151
سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد پنجم

فَاقبَلوا صَدَقَتَهُ .۱از عمر بن خطّاب در باره [آيه] «اگر بيم آن داشتيد كه كافران به شما زيان رسانند ، بر شما گناهى نيست كه نماز را كوتاه كنيد» پرسيدم و گفتم : بى ترديد ، خداوند به مردم امنيّت داده است . عمر گفت : از آنچه شگفت‏زده شده‏اى ، من نيز شگفت‏زده شدم . پس در باره آن از پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله پرسيدم . فرمود : «صدقه‏اى است كه خداوند به شما ارزانى كرده است . صدقه‏اش را بپذيريد» .

آنچه در اين استدلال از آن غفلت شده، اين است كه صدقاتى كه دريافت آنها واجب نيست، صدقات از دست مردم اند كه ممكن است با عزّت نفسِ دريافت كننده، منافات پيدا كند. اين، در حالى است كه دريافت صدقات الهى، عين عزّت است. در نتيجه مبناى اين استدلال كه مقايسه صدقه مردم و خداست، قياسى مع الفارق به شمار مى‏آيد.

شاهد اين سخن، تعبير موجود در متن حديث يعنى «فَاقبَلوا صَدَقَتَه ؛ صدقه‏اش را بپذيريد» است كه پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله در پاسخ شگفت‏زدگى عمر كه : «چرا بايد در عصر امنيّت و عدم ترس از دشمن ، همچنان نماز به قصر خوانده شود؟»، پذيرش صدقه الهى را به عنوان يك تكليف، دليل آن دانسته است.

قصر نماز در مذهب اهل بيت عليهم‏السلام

بر اساس سنّت نبوى، امامان اهل بيت عليهم‏السلام بر شكسته خواندن نماز در ايّام سفر تأكيد كرده‏اند و فقيهان شيعى نيز به پيروى از فرموده پيامبر صلى اللّه عليه و آله و اهل بيت ايشان، به اتّفاق، به قصر نماز، فتوا داده‏اند. زراره و محمّد بن مسلم از امام باقر عليه السلام چنين نقل كرده‏اند :
قُلنا لِأَبى جَعفَر عليه السلام : ما تَقولُ فِى الصَّلاةِ فِى السَّفَر كَيفَ هِىَ وَ كَم هِىَ؟ فَقالَ : إنَّ اللّه‏َ عزّ و جلّ يَقولُ : «وَإِذَا ضَرَبتُم فِى الْأَرْضِ فَلَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ أَن تَقْصُرُوا مِنَ الصَّلَوةِ»فَصارَ التَّقصيرُ فِى السَّفَرِ واجِبا كَوُجوبِ التَّمامِ فِى الحَضَرِ ، قالا : قُلنا :

1.مسند ابن حنبل : ج ۱ ص ۶۴ ح ۱۷۴ .


سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد پنجم
150

خداوند از زبان پيامبرتان ، نماز را در وطن ، چهار ركعت و در سفر ، دو ركعت و در حال هراس [از دشمن] ، يك ركعت واجب كرد .

همچنين از مورّق، حكايت شده است كه :
سألت ابن عمر عن الصلاة فى السفر ، فقال : ركعتين ركعتين ، من خالف السنّة فقد كفر .۱از ابن عمر در باره نماز در سفر پرسيدم . گفت : دو ركعت دو ركعت است . هر كس با سنّت مخالفت ورزد ، كافر است .

ادلّه معتقدان به رخصت

واقعيت، اين است كه مستندات فقيهان اهل سنّت در خصوص رخصت، دچار ضعف فاحشى است . شافعى در كتاب الاُمّ خود، تعبير «فَلَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ أَن تَقْصُرُوا»را دليل عقيده خود قرار داده است ؛ همان سخنى كه ماوردى در كتاب الحاوى الكبير و فخر رازى در التفسير الكبير و ابن قدامه در المغنى نيز گفته‏اند . اين ، در حالى است كه يكى از كاربردهاى تعبير ياد شده در قرآن كريم، يعنى آيه سعى ميان صفا و مروه ـ چنان كه پيش از اين گفتيم ـ ناتمام بودن استدلال شافعى و پيروانش را آشكار مى‏سازد.

دليل ديگر معتقدان به رخصت، حديث يعلى بن اميّه است كه در آن، قصر نماز به منزله صدقه الهى دانسته شده است. استدلال كنندگان ، با ضميمه كردن اين اصل كه : «پذيرش صدقه، واجب نيست» چنين نتيجه گرفته‏اند كه قصر نماز، رخصتى بيش نيست. متن روايت يعلى بن اميّه چنين است :
سألت عمر بن الخطّاب قلت : «فَلَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ أَن تَقْصُرُوا مِنَ الصَّلَوةِ إِنْ خِفْتُمْ أَن يَفْتِنَكُمُ الَّذِينَ كَفَرُوا» و قد أمن اللّه‏ الناس؟ فقال لى عُمَرُ : عجبتُ ممّا عجبتَ مِنهُ فَسَألتُ رسولَ اللّه‏ِ صلى اللّه عليه و آله عَن ذلِكَ فَقالَ : صَدَقَةٌ تَصَدَّقَ اللّه‏ُ بِها عَلَيكُم

1.مجمع الزوائد : ج ۲ ص ۳۵۷ ح ۲۹۳۶ .

  • نام منبع :
    سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد پنجم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    7
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 10036
صفحه از 562
پرینت  ارسال به