در اين سال (سال ۲۹) عثمان با مردم حج گزارد . او در مِنا چادر زد و آن ، نخستين چادرى بود كه عثمان در مِنا بر پا مىكرد . او نماز را در آن جا و در عرفه كامل خواند . واقدى به نقل از عمر بن صالح بن نافع ، از صالح وابسته توأمه مىگويد : از ابن عبّاس شنيدم كه مىگفت : نخستين بار كه مردم ، آشكارا عليه عثمان سخن گفتند ، زمانى بود كه وى پس از خواندن نماز دوركعتى در مِنا در دوران حكومتش ، در سال ششم ، نماز را به صورت چهارركعتى به جا آورد . در نتيجه بسيارى از صحابه بر او خُرده گرفتند و نيز كسانى او را بسيار ملامت كردند ، تا آن كه على عليه السلام نيز نزد وى آمد و گفت : «نه اتّفاقى رخ داده و نه دين جديدى آمده است . هر آينه پيامبرت را ديدم كه [در مِنا] نماز را دوركعتى مىخواند و سپس ابو بكر و عمر و خود تو در آغاز حكومتت . پس نمىدانم مرجع [كار تو] چيست!؟» . گفت : نظرى است كه بِدان رسيدهام .۱
همچنين مسلم در كتاب خود از ابن عمر چنين گزارش كرده است :
پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله در مِنا دو ركعت نماز گزارد و پس از ايشان ، ابو بكر و پس از ابو بكر ، عمر و عثمان در آغاز خلافتش ، چنين كردند . پس از آن ، عثمان ، نماز را چهارركعتى خواند . ابن عمر هر گاه با امام [به جماعت ]نماز مىگزارد ، چهارركعتى نماز مىخواند و هر گاه به تنهايى به نماز مىايستاد ، دوركعتى مىخواند .۲
و نيز در كتاب المحلّى آمده :
از طريق سفيان بن عيينه از امام صادق عليه السلام از پدرش نقل است كه : عثمان در مِنا بيمار شد . على عليه السلام آمد و به ايشان گفته شد : براى مردم، نماز بگزار . فرمود : «اگر مىخواهيد ، همچون پيامبر خدا ـ يعنى دوركعتى ـ نماز مىگزارم» . گفتند : نه ، فقط نماز امير المؤمنين عثمان! او (على عليه السلام ) نيز سر باز زد . ۳
اكنون اين فقيهان اهل سنّت اند كه بايد از عهده پاسخ اين پرسش بر آيند كه