵ ؛ سنن أبي داود : ج ۲ ص ۱۸۷ ح ۱۹۰۶ عن عبدالوهاب الثقفي عن الإمام الصادق عن أبيه عليهما السلام ، صحيح ابن خزيمة : ج ۴ ص ۲۵۲ ح ۲۸۱۱ ، مسند أبي يعلى : ج ۲ ص ۴۴۳ ح ۲۱۸۵ كلاهما عن حفص بن غياث عن الإمام الصادق عن أبيه عليهما السلام عن جابر و كلّها نحوه ، كنز العمّال : ج ۸ ص ۱۹۲ ح ۲۲۵۰۶ و راجع : دعائم الإسلام : ج ۱ ص ۳۲۰ .

5.قرب الإسناد : ص ۱۱۵ ح ۴۰۱ عن ابن علوان عن الإمام الصادق عن أبيه عليهما السلام ، بحار الأنوار : ج ۸۲ ص ۳۳۳ ح ۵ ؛ المعجم الكبير : ج ۶ ص ۴۱ ح ۵۴۵۳ ، اُسد الغابة : ج ۴ ص ۱۲۱ الرقم ۳۷۹۹ كلاهما عن سعد القرظ من دون إسناد إلى الإمام عليّ عليه السلام نحوه وليس فيهما ذيله .

  • نام منبع :
    سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد پنجم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    7
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 10517
صفحه از 562
پرینت  ارسال به