اصيل قرائت بسمله، تأكيد مضاعف داشتهاند، تا جايى كه «جهر به بسمله» به عنوان يكى از شعارهاى اهل بيت عليهمالسلام و پيروانشان به شمار آمده، به طورى كه اين حكم، در رديف مواردى چون حكم حرمت شرابخوارى، تقيّه ناكردنى اعلام شده است.۱
۵ . آمين گفتن
پيروان مكتب اهل بيت عليهمالسلام و فقيهان شيعى ، به هيچ منبع در خور قابل اعتنايى دست نيافتهاند كه دلالت كند پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله در نماز خود، در پى قرائت سوره حمد، «آمين» مىگفته است . از اين رو ، آمين گفتن در آخر سوره حمد را سخنى زائد ، و التزام به آن را بدعت ، و به زبان آوردن آن را موجب بطلان نماز مىدانند. اين ، در حالتى است كه بجز مذهب مالكى ـ كه به استحباب آن معتقد است ـ ، ديگر مذاهب اهل سنّت، پا را فراتر نهاده و به سنّت بودن آن، فتوا دادهاند.۲
مستند رأى شيعى
فقهاى شيعه با توجّه به توقيفى بودن اجزاى نماز و فقدان مستندى شرعى براى گفتن «آمين» در پى سوره حمد، حكم به حرمت آن دادهاند. ملاحظه دو روايت ابو حميد ساعدى۳ از طريق اهل سنّت و حمّاد بن عيسى از طريق شيعه۴ ـ كه پيش از اين در موضوع تكتّف (دست روى دست نهادن در حال قيام نماز) به آنها اشاره شد ـ ، علاوه بر تكتّف، از فقدان آمين گفتن در شيوه اصيل نماز خبر مىدهد. اين، در حالى است كه در احاديث متعدّدى از امامان اهل بيت عليهمالسلام، از افزودن چنين جزئى به
1.امام صادق عليه السلام مىفرمايد : «التَّقِيَّةُ دينى و دينُ آبائى ، إلاّ فى ثَلاثٍ : فى شُربِ المُسكِرِ ، وَ المَسحِ عَلَى الخُفَّينِ ، و تَركِ الجَهرِ بـِ «بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ» ؛ تقيّه كردن ، آيين من و آيين پدرانم است ، مگر در سه چيز : در نوشيدن شراب ، مسح كردن [ هنگام وضو ] بر كفشها ، و آشكار نكردن "بسم اللّه" [ در نماز ]» (دعائم الإسلام : ج ۱ ص ۱۱۰) .
2.ر .ك : الفقه على المذاهب الأربعة : ج ۱ ص ۲۵۰ .
3.ر . ك : شناختنامه نماز : ج ۲ ص ۶۲۵ ح ۹۳۵ .
4.ر . ك : شناختنامه نماز : ج ۱ ص ۴۰۹ ح ۶۵۳ .