(مطلب نقل شده) را [به پيامبر صلى اللّه عليه و آله ]نسبت مىداد» يا «جز اين نمىدانم كه [به پيامبر صلى اللّه عليه و آله ]نسبت داده مىشد»، على رغم ظاهر عبارت، خود، حكايت از ترديد ابو حازم از انتساب آن به پيامبر خدا دارد؛ زيرا اگر در اين باره دچار ترديد نبود، اساسا نيازى نداشت تا چنين سخنى بر زبان آورد.۱
۴ . بلند خواندن «بسم اللّه»
يكى از ويژگىهاى «بسم اللّه الرحمن الرحيم»، تأكيد بر بلند خواندن آن در نمازهاست كه در اصطلاح از آن به «جَهر به بسمله» ياد مىشود. در اين باره چند نكته، در خور توجّه است :
سنّت پيامبر صلى اللّه عليه و آله در بلند خواندن «بسم اللّه»
بر اساس احاديث مستفيضى۲ كه در منابع حديثىِ شيعى و اهل سنّت آمده، پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله و اهل بيت ايشان، در همه نمازها ـ حتّى نمازهايى كه آهسته خواندن آنها واجب است ـ «بسم اللّه الرحمن الرحيم» را با صداى بلند قرائت مىكردهاند. از اين رو، فقيهان اماميّه بر وجوب جهر به بسمله در نمازهاى صبح و مغرب و عشا و جمعه و بر مطلوبيت آن در ساير نمازها، اجماع دارند.
عمل صحابه در سنّت بلند خواندن «بسم اللّه»
علاوه بر امير مؤمنان عليه السلام ، ديگر صحابه و حتّى خلفاى سهگانه نيز سنّت جهر به بسمله را رعايت مىكردهاند. در نقلهاى معتبر جمعى از صحابه كه پشت سر پيامبر