چنان كه ملاحظه شد، اين احاديث، صراحت دارند كه پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله بدون اين كه ترس، باران و يا دليل ديگرى وجود داشته باشد، در مدينه بين دو نماز ، جمع مىنموده تا همه بدانند كه با هم خواندن دو نماز، جايز و مشروع است و كسى نپندارد كه چون ايشان دو نماز را جدا از هم و هر يك را در وقت فضيلت خود به جا مىآورد، واجب است دو نماز جدا از هم خوانده شوند. به عبارت ديگر، پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله با اين عمل، ثابت نمودند كه هر چند خواندن دو نماز در وقت خود بهتر است، امّا با هم خواندن آنها نيز جايز است . البتّه چون اين احاديث با مذاهب اهل سنّت مخالف است ، آنان تلاش كردهاند با تأويلاتى، احاديث نبوى را با فتاواى خود هماهنگ سازند. برخى از اين تأويلات، عبارت اند از :
۱. جمع بين دو نماز در حَضَر كه در احاديث آمده، به اين معناست كه پيامبر صلى اللّه عليه و آله نماز ظهر را تا چهار ركعت به پايان وقت آن به تأخير انداخت، تا با خواندن نماز ظهر، وقت نماز عصر فرا رسد و پس از خواندن نماز ظهر، نماز عصر را به جا آورد. بر اين اساس، هر يك از نمازها را در وقت خود انجام داده و در عين حال ، آنها را به صورت جمع، ادا كرده است.
در نقد اين نظريّه بايد گفت : اين تأويل، به وضوح با ظاهر حديث، مخالف است، علاوه بر اين كه عمل ابن عبّاس به هنگام ايراد سخنرانى و استدلالش به اين حديث براى توجيه رفتار خود و نيز تصديق ابو هريره، در مردود بودن اين تأويل، صراحت دارند.
۲. احاديثِ جمع بين دو نماز، مربوط به روزهاى بارانى اند.
نووى پس از آن كه آن را به گروهى از بزرگان متقدّم نسبت مىدهد، در مقام نقد ، اين تأويل را با احاديث ديگرى كه حاكى اند كه پيامبر صلى اللّه عليه و آله بدون اين كه ترس يا بارانى وجود داشته باشد، دو نماز را با هم خوانده، تضعيف كرده است.۱